نسخه چاپی

افشاگری داور سابق از باندبازی در داوری

پیشكسوت داوری فوتبال ایران گفت: «دعوایی كه بین عسگری و اصفهانیان بود به جامعه داوری ما لطمه زد و بیشترین آسیب آن متوجه داوران شد.»

به گزارش نما، علی خسروی درباره اینکه چه نظری درباره داوری ها در لیگ برتر سیزدهم دارد عنوان کرد: «امسال سی و دومین سالی بود که در جامعه داوران بودم و از نظر من عملکرد داوران همانند سال های گذشته بود. در بعضی مواقع خیلی خوب و در برخی زمان‌ها بسیار بد بود.

وی ادامه داد: «این هیچ ارتباطی به تشکیلات داوری ندارد چون فوتبال همیشه توسط داور کنترل می‌شود و داور هرگونه که قضاوت کند مسئولیتش با خودش است. البته یک نگاه دیگر هم هست که در یک سال گذشته داوری انسجام نداشت. پس از دو سه ما که گذشت کمی منسجم‌تر شد. ۱۵ تا ۲۰ درصد داوران اشتباهاتی داشتند که در نتیجه تأثیر داشت ولی این ربطی به تیمی که قهرمان شد ندارد.»

وی درباره اتفاقات رخ داده برای محسن قهرمانی گفت: «من قبلا هم نظرم را درباره این موضوع گفتم. نه می‌دانم قضیه چیست و نه می‌دانم اعضای کمیته داوران چه اطلاعی از این قضیه داشتند. این موضوع را از کسانی بپرسید که این غائله را برپا کردند. فقط می‌گویم داوران ما رفتار غیرحرفه‌ای کردند و به خاطر این رفتار باید جریمه شوند. به نظرم این کار فقط یک هوچی گری بود و لا غیر.»

خسروی تاکید کرد: «داوران در این ماجرا از یکدیگر حمایت نکردند و خودشان حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آوردند. نه دپارتمان داوری و نه کمیته داوران و حتی خود داوران از یکدیگر حمایت نکردند. تنها ارگانی که پشتیبانی کرد کانون داوران بود. داوران ما سکوت کردند و به کار داوری خود پرداختند. در صورتی که اگر شخصیت کاریزماتیکی داشتند بایستی همگی اعتصاب می‌کردند. با این کارشان از قهرمانی ها و کرمانشاهی ها و در واقع از خودشان حمایت می‌کردند. تنها داوری که بعد از توهین فلان مربی گفت تا زمانی که از من عذرخواهی نشود محسن ترکی بود که دیگر قضاوت نکرد.»

وی ادامه داد: «اینجا تاکید می کنم که منظور من علی دایی نیست و یک موضوع کلی را بیان می‌کنم. ۹۰ درصد مربیان فوتبال ما تا زمانی که تیمشان ببرد این برد به هنر فنی خودش و کادرفنی تیمش برمی گردد. اما زمانی که نتیجه بازی را واگذار کرد باخت را بر گردن داور مسابقه می‌اندازند. ببینید امسال چند تا مربی در تهران و شهرستان ها بودند که در کنار زمین مرتکب جرائم انضباطی شدند و داوران به سادگی از کنار تخلفات آنها گذشتند. این مربیان احساس می‌کنند که دچار مصونیت هستند و جسارت بیشتری پیدا می‌کنند.»

