نسخه چاپی

رونمایی از جدیدترین ترانه حامد زمانی

انتقادها و درد و دل‌های گلریز و زمانی

جشن هم‌آواز توفان با اجرای جدیدترین ترانه حامد زمانی برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در مراسم بزرگداشت سی‌وچهارمین سالروز شکست آمریکا در طبس که همراه رونمایی ترانه جدید حامد زمانی برگزار شد انتقاداتی نسبت به برخی بدرفتاری‌ها و ناملایمات‌ها با کسانی که آثار ضدآمریکایی و استکباری انجام می‌دهند مطرح شد.

در این مراسم که عصر امروز (پنجشنبه) در محل حسینیه هنر تهران برگزار شد، حامد زمانی با بیان اینکه زمانی که ترانه قلاده‌های طلا را در این حسینیه اجرا کردم بسیاری انتقاداتی را نسبت به من مطرح کردند، اظهار کرد: ما خط‌مان را از آن زمان مشخص کرده‌ایم. حتی برخی می‌گفتند یک دیوانه پیدا شده که هر چه می‌گوییم می‌خواند. من هم می‌گویم این دیوانگی را با صد عقلانیت عوض نمی‌کنم.

او ادامه داد: امروز نیز قطعه جدیدی را در مورد شکست َآمریکا در صحرای طبس با نام هم‌آواز توفان که شعر آن سرودده علی فردوسی است و تنظیم آن برعهده کامران میرزایی بوده را با آهنگسازی خودم در این مکان اجرا می‌کنم.

این خواننده ترانه‌های ضدآمریکایی با بیان اینکه من سراغ بسیاری از شاعران برای شعر رفته بودم تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از انجام کارهایی از این دست می‌ترسند و از زیر کار درمی‌روند. امیدوارم کارمان به جایی برسد که دیگر ترسی از این سوژه‌ها و کارها در میان نباشد. البته خوشبختانه شاعرانی همچون مهدی سیار هستند که اشعاری زیبا را برای قطعات من می‌سرایند.

او در مورد قطعه هم‌آواز توفان خاطرنشان کرد: یکی از امیدهایی که این کار به من داد ظهور یک شاعر نوپا و آینده‌دار با نام علی فردوسی بود. وقتی شعر را دیدم مطمئن بودم که اگر این کار در سطح وسیعی پخش شود می‌تواند با موفقیت همراه باشد.

زمانی افزود: بعضی اوقات می‌شود با دست خالی هم کار کرد. نمونه آن این قطعه بود که آن را در خانه ضبط کردیم و برای اجرای امروز آن را آماده کردیم.

این خوانند سرودهای انقلابی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر اوقات وقتی آثار ارائه می‌شود، فقط من دیده می‌شوم، گفت: نقش شاعران و کسانی که کارها را تنظیم می‌کنند نیز نقشی مهم و قابل توجه است که نباید فراموش کرد.

در بخش دیگری از این مراسم محمد گلریز با اشاره به جنایت آمریکا در جهان خاطرنشان کرد: آمریکا از همان ابتدا در صدد مقابله با انقلاب اسلامی بود و حمله به صحرای طبس هم هنگامی صورت گرفت که دانشجویان مسلمان پیرو خط امام سفارت آمریکا را که تبدیل به لانه جاسوسی شده بود ر اگرفتند.

این خواننده سرودهای انقلابی افزود: در حمله آمریکا به صحرای طبس کل دنیا شامل عنایت خداوند به ما بود والبته پس از آن بود که دشمنی آمریکا با کشور ایران بیشتر شد و در مواقع مختلف به کشور ما هجوم آورد.

او در ادامه سخنان خود به جنگ نرم استکبار علیه ایران اشاره کرد و گفت: وقتی آمریکا دید با جنگ سخت نمی‌تواند مقابل انقلاب اسلامی بایستد رو به جنگ نرم که همان تهاجم فرهنگی بود آورد و متاسفانه می‌بینیم که گاهی این تهاجم در تغییر سبک زندگی ما اثرگذار بوده است.

گلریز تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات برخی را می‌بینم که افرادی با ارزش و انقلابی بودند ولی نزدیکان آنها گاهی ترانه‌های مبتذل و لس‌آنجلسی که از طریق غرب به ما تحمیل شده گوش می‌دهند.

