نسخه چاپی

تم آبی كنسرت خواننده طرفدار پرسپولیس!

كنسرتی كه با تاخیر آغاز شده بود با تشویق تماشاگرانی پایان یافت كه از هنرنمایی نوازندگان گروه «زریاب» به وجد آمده بودند.

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاین: کنسرتی که با تاخیر آغاز شده بود با تشویق تماشاگرانی پایان یافت که از هنرنمایی نوازندگان گروه «زریاب» به وجد آمده بودند.

داریوش خواجه نوری پس از چهار سال بالاخره روی صحنه رفت تا گلچینی از آثار تازه و قدیمی‌اش را برای مخاطبانش اجرا کند.

او ابتدا از مخاطبانی که حدود یک ساعت پشت درهای تالار وحدت منتظر مانده بودند، عذرخواهی کرد؛ «تاخیری که به وجود آمد به خاطر این بود که سالن دیر در اختیار ما قرار گرفت.» اجرای یک نمایش پیش از کنسرت گروه زریاب دلیل این تاخیر بود.

خواجه نوری کنسرتش را با ترانه «با تو، با تو» آغاز کرد. ترانه‌ای از آلبوم «پنجره» که شعرش را نیما مقدم گفته و آهنگسازش محمدعلی خواجه نوری است.

گروه زریاب که فعالیت‌هایش را از سال ۱۳۷۰ به سرپرستی داریوش خواجه نوری آغاز کرده، نخستین گروهی است که پس از انقلاب به اجرای کنسرت گیتار در ایران پرداخت. این گروه طی هشت سال گذشته به ندرت روی صحنه رفت.

این کنسرت که به نوعی بازگشت خواجه نوری به صحنه بود، فضای شادی داشت. در بخشی از کنسرت نیز هادی منتظری نوازنده کمانچه این گروه را همراهی کرد تا مخاطبان شاهد اجرای قطعات تلفیقی باشند. قطعاتی که حاصل هم نشینی ساز کمانچه با گیتار، درام، کنترباس و پرکاشن بود.

گروه زریاب پیش از این نیز سابقه اجرای موسیقی تلفیقی را در کارنامه‌اش داشت و با هنرمندانی چون زنده یاد جلال ذوالفنون (نوازنده تار و ستار) و زنده یاد سمندری (نوازنده دوتار) برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده بود.

رنگ آبی در کنسرت خواجه نوری اما جلوه بارزی داشت. او آهنگساز و خواننده سرود رسمی تیم پرسپولیس و یکی از طرفداران پر و پا قرص سرخپوشان پایتخت است. خواجه‌نوری در این کنسرت هم قطعه‌ای با نام «آبی» اجرا کرد و هم از نور آبی بهره برد. مانتو اعضای گروه کر این کنسرت هم آبی بود.

سرود پرسپولیس که به گفته خواجه نوری به مرحله پایان کار رسیده، احتمالا تا یک هفته دیگر منتشر می‌شود. او برای اجرای این ترانه از چند نسل بازیکنان ایرانی و خارجی تیم پرسپولیس و مربیان این تیم استفاده کرده است.

جدا از تاخیر، صدابرداری این کنسرت نیز مشکلات فنی داشت که معمولا در بیشتر کنسرت‌های موسیقی ایرانی دیده می‌شود. این مشکل باعث شد تا محمدعلی و داریوش خواجه نوری بار‌ها از روی صحنه با ایما و اشاره از اتاق فرمان بخواهند که کیفیت پخش صدا‌ها را تنظیم کند. داریوش خواجه نوری حتی مجبور شد روی سن و از پشت میکروفن اتاق فرمان را خطاب قرار دهد و از آن‌ها بخواهد که کیفیت صدای مروبط به میکروفن و پخش ساز برادرش محمد علی را تنظیم کنند.

با اینحال اما به نظر می‌رسید که محمد علی نیز از کیفیت صدا راضی نیست، او ترجیح داد برای اجرای قطعه پایانی ساز گیتارش را کنار بگذارد و به جمع نوازندگان ساز های کوبه‌ای بپیوندد.

او که خواننده این کنسرت هم بود از همراهی یک گروه کر چهار نفره بهره می‌برد. حضور این گروه در برخی از قطعات به پلی فونیک شدن آواز (چندصدایی) کمک و فضاهای صوتی خاص و قابل توجهی را خلق می‌کرد.

ترکیب ساز‌ها نیز با توجه به آمادگی نوازنده‌ها باعث شد تا بازگشت خواجه نوری به صحنه کنسرت، با یک شب به یاد ماندنی رقم بخورد.

هنرنمایی برادران خواجه نوری در تکنوازی‌ها و شیوه اجرایی ساز گیتار یکی از نقاط قوت این کنسرت بود که با کار خوب نوازندگان کنترباس، کیبورد، گیتار الکتریک، ساکسیفون و درام کامل می‌شد.

همنشینی گیتار و کمانچه نیز باعث خلق رنگ زیبایی در بخش موسیقی تلفیقی این گروه شد. دومین و آخرین شب این کنسرت شامگاه سه شنبه ۲ اریبهشت (ساعت ۲۱) در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

این گروه قرار است در روز‌های ۱۱ و ۱۲ خرداد هم در همین تالار به اجرای برنامه بپردازند.

۱۳۹۳/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...