نسخه چاپی

توانایی ایران برای بهره‌برداری از بحران اوكراین

پایگاه اینترنتی اسلیت 16 آوریل 2014 (۲۷ فروردین) در مقاله‌ای به توانایی ایران برای بهره‌برداری از بحران اوكراین پرداخت

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی اسلیت 16 آوریل 2014 (۲۷ فروردین) در مقاله‌ای به توانایی ایران برای بهره‌برداری از بحران اوکراین پرداخت و نوشت: کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مشخص ساخته‌اند که در پرتو آزمایش جدی روابط اتحادیه اروپا و روسیه در سال‌های اخیر، به‌دنبال کاهش وابستگی خود به واردات گاز از روسیه هستند به‌طوری که اکونومیست چند روز پیش به این موضوع اشاره کرد که در اوضاع کنونی، طرح‌‌هایی مانند خط لوله گازی ترنس‌آدریاتیک که قرار است سال 2018 به بهره‌برداری برسد، در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد که گاز قفقاز را از طریق ایران به اروپا می‌رساند و در واقع روسیه از معادله کنار گذاشته می‌شود. یا اگر تنش کنونی در روابط روسیه و غرب تداوم یابد، خبر و اتفاق خوبی برای ایران خواهد بود.

در ادامه مقاله آمده است: وزیر بازرگانی ایران گفته است که «ایران باید شریکی قابل اتکا برای خطوط گاز طبیعی به اروپا تلقی شود» و مدعی شده که دولت به‌دنبال خط لوله‌ای است که گاز طبیعی را از جنوب ایران به ترکیه برساند. همچنین بحران اوکراین گفت‌وگوهای بین‌المللی کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که در این حوزه، مسکو به‌طور سنتی حامی ایران بوده است. نماینده روسیه در گفت‌وگوهای میان ایران و گروه 1+5 ماه گذشته اشاره کرد که «ما تمایل نداریم از این گفت‌وگوها به‌عنوان ابزاری برای امتیازگیری استفاده کنیم... اما اگر آن‌ها ما را به این کار مجبور کنند، ما نیز در این مورد اقدامات تلافی‌جویانه صورت خواهیم داد.» گروه 1+5 نشانه‌هایی از شکل‌دهی جبهه‌ای واحد در مورد تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای ایران بروز داده است. هرگونه شکاف در این جبهه می‌تواند به نفع ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای باشد. روسیه و ایران در مورد تجارت گاز بحث و گفت‌وگو کرده‌اند و آمریکا می‌گوید که این موضوع برخلاف مفاد توافق‌نامه هسته‌ای موقت ایران است.

در پایان مقاله آمده است: ایران و آمریکا در حال حاضر در مورد عدم اعطای ویزا از سوی آمریکا به سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل وارد مناقشه شده‌اند. این سفیر پیشنهادی در گروگان‌گیری سال 1979 در سفارت آمریکا دست داشته است. به‌طورکلی باید گفت در اوضاع کنونی که بحران اوکراین روابط روسیه و غرب را پرتنش ساخته، ایران می‌تواند با حفظ روابط مهم خود با روسیه از این اوضاع به نفع خود بهره‌برداری کند. تا به امروز دولت ایران به‌طور جدی در موضع‌گیری‌های خود در قبال بحران اوکراین محتاطانه رفتار کرده است. بنابراین، ایران می‌تواند به یکی از برندگان این بازی بدل شود.

 تحلیل‌:
برخلاف نظر این پایگاه غربی، جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های زیادی برای فشار بر غرب دارد؛ گزینه‌هایی که غربی‌ها نیز به‌خوبی از آن آگاهند. هرچند که ایران تاکنون و بر عکس غربی‌ها، از اقدامات غیراخلاقی و غیرانسانی علیه آنان استفاده نکرده و نمی‌کند؛ نظیر اقدام زشتی که آنان با تحریم‌ دارویی علیه مردم ایران انجام دادند. اما این بدان معنا نیست که دولتمردان کشورمان از ظرفیت‌های گسترده ایران برای فشار بر غرب و اجبار آنان به دست برداشتن از اقدامات زورگویانه‌شان استفاده نکنند. بحث اوکراین تنها بخش کوچکی از گزینه‌های ایران برای مقابله با اقدامات خصمانه غرب و آمریکا است.

۱۳۹۳/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...