این خواننده سرودهای انقلابی خاطرنشان کرد:‌در حال حاضر در یک وضعیت حساس و خطرناک قرار گرفته‌ایم. حتی خود آمریکا اعتراف می‌کند که میلیونها دلار برای این جنگ نرم هزینه کرده است. امیدوارم در این میان مسئولان فرهنگی ما رسالت خودرا به درستی انجام دهند. فراموش نکنیم که نمی‌شود جلوی ماهواره‌ها و رسانه‌ها را گرفت ولی می‌توان با ارائه آثار فاخری که به روز و هنرمندانه باشند و جایگاه انقلاب را حفظ کنند به مقابله با این تهاجمات برخاست.

گلریز با بیان اینکه رهبری همواره بر نقش فرهنگ در مواجهه با هجمه غرب تاکید داشتند، اظهار کرد: رهبری همواره به مسئولان در مورد این هجمه‌ها و مقابله با آنها تذکراتی دادند ولی متاسفانه هنوز آنطور که باید اقدامات لازم انجام نشده است. ما باید در این زمینه‌ها جدی باشیم. متاسفانه برخی از جوانان ما بر اثر مقولات فرهنگی و هنری در حال ازدست رفتن هستند.

او اضافه کرد: یکی از موارد تاثیرگذار در مقابل هجمه‌های فرهنگی آثار موسیقایی است. چه اشکالی دارد آثار ارزشی را در قالب کنسرت‌ها اجرا کنیم برای مثال در اوایل انقلاب چندین کنسرت با مضمون آثار انقلابی و ارزشی اجرا شد که نمونه آن اجرای کنسرت در تالار وحدت تهران همراه با استقبال پرشور علاقه‌مندان بود.

این خواننده سرودهای انقلابی خاطرنشان کرد: گاهی برخی احساس می‌کنند اگر کنسرت‌های موسیقی را با مضامین ترانه‌های انقلابی و ارزشی برگزاری کنیم کسی از آنها استقبال نمی‌کند ولی من به آنها می‌گویم روزهایی همچون 22 بهمن را ببینید که خیل عظیم مشتاقان به انقلاب به میدان می‌آیند و متاسفانه در این زمینه تبلیغات وارونه گاهی چنان وسیع بوده که برخی خودباوری‌ها را از دست داده‌ایم.

گلریز در ادامه صحبت‌های خود به اجرای قطعه‌ای در مورد شکست آمریکا در صحرای طبس که بلافاصله بعد از آن رویداد ساخته شد اشاره کرد و گفت: قطعه شکست شیطان با شعر استاد حمید سبزواری و آهنگسازی استاد احمدعلی راغب در آن هنگام ساخته شد و نکته جالب در مورد این قطعه اجرای آن در دستگاه نوا بود؛ دستگاهی که کمتر در آن سرودهای انقلابی ساخته شده ولی این قطعه چنان زیبا بود که در طول تاریخ انقلاب ماندگار شد.

این خواننده سرودهای انقلابی همچنین از اساتیدی چون مجتبی میرزاده و فریدون شهبازیان یاد کرد و گفت: این اساتید در کنار استادانی چون راغب و سبزواری حق بسیاری را به گردن موسیقی انقلاب دارند و متاسفانه گاهی شاهد آن هستیم که این اساتید گمنام مانده‌اند. اساتیدی که آثاری بسیار زیبا و از نظر فنی قوی را در وصف حماسه‌های انقلاب سرودند که سبب وحدت و همزبانی مردم گردید.

گلریز در ادامه به جمله‌ای از حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: امام همواره می‌گفتند که انقلاب ما با جنگ صادر نخواهد شد و آنچه سبب صدور انقلاب ما می‌شود اسلام راستین است.

وی در این رابطه خاطره‌ای را از یکی از نزدیکان خود که در دانشگاهی در آمریکا تحصیل می‌کرد، بیان کرد و گفت: تمامی کسانی که در آمریکا تحصیل می‌کنند باید به اجبار یک واحد موسیقی بین‌الملل را بگذرانند. دوستی تعریف می‌کرد وقتی در آمریکا مشغول تحصیل بودم برای قبولی در درس موسیقی بین‌الملل در کلاس این درس حضور پیدا کرده بودم که وقتی نوبت به موسیقی ایرانی رسید قطعه خجسته باد این پیروزی در کلاس پخش شد. پخش این ترانه همراه با تصاویری از دفاع مقدس سبب شد تا این شخص در سر کلاس اشک بریزد و من هم که آن قطعه را خوانده بودم به این مسئله فکر کردم که چطور می‌شود از بین این همه قطعات موسیقی ایرانی ترانه خجسته باد این پیروزی در یکی از کلاسهای درس آمریکا پخش شود.

