نسخه چاپی

رئیس جمهور آمریكا پس از 50 سال به مالزی می‌رود

باراك اوباما با اعلام سفر خود به مالزی انتظار 50 ساله این كشور جنوب شرق آسیا برای میزبانی رییس جمهوری آمریكا را محقق كرد.

به گزارش نما، پیش از باراک اوباما، لیندون جانستون رییس جمهوری اسبق آمریکا در سال 1966 از مالزی دیدن کرده بود.

باراک اوباما در سفر خود به آسیا قرار است از 26 تا 28 آوریل (ششم تا هشتم اردیبهشت) از مالزی دیدن کند.

رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از مالزی عازم فیلیپین می شود.

پیش بینی می شود موضوعاتی از قبیل توافق همکاری های فرااقیانوسیه، مباحث تجاری و پرواز ام.اچ 370 در دیدار باراک اوباما با رهبران ارشد مالزی مورد گفتگو قرار گیرد.

موضوعات دفاعی که مالزی اخیرا اعلام کرده است خواستار استفاده از ظرفیت های آمریکا است ازجمله دیگر موضوعاتی است که پیش بینی می شود بخش قابل توجهی از گفتگوها را به خود اختصاص دهد.

افزایش اهمیت اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا و نقش چین در تعامل این کشورها باعث توجه جدی آمریکا به این منطقه شده است.

یک فاصله طولانی مدت بین سفرهای روسای جمهوری آمریکا به مالزی نشان دهنده جایگاه این کشور 30 میلیونی جنوب شرق آسیا در عرصه بین الملل است.

هرچند که اهمیت روز افزون اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن در کنار قدرت یافتن چین باعث شده است مالزی نیز مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گیرد.

مالزی از نظر جمعیتی حدود پنج درصد و از نظر مساحت جغرافیایی نیز حدود 370 هزار کیلومتر مربع از مساحت چهار میلیون و 749 هزار و 210 کیلومتر مربعی آ.سه.آن را به خود اختصاص داده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که در سال 2007 میلادی 73 درصد از مردم مالزی به دلیل سیاست خارجی آمریکا در قبال کشورهای مسلمان نظر مثبتی نسبت به این کشور نداشتند.

این رقم در سال 2012 به 45 درصد کاهش یافت و حدود 55 درصد از مالزیایی ها نظر مثبتی نسبت به آمریکا داشته اند.

آمریکا از سرمایه گذاران اصلی خارجی مالزی محسوب می شود که بیش از 10 میلیارد دلار در بخش های انرژی، الکترونیک و کارخانه های این کشور سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش ایرنا، این دو کشور طبق آخرین آمار حدود 49 میلیارد دلار تبادلات دو جانبه تجاری دارند.

از نظر تولید ناخالص داخلی مالزی رقم 307 میلیارد دلار را به ثبت رسانده است در حالی که این رقم برای آمریکا 13 هزار میلیارد دلار است.

درآمد سرانه هر مالزیایی 10 هزار و 578 دلار است در حالی این رقم در مورد شهروندان آمریکایی رقم 44 هزار و 190 دلار گزارش شده است.

کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون به عنوان وزیران امور خارجه آمریکا به ترتیب در سال های 2006 و 2010 از مالزی دیدن کرده اند.

جان کری وزیرامور خارجه فعلی آمریکا نیز سال گذشته میلادی پس از لغو سفر اوباما به جای وی به مالزی سفر کرد.

نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای نخستین بار در سال 2010 درنشست امنیت هسته ای در واشنگتن با یکدیگر به صورت مستقیم گفت وگو و رایزنی کردند.

نجیب تون رزاق یکبار نیز در سال 2009 در مورد بحران اقتصادی جهانی، مسائل منع گسترش سلاح هسته ای و دو زندانی مالزیای در گوانتانامو به صورت تلفنی با وی گفتگو کرده بود.

۱۳۹۳/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...