نسخه چاپی

روبات بلوفین ۲۱ درپی هواپیمای گمشده مالزی

روبات زیر دریایی كه دیروز با هدف یافتن لاشه هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزی ایرلاینز بی نتیجه به اعماق اقیانوس هند فرستاده شده بود امروز سه شنبه بار دیگر به اعماق اقیانوس فرستاده می شود تا شاید بتواند ردی از این هواپیما كه بیش از یك ماه پیش ناپدید شد پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، روبات زیردریایی " بلوفین-21 " Bluefin-21، که مجهز به یک ردیاب صوتی زیر دریایی است دیروز به اعماق اقیانوس هند فرستاده شد و تا عمق4500 متری پایین رفت اما نتوانست به ماموریت خود پایان دهد.

مرکز مشترک هماهنگ کننده این تحقیق اعلام کرد: بلوفین-21 بعد از شش ساعت تا عمق 4500 متری که بیشترین قدرت پایین رفتنش در اقیانوس بود رسید و بعد به سطح آب بازگشت.

بر اساس این گزارش، اطلاعاتی که این روبات در این شش ساعت جستجو جمع آوری کرده؛ هم اینک در دست بازیافت و تحلیل است.

ماموریت دوم این روبات زیردریایی در صورتی که مشکل جوی مانع نشود قرار است امروز انجام گیرد .

روبات بلوفین-21 ابتدا قرار بود ماموریتی را تا مرز 16 ساعت انجام بدهد.

مارک ماتیوس کاپیتان نیروی دریایی آمریکا که همراه با سایر کشورها در عملیات جستجو شرکت دارد اعلام کرد:‌" این روبات زمانی که تا آخرین حد توانایی کاربردی اش در زیر دریا پیش می رود به صورت خودکار به سطح آب باز می گردد."

ماتیوس در گفتگویی با سی ان ان تاکید کرد :‌" در این عملیات روبات طوری برنامه ریزی شده است که در 30 متری بالای سطح کف دریا حرکت کند تا بتوان آنچه را که در زیر آن قرار می گیرد بررسی کرد. اما این دستگاه تا 4500 متری پایین رفت و وقتی به این عمق که برای آن برنامه ریزی شده بود رسید بالا آمد."

وی افزود: " حالا با توجه به تجربه دیروز در برنامه روبات تجدید نظر و در مسیر حرکت بلوفین-21 اندکی تغییر داده می شود."

۱۳۹۳/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...