نسخه چاپی

افراد قابل اعتماد برای ازدواج كدامند؟

سیما فردوسی با بیان ویژگی‌های افراد برای تشكیل خانواده گفت بی‌اعتنایی نسبت به یكدیگر و خطاب كردن همدیگر با الفاظ نادرست به ویژه در جمع می‌تواند مودت را كم‌رنگ كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، سیما فردوسی درباره ویژگی‌های قابل قبول افراد برای ازدواج اظهارداشت: وقتی انسان به بیماری روانی مبتلا می‌شود بخش یا بخش‌هایی از شخصیت‌ او دچار مشکل می‌شود. این بخش‌ها شامل؛ کلام، تفکر، هیجان و رفتار است که نشان می‌دهد فرد عادی نیست و مشکلاتی به لحاظ روانی دارد.

وی افزود:‌ برخی بیماری‌های روانی؛ شدید، برخی متوسط و برخی ضعیف هستند. فردی که خودمدیریتی را از دست داده و نمی‌تواند تصمیم بگیرد، مورد مناسبی برای ازدواج نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به سوءظن و بدگمانی به عنوان ویژگی که فرد را در گروه اختلالات روانی شدید قرار می‌دهد، گفت: این افراد قبل از ازدواج ابتدا باید درمان شوند، سپس برای ازدواج اقدام کنند. سوء ظن و بدگمانی ویژگی افرادی است که در زمره مبتلایان به اختلالات روانی شدید قرار می‌گیرند و اگر این افراد پیش از درمان ازدواج کنند، مشکلات عدیده‌ای را برای خود و دیگران به وجود می‌آورند.

بهره هوشی دیگر عاملی است که این متخصص حوزه بهداشت روان به آن اشاره کرد و افزود: وقتی فرد از نظر بهره هوشی پائین باشد، درک صحیح از مطالب نخواهد داشت. این همان هوش شناختی است که موجب شناخت صحیح از امور و وقایع می‌شود. همچنین هوش هیجانی پائین موجب می‌شود تا فرد قدرت درک احساسات دیگران راانداشته باشد و در زندگی مشترک به مشکل مواجه شود.

این مشاور خانواده با بیان اختلالات شخصیت در اختلافات زناشویی اظهار داشت:‌ برخی افراد هستند که در زمینه ای خاص مشکل ندارند بلکه در ویژگی‌های شخصیت خود دچار مشکل هستند. این افراد به صورت ناهنجار بار آمده‌اند و نمی‌پذیرند که مشکل دارند.

فردوسی گفت: افرادی که مشکلات روانی و اجتماعی دارند، همچنین برخی افراد که تاریخچه زندگی نابسامانی دارند، افراد قابل اعتمادی برای ازدواج نیستند. این افراد فجایع زیادی در دوران کودکی‌شان اتفاق افتاده است و دچار تنش هستند.

وی با اشاره به لازمه عشق قبل از ازدواج تصریح کرد:‌ لازم نیست افراد از همان ابتدا عاشق هم باشند، بلکه این عشق به مرور به وجود می‌آید. زوجین باید قبل از ازدواج دوران شناخت را بگذرانند و این مهم با یکی دو جلسه ایجاد نمی‌شود، بهتر است طرفین قبل از ازدواج به مشاوران معتمد و حرفه‌ای مراجعه کنند و با انجام مشاوره و تست‌های شخصیت زوایای فکری و رفتاری خود را بشناسند.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از شهروندان درباره اینکه چه کنیم تا پس از ازدواج مودت بین مان بیشتر شود و علاقه‌مان از بین نرود اظهار داشت: افراد نباید فکر کنند که ازدواج پایان کار است، باید به مؤلفه‌هایی مانند احترام متقابل و حفظ شخصیت و حرمت یکدیگر اهمیت دهند.

وی افزود: بی‌اعتنایی نسبت به یکدیگر و خطاب کردن همدیگر با الفاظ نادرست به ویژه در جمع می‌تواند مودت را کم‌رنگ کند.

این متخصص حوزه بهداشت و روان، ادامه داد: تمام کارهایی که موجب استحکام زندگی می‌شود باید انجام شود،‌ مثلا زوجین سعی کنند نکات مثبت و ویژگی‌های خوب یکدیگر را بیان کنند و یکدیگر را با دیگران مقایسه نکنند تا فضا برای رشد آنها فراهم شود. متاسفانه برخی زوجین عادت دارند ارزیابی مقایسه‌ای بین خود و دیگران انجام ‌دهند، مثلا زن، شوهر خود را با مردانی که در چند موقعیت موفق‌تر هستند، مقایسه می‌کند این مسئله می‌تواند موجب تضعیف روحیه و کاهش اقتدار مرد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا بددهنی و به کار بردن الفاظ زشت که از سوی برخی دختران و پسران در زمان آشنایی پیش از ازدواج به کار برده می‌شود، بعد از ازدواج نیز تکرار شود، گفت:‌ صددرصد تکرار خواهد شد، افراد خودشان را در دوران آشنایی ارائه می‌دهند و طرز بیان نشان‌دهنده شخصیت افراد است. زوجین قبل از ازدواج افراد باید برای شکل‌گیری نگرش مثبت نسبت به یکدیگر تلاش کنند و در صورتی که این اتفاق نیفتد، بعد از ازدواج نیز به وجود نمی‌آید.

وی افزود: رعایت حجاب کلام یکی از مؤلفه‌هایی است که زوجین باید آن را لحاظ کنند. نوع صحبت کردن نشانه تربیت خانوادگی افراد است و به کار بردن الفاظ نادرست نشان می‌دهد که فرد موردنظر مورد مناسبی برای ازدواج و تشکیل خانواده نیست.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: تمام زوجین قبل از ازدواج باید با مشاور خانواده مشورت کنند و نکاتی را که به عنوان مهارت‌های زندگی و ملاک‌های انتخاب همسر به آنها آموزش داده می‌شود، در تشکیل خانواده لحاظ کنند تا زندگی شیرینی داشته باشند.

۱۳۹۳/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...