نسخه چاپی

پورمحمدی:امر غیرقانونی را تمكین نمی‌كنیم

عکس خبري -پورمحمدي:امر غيرقانوني را تمكين نمي‌كنيم

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با بیان اینكه سازمان بازرسی كل كشور از یك امر غیرقانونی تمكین نخواهد كرد، خطاب به مسئولان گفت: اگر شما به ما گزارش ندهید مسئولیت آن بر عهده شما است.


به گزارش نما به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور صبح امروز در هجدهمين گردهمايي مديران بخش آب وزارت نيرو با بيان اين‌كه آب مايه حيات، ‌نشاط و زندگي است، گفت: به رغم اين‌كه كشور در شرايط خشك و نيمه خشك قرار دارد اما با زحمات و تلاش‌هاي فراواني كه در بخش آب انجام شده شاهد وضعيت خوبي در اين زمينه هستيم.



وي ادامه داد: وظيفه سازمان بازرسي كل كشور حمايت، ‌پشتيباني و همكاري در راستاي حل مشكلات و معضلات اين بخش با وزارت نيرو است تا بتوانيم وضعيت را ارتقاء دهيم.



رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه همكاري مجموعه وزارت نيرو با سازمان بازرسي كل كشور خوب است، ‌گفت: اداره كل بازرسي وزارت نيرو جزو حوزه‌هاي فعال است و نشان دهنده آن است كه حساسيت مديران اين بخش روي نظارت درون سازماني زياد است.

*مديران صاحب برنامه نظارت‌پذير‌تر هستند


وي با بيان اين‌كه مديراني كه صاحب برنامه هستند الزاما نظارت پذير‌تر اند، خاطرنشان كرد: مديران برنامه محور ناچار هستند براي نظارت اهميت بيشتري قايل باشند تا برنامه‌هاي خود را به نحو احسن پيش ببرند. هر چه نظارت قوي‌تر صورت بگيرد نشان مي‌دهد اين مجموعه نظام پذير‌تر و در اجراي برنامه‌ها جدي‌تر و در اجراي مسئوليت‌ها هدف دار‌تر است.



پورمحمدي با تأكيد بر فرهنگ نظارت پذيري و خودكنترلي گفت: يكي از شاخص‌هاي رشد و بلوغ مديريتي، ‌شاخص نظارت پذيري است. در مديريت‌ها هر چه فرهنگ نظارت تشديد شود نشان مي‌دهد آن حوزه از بلوغ بيشتري برخوردار است.



*همه كشور بايد يك نگاه هماهنگ در مقوله آب پيدا كنند


وي با اشاره به اهميت بخش آب در كشور گفت: همه كشور بايد يك نگاه هماهنگ، ‌همراه با مطالعه و كارشناسي در مقوله آب پيدا كنند. چرا كه آمارها نشان مي‌دهد در شرايط بسيار خطير قرار گرفته‌ايم.



رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به كاهش ميانگين آب و بارش كشور تصريح كرد: اين روند خطرناك است و نمي‌توان به صورت ساده از كنار آن گذشت. تمام انرژي‌ها جايگزين دارند اما در حوزه آب نمي‌توان جايگزيني پيدا كرد. حتي گفته شده يكي از مهم‌ترين بسترهاي درگيري‌هاي آينده، آب است.



وي ادامه داد: از سوي ديگر زمين به سمت گرم شدن پيش رفته و برآورد شده تا 40 سال آينده 1 الي 3 درجه بر ميانگين دماي زمين افزوده شود كه زنگ خطري براي همه است. طبق پيش بيني‌ها، ميانگين آب منطقه هم در حال نزول است. بنابراين بايد تعارفات را در اين حوزه كنار گذاشت و به صورت جدي فكري به حال اين شرايط كرد.



پورمحمدي كه در جمع مديران وزارت نيرو سخن مي‌گفت،‌ با اشاره به مشكلات زيست محيطي گفت: دغدغه ما در حوزه محيط زيست و منابع طبيعي بايد جدي باشد. آب كانون و محور مباحث زيست محيطي است كه نياز به عزم و نگاه جدي دارد. اين‌كه حوزه آب تحت تأثير كش و قوس‌هاي سياسي، اجتماعي، ‌بخشي و منطقه‌اي قرار بگيرد، مشكلي حل نخواهد شد.



وي با انتقاد از برخورد سياسي، منطقه‌اي و جزيره‌اي با مقوله آب تأكيد كرد: كاملاً مشخص است كه مقوله آب تحت تأثير اين كش و قوس‌ها قرار مي‌گيرد. اين‌كه شما مي‌گوييد نصف دشت‌هاي كشور، منطقه ممنوعه برداشت آب است يعني زنگ خطر زندگي. آيا كسي پيش بيني مي‌كند كه در اين حوزه چه اتفاقي مي‌افتد؟! چه كسي درباره نگاه‌هاي غيركارشناسانه در حوزه آب به نسل آينده پاسخگو است؟! چه تصويري از ما در ذهن نسل آينده شكل خواهد گرفت؟! بايد در اين حوزه، كار كارشناسي دقيق و عميق صورت بگيرد. بر اساس چه مبنايي مسئول و نماينده ما خواستار حفر چاه در حوزه انتخابيه خود مي‌شود؟!



*نمايندگان مجلس بايد نگاه خود را ملي قرار دهند


رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تأكيد بر اين‌كه نمايندگان مجلس بايد نگاه خود را ملي قرار دهند گفت: گاهي اوقات شاهديم به خاطر يك راي نگاه‌ها، منطقه‌اي مي‌شود. آيا مصلحت است كه به خاطر اين يك راي خودكشي و ديگر كشي شود و جان انسان‌ها را به خطر بياندازيم؟!

