نسخه چاپی

روز بدون زباله تهرانی‌ها

به مناسبت هفته زمین پاك، مسئولان محیط زیست استان تهران در فراخوانی از شهروندان تهرانی برای پاكسازی تفرجگاه های تهران و معابرعمومی شهر كمك خواستند.

به گزارش نما به نقل از جام جم آنلاین: زباله، زباله، زباله. چه کنیم با این همه زباله؟ آیا می‌دانید هر یک از ما به عنوان شهروند روزانه چقدر زباله تولید می‌کنیم و این زباله‌ها را کجا می‌ریزیم؟ چه مقدار از زباله‌ها را مستقیم داخل سطل زباله می‌اندازیم؟ چقدر را توی خیابان یا وسط طبیعت رها می‌کنیم؟ اصلا به بازیافت فکر می‌کنیم؟ به تفکیک از مبدا چطور؟

آمارها می گویند فقط در تهران روزانه 7000 تن زباله تولید می شود که جمع آوری آن هر روز یک میلیارد و 250 میلیون تومان خرج روی دست شهرداری می گذارد، اما مهم تر از این هزینه هنگفت، آثار سوء جبران ناپذیری است که رها کردن این زباله ها بر سلامت محیط زیست شهری می گذارد، آن هم در شرایطی که بخش قابل توجهی از این اتفاق ناخوشایند در نتیجه غفلت و بی تفاوتی شهروندان نسبت به پاکیزه نگه داشتن محیط زیست شهری شان رخ می دهد.

همین موضوع بهانه ای شد تا به مناسبت هفته زمین پاک، مسئولان محیط زیست استان تهران در فراخوانی از شهروندان تهرانی برای پاکسازی تفرجگاه های تهران و معابرعمومی شهر کمک بخواهد، هدف این طرح فرهنگ سازی عمومی برای بهبود کیفیت محیط زیست شهرمان است.

در این طرح که تهران بدون زباله نام دارد از شهروندان، دانشجویان و تشکل های مردم نهاد غیردولتی و خلاصه همه آنهایی که دلسوز طبیعت هستند و دغدغه حفظ محیط زیست شهرشان را دارند، خواسته شده تا به این جمع بپیوندند و برای پاکسازی فضای زندگی شان از زباله قدمی بردارند.

این طرح قرار است فردا، پنجم اردیبهشت علاوه بر تفرجگاه های اطراف دامنه کوه های البرز و منطقه دربند در همه شهرستان های اطراف تهران نیز اجرا شود.

گرچه همزمان شدن این طرح با هفته زمین پاک فرصت مغتنمی است برای این که یادمان بیندازد نسبت به محیط زیست شهری بی تفاوت نباشیم و آلودگی های زمین را تهدید جدی برای سلامت خود و فرزندانمان بدانیم، اما نباید فراموش کنیم که تا وقتی فقط مناسبت ها بهانه ای باشد برای این که حساسیت ها نسبت به سلامت محیط زیست برانگیخته شود راه به جایی نخواهیم برد.

اگر هر کدام مان نسبت به زباله ای که تولید می کنیم بی تفاوت نباشیم و به وظیفه شهروندیمان در این باره عمل کنیم، آن وقت شاید شهرمان و زمینی که روی آن زندگی می کنیم همیشه روی تمیزی و پاکی را به خود ببیند.

۱۳۹۳/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...