نسخه چاپی

ایرانی‌ها اعتبار خود را با سیب‌زمینی عوض نمی‌كنند

نشریات آمریكایی در این زمینه اتفاق نظر دارند كه برنامه هسته‌ای ایران تبدیل به غرور ملی شده و با وجود فشارهای غرب، برگشت‌ناپذیر است.

به گزارش نما به نقل از کیهان، در این زمینه روزنامه وال‌استریت ژورنال با اشاره به چهارمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 نوشت: اخیراً روز ملی جشن فناوری هسته‌ای در ایران برگزار شد. همچنین دانشمندان هسته‌ای ترور شده، به شدت مورد احترام مردم ایران هستند. اکنون برنامه هسته‌ای، به یک غرور ملی در ایران تبدیل شده و هر گونه عقب‌نشینی در این زمینه باید در ازای دریافت امتیازهای بزرگ از غرب باشد.

این روزنامه اضافه کرد: غیر واقع‌بینانه است که انتظار داشته باشیم افکار عمومی ایران آماده پذیرش سازش و توافق باشد، پیش از آن که غرب امتیازهای بزرگی بدهد. مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی می‌خواهند سرعت ورود ایران به باشگاه هسته‌ای را کاهش دهند و کاهش تعداد سانتریفیوژها و تغییر کاربری راکتور آب سنگین اراک نیز در همین چهارچوب مطرح می‌شود.

از سوی دیگر مجله ییل گلوبال آن‌لاین در یادداشتی خاطرنشان کرد: ایران دارای فناوری غنی‌سازی اورانیوم و در زمره 14 کشوری است که از این امتیاز برخوردارند. این فناوری ایران را در زمره آلمان و برزیل و ژاپن قرار می‌دهد.

این نشریه تصریح کرد: واقعیت برخورداری ایران از فناوری و توانایی غنی‌سازی، فراموش نشدنی و غیرقابل انکار است. بسیار غیرمحتمل است که ایران از این دستاورد مهم که سال‌ها برای آنها وقت گذاشته، صرف نظر کند. 7 میلیارد دلار که قرار است ایران در پی توافق موقت از کاهش تحریم‌ها به دست آورد در برابر بلندپروازی‌های ایران همچون حکم یک سیب‌زمینی کوچک را دارد یا به عبارت دیگر بسیار ناچیز است. توافق موقت عملاً بسیار قوی به نظر می‌رسد و امتیازاتی که به 6 قدرت داده شد می‌تواند موجب محرک‌هایی در این جریان رو به رشد شود. اما، یکی از پیامدهای جانبی این روند، تأیید مهارتهای هسته‌ای ایران است. آنچه ایران تاکنون از نظر فن‌آوری هسته‌ای کسب کرده است قابل بازگرداندن نیست. کارشناسان هسته‌ای ایران در سطح بین‌المللی برای این کشور اعتباری به وجود آورده‌اند و این امر تمام شده و غیرقابل بازگشت است.

۱۳۹۳/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...