وي با بيان اين‌كه در مطالعاتي كه در كشورهايي كه با مشكل آب مواجه نيستند برآوردهاي توسعه اشتغال غيركشاورزي است، ‌گفت: آب حوزه اشتغال دارد ولي اين طور نيست كه به راحتي به منابع آب دست اندازي شود. مثلا گفته شود چون مي‌خواهيم اشتغال ايجاد كنيم بگوييم صد شغل در جنگل مهيا كنيم تا درخت‌ها را قطع كنند. اين چه جاي اشتغال است؟! كار توليد شود تا انسان‌ها كشته شوند؟!



پورمحمدي با بيان اين‌كه نبايد آمارها با احتياط مطرح شود، گفت: اين‌كه كسري و يا تراز منفي برداشت آب‌هاي زيرزميني 5 ميليارد متر مكعب است، يك زنگ خطر است. اين آب قرار است از كجا تامين شود؟! بايد اين عدد‌ها و آمارها به مردم گفته شود. بايد مشكلات و واقعيت‌هاي اجتماعي را به مردم گفت تا بدانند كه چه اتفاقي در انتظارشان است.



*نبايد و نمي‌توان براي آب، منطقه‌اي تصميم گرفت


وي با بيان اين‌كه آب مقوله واحد ملي است و نياز به يك تصميم، ‌اراده و اجراي ملي دارد گفت: ديگر نبايد و نمي‌توان براي آب، منطقه‌اي تصميم گرفت. راهي جز اين مسئله هم نداريم. واقع امر اين است كه بايد موضوع آب جدي‌تر از انرژي در نظر گرفته شود.



رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه سازمان به جد مدافع تئوري برنامه ريزي، ‌مديريت، ‌اجراي واحد در حوزه آب كشور است، گفت: غير از اين رويكرد، زندگي آينده كشور با مخاطره روبرو مي‌شود. ما از انگيزه دولت براي طرح فدك كه ايجاد اشتغال است حمايت مي‌كنيم. اين‌كه دولت براي ايجاد اشتغال تلاش مي‌كند قابل تقدير است ولي بايد مطالعه و ‌محاسبه شده و پيامد‌هاي آن ديده و طرح عملي و قابل اجرا باشد.

وي ادامه داد: ما در كشور به سمت يكپارچه سازي تصميم‌گيري و سياست‌ها و پيوستگي مطالعه،‌ مديريت و اجرا مي‌رويم. اما شاهديم دوباره طرح‌هايي مطرح مي‌شوند كه يك گسست فاحش در اين حوزه ايجاد مي‌كند. گاهي تصميم‌گيري درباره حفر چاه به مدير سياسي واگذار مي‌شود، حتي اگر مدير فني بگويد اينجا نبايد چاه حفر شود. اين مسئله غيرقانوني است. اگر شما نمي‌توانيد جلوي آن مدير سياسي بايستيد بايد به ما گزارش دهيد. سازمان بازرسي كل كشور از يك امر غيرقانوني تمكين نخواهد كرد و اگر شما به ما گزارش ندهيد مسئوليت آن بر عهده شما است.

پورمحمدي افزود: مديريت سياسي و اجتماعي بايد به كمك مديريت كارشناسي آمده و امور آن را تسهيل كند. مدير اجتماعي،‌ سياسي و مدير مباحث فرهنگي بايد كمك كنند كارشناسي در كشور حاكم و جاري شود. چون تنها با نگاه كارشناسي امور جلو مي‌رود نه با نگاه سياسي. نماينده مجلس نيز بايد به اين مسئله كمك كنند.

سازمان بازرسي خواستار ارائه مطالعات طرح دولت براي انتقال آب خزر است/ مجموعه مستندات خود را به مردم ارائه دهيد


وي با اشاره به طرح دولت براي انتقال آب خزر گفت: اين كه دشت‌هاي ما به آب نياز دارند قبول داريم. اما خواهش مي‌كنم مطالعات، پيش بيني، ‌راهكار و ‌اولويت بندي‌هاي اين طرح براي سازمان بازرسي كل كشور ارسال شود. سازمان بازرسي كل كشور مي‌خواهد بداند كه اين طرح كجا مطالعه شده و چه مسيري براي اجراي آن انتخاب شده است. از كجا برداشت شود و قرار است به كدام دشت آب برسد. قرار است آب صنعتي ارائه شود يا كشاورزي. قرار است با چه قيمتي اين آب تحويل داده شود. چقدر از قيمت اين آب توسط دولت ارائه مي‌شود و چقدر توسط مردم. قرار است چقدر از بودجه ملي هزينه شود. مجوز قانوني و مصوبه مجلس شما كجاست؟! مصوبه نهادهاي تصميم‌گيري تان كجاست؟ خواهش مي‌كنم مجموعه مستندات خود را ارائه دهيد تا مردم بدانند.


رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: اين كارها خوب است و بايد بشود. ولي به هر حال حوزه آب نياز به دقت ويژه دارد. صدها سد،‌ كانال دسترسي و طرح‌هاي تكميلي ناتمام داريم. اگر پول زياد داريد طرح‌هاي نيمه تمام تان زودتر تكميل كنيد. برخي از اين طرح‌ها خسارت مي‌خورد. طبق برآوردهاي انجام شده برخي از طرح‌هاي وزارت نيرو 28 الي 29 سال به طول مي‌انجامد تا تكميل شود. قرار است اين پروژه‌ها به كدام نسل برسد؟! سازمان بازرسي كل كشور مي‌خواهد به شما كمك كند. بايد وضع روشن باشد و بدانيم اولويت‌هاي ما كجاست.

۱۳۹۱/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...