خسروی درباره اینکه چه راهکاری برای حل این مضعلات دارد گفت: «تشکیلات داوری و دپارتمان آن باید توسط خود داوران اداره شود. سال هاست افراد برای حفظ میز سکوت کرده‌اند. بنده الان می‌توانم به شورای شهر یا مجلس اعتراض کنم چون رای داده‌ام. من یک پیشنهاد جدید دارم که همه داوران بیایند و با آرای خود رییس کمیته و دپارتمان داوری را انتخاب کنند. سهم هر استان در داشتن داور را بگیریم و براساس لیاقت داوران را درون زمین مسابقه بفرستیم. متأسفانه چینش داوری براساس سهمیه استانی است نه شایستگی یک داور و روسای هیئت‌های هر استان خواستند هوای استان خود را داشته باشد والا غیر از آقای اصفهانیان شخص دیگری انتخاب می‌شد. برای مثال یک داوری بوده که ۳ تا بازی را در لیگ ۳ کمک داور بوده است. این رشد نیست بلکه نزول است. این کمک داور از بوشهر به گیلان می‌رود که در لیگ ۳ کمک داور باشد. آیا بهتر نیست در استان خودش کار کند؟ حسن اکرمی از گلستان و موعود بنیادی فر از چهارمحال و بختیاری اگر اشتباه نکنم داوران بین المللی ما هستند. آن وقت در هفته پایانی لیگ برتر به آنها قضاوت نداده‌اند. چنین کارهایی را دیدم که یک ماه پیش نامه دادم که دیگر مرا به عنوان ناظر مسابقه انتخاب نکنند. متأسفانه ما در داوری رفیق بازی، باندبازی و فامیل بازی داریم. ما با افراد معامله می‌کنیم. دعوایی که بین عسگری و اصفهانیان بود به جامعه داوری ما لطمه زد و بیشترین آسیب آن متوجه داوران شد. ۳ نفر را عوض کردند تا به اصطلاح نیروی خودشان بر سر کار باشد. من باید خیلی ضعیف باشم که از عهده یک داور برنیایم. داوران افراد شریفی هستند و کسانی که برای آنها تصمیم می‌گیرند شریف تر و مقدس‌ترند.»

وی تاکید کرد: «من را اگر وسط میدان ونک هم اعدام کنند باز هم حرفم را می‌زنم چون از هیچ رانتی استفاده نمی‌کنم. بدبختانه داورهای ما به سمت رانت بازی رفته‌اند. ارتباطاتی با نمایندگان مجلس، نمایندگان شورای شهر و روسای هیئت‌های فوتبال ایجاد کرده‌اند. آقای عسگری و اصفهانیان نباید انتخاب داورانشان به گونه ای باشد که اجازه رانت بازی برای افراد ایجاد شود. داوران اگر تهرانی هم نباشند بایستی در تهران کنار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اسکان داده شوند. جلسه داشته باشند و کلاس توجیهی برگزار کنند. کلاس های توجیهی امسال توسط چهار، پنج نفر برگزار شد و این یعنی خود شیفتگی که کاری کاملا اشتباه است.»

خسروی افزود: «نه تنها سعید مظفری زاده که در ۳۹ سالگی خداحافظی کرد بلکه افرادی مانند افشاریان، ممبینی، ترکی، رفعتی و... هم به خاطر همین کارها داوری را بوسیدند و کنار گذاشتند. کاری کردند که محسن قهرمانی اعلام کرده پس از پایان محرومیتش دیگر قضاوت نمی کند. باز هم می‌گویم چون اعضا را هیئت استان ها انتخاب می‌کنند و توسط خود داوران انتخاب نمی‌شوند چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. ما در کشورمان دولت، مجلس، قوه قضاییه، تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و ... داریم. افرادی که در این ارگان ها کار می‌کنند انتخاب شده‌اند چون تخصص در انجام کارهای خاص را دارند. داوری هم یک کار خاص است که نیاز به تخصص دارد. مدیرعامل یک باشگاه تخصصی ندارد که بخواهد در مورد داوری اظهارنظر کند.»

وی تاکید کرد: «ما چون با علم روز داوری حرکت نمی‌کنیم مدرسین داوری در AFC از کشورهای عربی، کره، ژاپن و چین هستند. کسانی که نمی‌توانند اسم خود را به انگلیسی بنویسند ولی چون با لب تاپ خوب کارمی کنند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم بیشتر به دنبال دنیای مجازی هست آنها مدرس داوری شده‌اند. داوران ما بایستی به سمت و سویی بروند که خود را باور داشته باشند و این را بدانند که کمیته داوران AFC مدرس داوری نمی‌خواهد بلکه لب تاپ باز می‌خواهد. در ضمن بهترین کلاس داوری فوتبال جام جهانی است. از داوران جوان می‌خواهم فیلم بازی‌ها را ضبط کنند و بارها ببینند. کاری که ما در سال‌های گذشته انجام می‌دادیم. با دیدن فیلم‌های مسابقات پیشرفت قابل توجهی خواهند داشت.»

۱۳۹۳/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...