نسخه چاپی

ابراز رضایت آژانس از برنامه هسته ای ایران

عکس خبري -ابراز رضايت آژانس از برنامه هسته اي ايران

ایران بدون سر و صدا گام‌هایی سریع‌تر از آنچه مطابق توافق‌نامه هسته‌ای موقت خواسته شده بود، برداشته است.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور 18 آوریل 2014 (۲۹ فروردین) در مقاله‌ای به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ایران بدون سر و صدا گام‌هایی سریع‌تر از آنچه مطابق توافق‌نامه هسته‌ای موقت خواسته شده بود، برداشته است. روز پنج‌شنبه آژانس گزارش داد که ایران به‌طور چشمگیری ذخایر بیست درصدی اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش داده است و جلوتر از جدول زمانی است که مطابق آن باید باقیمانده این ذخایر تا اواسط ماه ژوئیه تبدیل شود. ایران برای اقدام سریع مطابق توافق موقت دو مشوق دارد. نخست اینکه ایران مشتاق است نشان دهد به‌موازات نزدیک شدن ایران و قدرت‌های بزرگ به تدوین پیش‌نویس توافق‌نامه هسته‌ای نهایی که چهارمین دور گفت‌وگوها قرار است 13 می آغاز شود، به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است. همچنین ایران خواهان دریافت 4/2 میلیارد دلار منابع مالی توقیف شده خود است.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ایران به‌طور کامل نیمی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده بیست درصدی خود را رقیق کرده است. این کشور نیمی از ذخایر باقیمانده را نیز برای مصرف سوخت هسته‌ای تبدیل کرده که در واقع کاربرد آن‌ها برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را بی‌فایده می‌کند. در واقع، می‌توان گفت ایران تا حدود هفتادوپنج درصد ذخایر بیست درصدی(حدود دویست کیلوگرم) خود را تبدیل کرده است. دویست‌وپنجاه کیلوگرم این ذخایر در صورت رسیدن به غنای نود درصد، برای ساخت یک بمب هسته‌ای کافی بود. جنبه منفی گزارش آژانس این بود که در بازگشایی تأسیساتی برای تبدیل ذخایر عظیم‌تر اورانیوم با غنای کمتر به اکسید برای سوخت، تأخیر وجود دارد. به‌نظر می‌رسد این تأخیر از اقدام ایران برای تحقق اهداف مورد نظر تا ماه ژوئیه جلوگیری نمی‌کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفته به نفع ایران است که به جهانیان اثبات کند به‌دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و متعهد شده که در این صورت، تحریم‌های فلج‌کننده در توافق‌نامه نهایی برداشته خواهد شد. آقای روحانی مورد انتقاد شدید تندروهایی است که از تضییع حقوق هسته‌ای ایران هراس دارند.

در پایان مقاله آمده است: ایران و گروه 1+5 پس از سومین دور گفت‌وگوها در وین هفته گذشته اعلام کردند که به‌منظور رفع اختلاف‌هایی که به‌طور طبیعی در این مرحله وجود دارد، انجام اقدامات مثبت بسیار ضروری است. تحلیل‌گران آمریکایی گفته‌اند نوزده هزار سانتریفیوژ ایران پس از توافق نهایی باید به دو تا سه هزار سانتریفیوژ کاهش یابد و نظارت شدیدی بر آن‌ها اعمال شود. مقامات ایرانی در روزهای اخیر گفته‌اند که نیازهای آینده ایران برای انرژی صلح‌آمیز ممکن است افزایش سانتریفیوژها به پنجاه هزار عدد را ضروری کند. رهبر ایران بدون اشاره به تعداد یا توانمندی‌ها، متذکر شد که تحقیقات علمی متوقف نخواهد شد و بر سر دستاوردهای هسته‌ای ایران هیچ چانه‌زنی صورت نخواهد گرفت.

 تحلیل‌:
با توجه به رفتار غرب با ایران پس از مذاکرات جدید هسته‌ای، شتاب ایران برای انجام تعهداتش هیچ‌گونه توجیه حقوقی و تبلیغاتی ندارد و باعث سوختن ابزار ایران در تعامل با غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود؛ بنابراین کسانی که این رویه را پیش گرفته‌اند باید با ارائه توضیحات روشن، افکار عمومی را آگاه و قانع سازند تا اگر در آن، مصلحت و قوتی دیده می‌شود، از انسجامی که پدید می‌آید استفاده کنند و در غیر این صورت، روش خود را تغییر دهند.

۱۳۹۳/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...