نسخه چاپی

انتقاد از كتاب كالیفرنیا

مدیرعامل سابق سازمان بیمه خدمات درمانی با اشاره به اینكه خبرهای غیررسمی از میزان افزایش تعرفه‌ها نگران كننده است، گفت: اگر خبر این تعرفه‌ها صحت داشته باشد، بیمارستانها فشل‌تر می‌شوند و كسری بودجه حتمی است.

به گزارش نما ، به نقل از جهان،سیدابوالقاسم موسوی درباره وضعیت تعرفه‌ها اظهار داشت: اساس تعرفه‌ در تمام دنیا به شکل و شرایط نظام سلامت آن کشور بر می‌گردد. در کشور ما برخی مواقع برای تعیین تعرفه‌ها مهندسی معکوس می‌شود. تعیین تعرفه بر مبنای فرمول‌های سرانه صورت می‌پذیرد که می‌تواند مربوط به بار مراجعه به داروخانه‌ها، بودجه، هزینه بستری و همچنین هزینه سرپایی باشد.

* هیچ جای دنیا مانند ایران در تعرفه‌گذاری آشوب‌بازار ندارد

وی افزود: هیچ جای دنیا مانند کشور ما در زمینه تعرفه‌گذاری به این صورت آشوب‌بازار نیست به هر حال ابلاغ سیاستهای کلی سلامت دقیقا خطوط را مشخص کرده است و به صورت یک پکیج و مجموعه در آمده است.

* جیب سلامت سوراخ است

موسوی ادامه داد: در کشورهای اسکانیداناوی، هلند، استرالیا و کانادا اصلاً مانند کشور ما در زمینه تعرفه عمل نمی‌کنند زیرا اصلاً طب خصوصی آنجا جایگاهی ندارد. این در حالی است که در نظام سلامت کشور ما یک جیب وجود دارد که بسیار سوراخ است و باید این سوراخ‌ها گرفته شود و با همین پول کم اقدام کرد.

* انتقاد از کتاب کالیفرنیا

وی تصریح کرد: بر اساس ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت، اول باید به سمت تقویت بیمه‌ها پیش رویم. در گذشته تعرفه‌ها را با چانه‌زنی تعیین می‌کردند، واقعاً چرا باید هنوز در کشور ما برای تعرفه‌گذاری از کتاب کالیفرنیا استفاده کرد چرا آن را بومی‌سازی نکردیم.
موسوی با تأکید بر ضرورت مشخص شدن قیمت واقعی خدمات عنوان کرد: چرا باید یک آپاندیسم در بخش دولتی مثلاً یک قیمت بسیار پایین باشد و ۶ ماه بعد پول آن پرداخت شود ولی در بخش دولتی ۱۰ برابر آن پول گرفته شود و همان لحظه نیز پول از بیمار دریافت شود در حالی که همان جراح این خدمت را در بخش دولتی و خصوصی به صورت یکسال ارائه می‌کند.

* سیاست‌گذار، ناظر و مجری در حوزه سلامت یکی نباشد

مدیرعامل سابق سازمان بیمه خدمات درمانی که در برنامه پزشکی نبض حضور یافته بود، عنوان کرد: مشکل آن است که سیاست‌گذار، ناظر و مجری در کشور ما در حوزه سلامت یک نفر است. این در حالی است که آقای هاشمی وزیر بهداشت در یکی از برنامه‌های تلویزیونی عنوان کردند که وضعیت بیمارستانها خوب نیست، ولی همین بیمارستانهایی که وضعیت بدی دارند به آنان درجه یک می‌دهند چون ناظر خود وزارت بهداشت است.
موسوی درباره بیمارستانهای خصوصی نیز گفت: به هر حال بیمارستان خصوصی استهلاک و مالیات دارد. ولی تعرفه در بخش خصوصی و دولتی باید یکسان شود به هر حال حوزه سلامت با جان انسانها سر و کار دارد و سلامتی بر اساس قانون اساسی کشورمان حق همه مردم ایران است زیرا در تمام دنیا ۳ مقوله امنیت، سلامت و آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد و دولت نیز باید در این مقاله متمرکزتر شود، البته در این روزها خبرهای خوبی شنیده‌ایم، مبنی بر اینکه از هدفمندسازی فاز دوم یارانه‌ها به حوزه سلامت اعتباراتی اختصاص یافته است. وزرای بهداشت و رفاه نیز برای کاهش پرداخت هزینه درمانی از جیب مردم قول‌هایی داده‌اند.

* هنوز نتوانستیم پزشک خانواده تربیت کنیم

وی ادامه داد: بنابراین باید سازوکارهایی در این زمینه دیده شود وگرنه نمی‌توان به این فنر فشار آوریم و آن را بی‌هوا رها کنیم. در تمام دنیا بودجه سلامت در یکجا جمع می‌شود و بیمار نباید بیماری‌اش به سطح ۲ و ۳ و ۴ برسد باید این مقولات را اولویت‌بندی کنیم. ما مشاهده می‌کنیم پزشک خانواده قرار بود از سال ۷۳ در کشور اجرایی شود ولی هنوز نتوانستیم پزشک خانواده تربیت کنیم.

* خبرهای غیر رسمی از افزایش ۴۴ درصدی تعرفه خصوصی و ۳۳ درصدی تعرفه دولتی

موسوی با انتقاد از چانه‌زنی‌های بی‌مورد برای برخی تعرفه‌های درمانی و پزشکی عنوان کرد:‌ شنیده‌هایی به گوشمان می‌رسد که تعرفه خصوصی ۴۴ درصد و تعرفه دولتی ۳۳ درصد افزایش می‌یابد. اگر این مسئله و این شنیده‌های غیر رسمی صحیح باشد مطمئن باشید دچار کسری بودجه می‌شویم و سلامت کشور نیز شکل نخواهد گرفت و بیمارستانها نیز فشل‌تر خواهند شد.
وی گفت: فکر نکنید بخش دولتی پول کمی پرداخت می‌کند چرا که این بخش باید حقوق اساتید بپردازد ولی بخش خصوصی این هزینه‌ها را نمی‌پردازند بلکه بخش خصوصی از درآمد خودش حقوق پرستار را می‌دهد، بنابراین در مجموع باید نظام پرداخت در کشور اصلاح شود. بر این اساس باید تجمیع صندوق‌ها صورت پذیرد، بیمه اجرایی شود و تمام سیاست‌های ابلاغی سلامت نیز اجرایی شود.

* سفره سلامت کشور باید یکی شود

مدیرعامل سابق سازمان بیمه خدمات درمانی عنوان کرد: برخی سازمان‌ها از جمله نهاد ریاست جمهوری برای کارمندان خود بیمه تکمیلی تهیه دیده اند و این به معنای این است که در کشور در این زمینه دو سفره پهن شده است، که این کار غلط است.

* در دُور زدن قانون بسیار تبحر داریم

موسوی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه ما در دُور زدن قانون بسیار تبحر داریم. باید بیمه‌ها یکی شود و این در شرایطی نباشد که یک بیمه مثلا هزینه یک سرنگ را می‌دهد و یک بیمه دیگر هزینه آن را نمی‌دهد و باید تمام این موارد یکسان‌سازی شود.

۱۳۹۳/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...