نسخه چاپی

آمریكا خواهان عراقچی است

عکس خبري -آمريکا خواهان عراقچي است

«بازهم پای یك لابی در میان است.» این گمانه ای است كه هر چه از پرونده دست رد دولت آمریكا به سینه حمید ابوطالبی، سفیر معرفی شده ایران در سازمان ملل می گذرد، بیشتر به چشم می آید.

به گزارش نما به نقل از قانون، در همین راستا آیپک که یکی از با نفوذترین و بزرگترین لابی های صهیونیستی در آمریکاست با ابراز خرسندی از کارشکنی دولت آمریکا از اقدام دولت آمریکا در خودداری از صدور روادید برای «حمید ابوطالبی» تقدیر کرد. از هفته پیش که سنای آمریکا طرح ابوطالبی را کلید زد گمانه زنی های فراوانی حول این رویداد جدید پدیدار شد. در ابتدا آمریکا با بهانه اینکه این فرد در تسخیر سفارت آمریکا حضور داشته است سعی کرد ایران را تحت فشار بگذارد و دستگاه دیپلماسی ما نیز بارها پاسخ آن را داد تااینکه «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری گفت: به دلیل ارتباط حمید ابوطالبی با حادثه سال ۱۹۷۹ میلادی که منجر به اشغال سفارت آمریکا در ایران شد، واشنگتن از صدور روادید برای ابوطالبی خودداری کرد.

آتش تازه زیر شعله آقای سفیر

التهاب خبری روادید ابوطالبی ادامه داشت تا اینکه زمزمه هایی، روند مناقشه جدید ایران با آمریکا را وارد فضای تازه‌ای کرد و سید عباس عراقچی جایگزین ابوطالبی شود. عراقچی که تا قبل از رسیدن به سمت سخنگویی در اواخر دولت احمدی‌نژاد در سپهر دیپلماسی ایران چندان شناخته شده نبود در این اواخر تبدیل به فردی مقبول در دو طرف مناسبات شده است. در همین حال سایت المانیتور با تعریف و تمجید از شخصیت عراقچی مدعی شده است این مرد معتدل و خرد گرای ایران، یکی از عوامل تاثیر گذار در روابط ایران و آمریکا و حتی از شخصیت های حاضر در دیدار تکذیب شده مقامات تهران و واشنگتن در عمان است.

از انتشار اخبار تا تکذیب عراقچی

با وجود اخبار منتشر شده، مرد این روزهای مذاکرات ایران با گروه 5+1 با بیان اینکه هیچ گزینه ای برای جایگزینی ابوطالبی در سازمان ملل وجود ندارد، گفت: انتخابم به نمایندگی ایران در سازمان ملل صحت ندارد. عباس عراقچی، معاون حقوقی وزیر امورخارجه، ادامه داد: اخبارمنتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر حضورمن به جای ابوطالبی در سازمان ملل صحت ندارد و ازطریق مکانیزم‌های حقوقی مشکل حمید ابوطالبی پیگیری می شود.

وی افزود: وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است .

انتخاب سفیر، مناقشه یا مبارزه؟

این بحث که ایران و آمریکا بر سر کوچکترین مسائل موجود نیز به دلیل تضاد استراتژی به مناقشه کشیده می شوند بحث دور از ذهنی نیست ولی آن چیز که گذشته نشان داده، بیانگر این است که آمریکا برای رسیدن به اهدافی که در نظر دارد اقدام به هر عملی می کند حتی اینکه پا روی قرارداد خود با سازمان ملل بگذارد و مانع از حضور فردی شود که به گفته خودشان در چارچوب ممنوع الورود ها قرار دارد.

از سویی نیز جمهوری اسلامی ایران در طول سال های گذشته از انقلاب نشان داده است برای تمامی اقدامات خود دلیل و برهان دارد و زیر بار حرف زور نخواهد رفت.

بنابر این باید منتظر ماند و دید سید عباس عراقچی که این روزها زمزمه حضور آن به عنوان سخنگو در سازمان ملل بالا گرفته است جای محمد خزایی را پر خواهد کرد و یا این مسئله به ظاهر ساده تبدیل به یک منازعه میان ایران و آمریکا خواهد شد؟!و یا این هجمه سازی ها علیه ابوطالبی،به آن دلیل است که آمریکا تمایل دارد سید عباس عراقچی که فرد اصلی تیم مذاکره کننده ایران نیز بود به نیویورک رود و به نوعی کاخ سفید چراغ را برای ابوطالبی قرمز کرد تا چراغ سبزی به نمایندگی عراقچی باشد؟!

۱۳۹۳/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...