نسخه چاپی

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با نما :

مجلس وضعیت دانشجویان اخراجی ایران در نروژ را پیگیری می كند

در این مورد بهانه جویی های فرهنگ های مرتبط با غرب در جهت پیشرفتهای كه ملت ما در سالهای گذشته داشته كاملا آشكار است آنها به دنبال بهانه هستند ما وظیفه داریم از حقوق ملت دفاع كنیم و پیگیر وضعیت این دانشجویان خواهیم بود.

به گزارش نما ، پلیس امنیت ملی کشور نروژ در اقدامی بی سابقه در شبکه 2 این کشور اعلام کرده است دانشجویان ایرانی مقطع ارشد و دکتری در رشته‌های مکانیک، متالوژی، فیزیک هسته‌ای و الکترونیک اجازه ادامه تحصیل و زندگی در نروژ را ندارند و آن‌ها را از این کشور اخراج کرده دولت نروژ نامی از دانشجویان مورد تحقیق قرار گرفته منتشر نکرده اما می گوید اتهام این دانشجویان تلاش برای دستیابی به اطلاعاتی در ارتباط با توسعه و بهینه سازی سلاح های کشتار جمعی بوده است صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم در خصوص چند و چون این ماجرا گفته خبر اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ در حقیقت نه اخراج بلکه جابجایی و تغییر رشته بوده به طوریکه دولت نروژ شرط ادامه تحصیل و اخذ ویزای دانشجویان ایرانی را تغییر رشته اعلام کرده است.

عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به خبر اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ به بهانه‌های عجیب و غیرقانونی از سوی مسئولین این کشور اظهار داشت: پیگیری مربوط به وضعیت دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می کنند بر عهده وزارت علوم و با همکاری وزارت امور خارجه است، مجلس شورای اسلامی ضمن رصد موضوعاتی که مربوط به این موارد است آمادگی خودش رو به وزارت علوم و هم به وزارت امور خارجه اعلام کرده که وضعیت این دانشجویان را در نروژ پیگیری خواهد کرد در این مورد بهانه جویی های فرهنگ های مرتبط با غرب در جهت پیشرفتهای که ملت ما در سالهای گذشته داشته کاملا آشکار است آنها به دنبال بهانه جویی هستند ما هم البته وظیفه داریم از حقوق ملت دفاع کنیم و پیگیر وضعیت این دانشجویان خواهیم بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه تحصیل در رشته ای مانند فیزیک هسته ای تهدید علیه امنیت ملی یک کشور محسوب نمی شود خاطر نشان کرد: آنها با رویکردهای سلطه نگرانه وقتی نگاه می کنند هرنوع پیشرفت کشورها را مغایر امنیت خود می دانند اما واقعیت امر این است که ما به دنبال دستیابی به انواع پیشرفتهای علمی در جهان هستیم و در طول سالیان هم کشور جمهوری اسلامی نشان داده که به دنبال مفاصد صلح آمیز و پیشرفتهای علمی است و اینگونه ادعاها مبنی بر تحصیل در رشته های مرتبط به علم هسته ای تهدید علیه یک کشور محسوب می شود بی اساس است.

طبق گزارش های اداره مهاجرت نروژ در سال 2012 یکی از مهمترین دلایل عدم صدور ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی که از دانشگاه های نروژ پذیرش رسمی تحصیلی گرفته و در انتظار دریافت ویزای دانشجویی خود برای ورود به کشور نروژ بودند، دخالت مستقیم سازمان امنیتی پلیس نروژ PST در روند صدور ویزا بوده است.

دلیل دخالت پلیس امنیت نروژ، نگرانی از خطرات احتمالی دسترسی برخی از دانشجویان ایرانی به دانش و فناوری تولید سلاح- هسته ای از راه ادامه تحصیل در رشته های عموما فنی و مهندسی و نیز دسر رشته هایی همچون فیزیک، شیمی و IT در سطح دانشگاه های نروژ اعلام شده بود.

اولین بار نیست که یکی از دولت های اروپایی با دانشجویان ایرانی چنین برخوردی می کند. پیش از این دولت هلند هم یک مرتبه در سال 87 و بار دیگر در سال 91 قوانین ویژه ای برای محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور وضع کرده بود. در سال 91 اداره مهاجرت هلند با بخش بین المللی برخی دانشگاه های هلندی مکاتبه کرده و به آنها اعلام کرده بود هرگونه تصمیم برای صدور ویزای اقامت کوتاه مدت (بالای 90 روز) و صدور و تمدید اجازه اقامت اتباع ایرانی به ویژه دانشجویان در حین تحصیل به حالت تعلیق درآمده است.

۱۳۹۳/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...