نسخه چاپی

حیوان آزاری به مثابه لذت!

خشونت به مثابه لذت، یا كشتن وحشیانه موجودی به مثابه تفریح؛ شاید رساترین توصیف باشد از عملی وحشیانه كه برای تفریح از گروهی سر می‌زند و موجب خنده و شادی شان می شود.

یک روز پاهای روباهی را قطع می‌کنند و با كمپرسور انقدر بدنش را باد می‌کنند تا حیوان بخت‌برگشته بترکد. روز دیگر شكم الاغی را سوراخ می‌کنند و درون بدنش بنزین می‌ریزند و آتش می‌زنند. یک بار هم هوس می‌کنند جان کندن خرس قهوه‌ای را تماشا کنند و ضجه توله خرس‌ها را هنگام پاره شدن شکم‌هایشان بشنوند. چنین رفتارهایی در آشکار و پنهان بارها تکرار شده‌اند؛ اما از آن‌جا که حیوانات زبان‌بسته، زبانشان بسته است از کنار این جنایات به سادگی عبور شده تا با کشتن وحشیانه الاغی دیگر، باز هم برای مدتی انزجار افکار عمومی برافروخته گردد.

به گزارش فرارو؛ یک سال پیش در سمیرم الاغی توسط چند مرد به ضرب پتک کشته شد. هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاد تا اینکه پس از گذشت یک سال فیلم این کشتار در فضای رسانه‌ای انتشار یافت و جای انکار را از مسؤولان گرفت و صدای اعتراض‌ها را بلند کرد.

پس از انتشار این فیلم، انجمن حمایت از حیوانات با ارسال نامه‌ای به دادستان شهرستان سمیرم درخواست کرد فردی را كه یک الاغ را در این منطقه به وسیله پتک كشته است، شناسایی و دستگیر كنند. دبیر این انجمن خشونت‌بار بودن این اقدام و همینطور سابقه چنین اقداماتی در این منطقه را دلیل نگارش این نامه عنوان کرد.

مسؤولان تکذیب می‌کنند
اما فرماندار سمیرم ادعای رسانه‌ها مبنی بر کشتن یک الاغ در شهرستان سمیرم را کذب و بی اساس خواند و گفت: «هیچ‌گونه سند، نشانه و دلیلی دال بر اینکه این حادثه در سمیرم اتفاق افتاده باشد، وجود ندارد.» او همچنین هشدار داد که از هر شخص و یا رسانه ای که بخواهد بدون سند و دلیل به این موضوع دامن بزند، ازطریق مراجع قضایی شکایت خواهد کرد.

احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان نیز از وقوع چنين حادثه‌ای اظهار بي‌اطلاعی كرد و انتشار این اخبار در رسانه‌ها را دلیلی دانست که سبب می‌شود چهره خشن از مردم ایران به تصویر کشیده شود.

در حالی که فرماندار سمیرم رسانه‌ها و اشخاص را تهدید به شکایت کرده است، انجمن حمایت از حیوانات از مجازات نشدن عاملین کشتار خرس‌ها در این شهر، گله کرده‌اند. چرا که مجازات آن‌ها احتمال وقوع چنین ماجرایی را كاهش می‌داد. اما متهم ردیف اول پرونده خرس‌ها با وثیقه از زندان آزاد شد و رسیدگی به پرونده او در دادگاه همچنان به وقتی دیگر موكول شده است.

با اینکه متهم دستگیر شده سابقه بسیار زیادی در حیوان آزاری دارد، اما همیشه از حاشیه امن برخوردار بوده و كسی مانع این شخص نمی‌شده است. نماینده این شهر هم در مجلس، در بیان علت چنین اقدامی، اشاره به «باورهای خرافی مردم» را بسنده دانست.

بام ایران یا شهر حیوان‌آزار
در نتیجه این سهل‌انگاری‌ها شهری که پیش از این به نام "بام ایران" به گردشگران معرفی می‌شد، این روزها به منطقه حیوان‌آزاری شهرت یافته است. آن‌طور كه مطلعان محلی گفته‌اند، مناطق اطراف سمیرم سال‌ها پیش محل زندگی تعداد بسیار زیادی از وحوش از قبیل كل، بز و... بوده است.

در سال‌های اخیر شكار بدون مجوز و بی‌رویه تعداد محدودی از افراد شناخته‌شده، باعث شده است كه نسل این حیوانات به‌طور كامل در این منطقه نابود شود. تنها گهگاهی كوهنوردان و طبیعت‌دوستان این قبیل حیوانات را در ارتفاعات دورافتاده مشاهده كنند.

گفته می‌شود این منطقه به‌طور كل فاقد پاسگاه محیط‌بانی است. بر اساس اظهارات مردم محلی به واسطه اینكه این منطقه بین سه استان اصفهان، چهارمحال ‌و بختیاری و كهگیلویه و بویراحمد واقع شده است ادارات محیط زیست این استان‌ها هر كدام ایجاد محیط‌بانی را وظیفه دیگر استان‌ها دانسته و از زیر بار مسؤولیت شانه خالی می‌كنند.

همچنین گفته می‌شود در رودخانه‌ای كه در این منطقه واقع شده همیشه تعداد بسیار زیادی از انواع ماهی‌ها وجود داشته است كه طی سالیان گذشته افرادی با انواع مواد منفجره اقدام به صید بی‌رویه این ماهیان كرده‌اند كه در حال حاضر به ندرت در این رودخانه ماهی دیده می‌شود.

مدیر کل سازمان محیط زیست استان اصفهان معتقد است که شکارچیان برای تقویت حس ترقی، رضایت و لذت دست به این عمل می‌زنند. این عقیده شکار را تبدیل به تفریح می‌کند و حیوانات را موضوعی برای لذت بردن انسان.

طبق آمار رسمی سالانه بیش از 250 میلیون حیوان از طریق شکار کشته، فلج یا یتیم می‌شوند و میلیون‌ها حیوان مجروح می‌شوند. فعالان حقوق حیوانات بر این باورند که تا زمانی که خلاء قانونی برای مقابله با حیوان‌آزاری وجود دارد و تا وقتی که این اعمال ناشایست به ضد ارزش تبدیل نشوند، باز هم افرادی خاص اقدام به رفتارهای خشونت‌بار خواهند کرد و هر روز بیشتر شاهد چنین صحنه‌های دلخراشی خواهیم بود.

۱۳۹۱/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...