نسخه چاپی

گزارشی از كاهش باروری در ایران

"فرزند كمتر، زندگی بهتر" بلای جانمان شد

ایران از نظر كاهش میزان باروری مقام اول را در بین كشورهای مسلمان داراست و در سال ۲۰۳۰، پایین ترین درصد جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال را در جهان اسلام خواهد داشت.

سیده الهام جوادی - جدا از همه تحریم ها و مشکلات نفتی و ارزی و بالا و پایین رفتن قیمت بنزین و دلار و طلا، اختلاس های بانکی و گم شدن نفت و گاز و خیلی از مسائل دیگر، مشکلات دیگری نیز گریبان کشور ما را گرفته است. دغدغه ای که در سالهای اخیر برای مسئولان و مردم به وجود آمده است پایین آمدن نرخ باروری در ایران است.

به گزارش نما ، طبق آخرین آمارها از میزان باروری در ایران زنان ایرانی در 55 سال اخیر تعداد کودکانی به دنیا می آورند از 7 به 1.7 کاهش یافته است. در بازه ای از زمان سیاست‌های کشور برای کنترل موالید شکل گرفت و امروز این سیاست تغییر کرده است. چرا که تا 32 سال آینده جمعیت کشور 99 میلیون نفر می‌رسد اما 17 درصد جمعیت سالمند و 6 درصد را فقط کودکان تشکیل می‌دهند.آمارها نشان می‌دهد 80 درصد زایمان‌های کشور در گروه سنی 20 تا 35 ساله است، بنابراین الگوی باروری نشان می‌دهد که رفتار باروری در سن مطلوب اتفاق افتاده و آموزه‌های باروری مؤثر بوده است. اما به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و آمار پائین ازدواج، فقط 1.4 کودک به دنیا آورده می‌شود که در 30 سال آینده همین تعداد کودک به دنیا نخواهد آمد.

‌ نرخ کلی باروری در سال 63 برابر با 6.8 درصد بوده است و تا سال 72 این شیب تند ادامه یافت و اکنون متوسط نرخ باروری به کمتر 2 رسیده است. به طور متوسط تولد فرزند در خانواده‌ها طی یک دوره 5 ساله کاهش یافته است و این درحالی است که 15 میلیون نفر در معرض ازدواج وجود دارد که با تأخیر ازدواج مواجه شده که این نرخ را دیرتر می‌کند.

همچنین یک پایگاه استرالیایی در گزارشی با اشاره به مشکلات کاهش رشد جمعیت در ایران نوشت: ایران از نظر کاهش میزان باروری مقام اول را در بین کشورهای مسلمان داراست و در سال ۲۰۳۰، پایین ترین درصد جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال را در جهان اسلام خواهد داشت.

پایگاه اینترنتی مرکاتورنت همچنین اضافه کرد: در سال های اخیر، ایران یکی از شدیدترین شیب های نزولی در زمینه میزان باروری در جهان را تجربه کرده است. تعداد تولد به ازای هر زن در ایران در اوایل دهه ۱۹۸۰ بالغ بر ۶.۰۸ بود. اما این رقم در سال ۲۰۰۷ به ۱.۸ تولد رسیده است.

طرح کنترل جمعیت که در سال های پس از انقلاب اسلامی به اجرا گذاشته شد، چنان موفقیت آمیز بود که دولت ایران اکنون نگران رسیدن نرخ رشد جمعیت خود در ۲۰ سال آینده به صفر است و اینکه به زودی برای حمایت از هر ۷ فرد بازنشسته، یک فرد در سن کار مورد نیاز خواهد بود. دولت اکنون سیاست خود را به سمت تشویق افزایش جمعیت تغییر داده است.

این پایگاه استرالیایی افزود: ایران از نظر کاهش میزان باروری مقام اول را در بین کشورهای مسلمان داراست. در سال ۲۰۳۰، ایران پایین ترین درصد جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال را در جهان اسلام در اختیار خواهد داشت. مجلس ایران اکنون به دنبال ممنوعیت اعمال جراحی وازکتومی و تشدید مقررا ت سقط جنین است تا نرخ تولد را در کشور افزایش دهد. سال گذشته، آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران با انتقاد از طرح کنترل جمعیت، آن را تقلیدی از سبک زندگی غربی دانست. وی دولت را تشویق کرده است تا با مشکل پیری جمعیت به مقابله برخیزد. آیت الله خامنه ای تصریح کرده است که جمعیت ایران باید از ۷۷ میلیون نفر کنونی به حداقل ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

بر اساس این گزارش روندهای رایج در جامعه در خصوص جمعیت، مانند دیگر سیاست های دولت به آسانی قابل تغییر نیستند. زنان ایرانی اکنون تحصیلکرده تر شده اند و اغلب ازدواج را تا نزدیکی ۳۰ سالگی به تاخیر می اندازند. حتی زنانی که ازدواج می کنند نیز تمایل چندانی برای داشتن بیش از یک یا دو فرزند ندارند. یافتن شغل در ایران اغلب کار دشواری است، هزینه آموزش و مسکن نیز بالاست و به همین جهت خانواده ها ریسک بچه دار شدن را به جان نمی خرند.

بر اساس تحقیقات جدید زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند و آنهایی که حداکثر ۳ سال از شروع زندگی مشترکشان می گذرد، هیچ تمایلی به داشتن فرزند نشان نمی دهند یا تمایل به داشتن تنها یک فرزند دارند. گرایش رایج در طی یک دهه گذشته نشان می دهد که زنان شهری و روستایی از طبقات اجتماعی مختلف، چه فقیر و چه ثروتمند و چه با سواد و چه بی سواد، امروزه تمایل یکسانی نسبت به فرزندآوری دارند. این موضوع موجب کاهش سریع نرخ تولد در ایران شده است.

این گزارش در پایان نوشت: در چند دهه اخیر، فرصت های بسیار خوبی برای افزایش سطح تحصیلات زنان در ایران فراهم شده است. اما متاسفانه قدرت یافتن زنان در جامعه ایران رابطه مستقیمی با عدم تمایل آنها به فرزندآوری داشته است. واقعیت این است که دیگر نقش های زنان در جامعه نباید مهمتر از فرزندآوری و حمایت از خانواده تلقی شوند.

۱۳۹۳/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...