محمد گلریز در ادامه این مراسم قطعات شکست شیطان، خجسته باد این پیروزی و یک قطعه جدید با مضمون انقلابی را اجرا کرد.

در بخش دیگری از این مراسم مرتضی امیری اسفندقه شاعر شعرهای انقلابی اظهار کرد: زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد طبع هر انسان آزاده‌ای آزرده شد و در این میان معلمان ادبیات بیشتر از همه آزرده شدند و گویی به خودشان واجب کردند که شعری را در این زمینه بگویند. وقتی من آن جنایات را در عراق دیدم با خود آرزو کردم کاش من یک انسان نبودم. وقتی می‌بینم که کسانی هستند همچون من که اسم‌شان انسان است و این جنایات را مرتکب می‌شوند و آن موقع بود که من از انسان بودن خود خجالت کشیدم.

اسنفندقه در ادامه اشعاری را از سروده‌های خود خواند و در پایان هم وقتی مجری مراسم به او گفت کمی حال و هوای مجلس را با سروده‌های پیروزی‌بخش مزین کنید، تصریح کرد: ما هیچ وقت شکست خورده نیستیم.

در بخش دیگری از این مراسم نیز از سایت مرکز مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که در آن قطعات موسیقی با مضامین انقلابی قرار داده خواهد شد رونمایی گردید.

در این مراسم همچنین محمدمهدی سیار شاعر ترانه‌های انقلابی گفت: فراموش نکنیم زمانی به شعر من و شعر انقلابی احترام گذاشته می‌شود که قدر بزرگانی چون قیصر امین‌پور، علی معلم دامغانی، مصطفی خراسانی، سیدحسن حسینی، سعید بیابانکی و... دانسته شود.

در این مراسم همچنین سیار از انتشار کتاب شعر جدید خود با نام «رودخانی» خبر داد و پس از آن هم چند بیت از اشعار آن را قرائت کرد.

علی داوودی که علاوه بر سرودن اشعار انقلابی فعالیت‌های گرافیکی را نیز در این زمینه انجام می‌دهد در سخنانی اظهار کرد: باید با ابزار هنر علیه استعمارگران مبارزه کرد و نباید فراموش کرد که استعمار و استبداد بخشی از هویت آمریکاست. حتی در سراسر جهان هم بسیاری از شاعران بزرگ و نامدار اشعاری را علیه آمریکا سروده‌اند.

او اضافه کرد:‌متاسفانه در یک دهه اخیر کمی از موضوع اشعار ضد‌آمریکایی و ترانه‌های ضد استکباری فاصله گرفته بودیم که خوشبختانه آثار حامد زمانی سبب احیا شدن دوباره این جریان و الگوبرداری برخی از شاعران از او بود.

داوودی هم در این مراسم چند بیت از اشعار خود را با مضمون جنایات آمریکا خواند.

کامران میرزایی هم که عهده‌دار تنظیم قطعه هم آواز توفان با صدای حامد زمانی بود در سخنانی اظهار کرد: وقتی چند سال پیش فعالیت خود را آغاز کردیم بسیاری از این کار خوششان نیامد و نسبت به آن انتقاداتی داشتند. حتی وقتی اثر گزینه‌های روی میز را تولید کردیم برخی هجمه‌هایی را نسبت به ما آوردند ولی ما همچنان کار خود را می‌کنیم و با همین شیوه ادامه می‌‌دهیم و امیدوارم بتوانیم آثاری با مضامین بهتر تولید کنید.

میلاد عرفان‌پور شاعر و ترانه‌سرای قطعات انقلابی نیز در بخش دیگری از این مراسم ابیاتی از سروده‌های خود را خواند و از انتشار مجموعه روایاتی با نام ناخوانده خبر داد.

پایان بخش مراسم جشن هم‌آواز توفان اجرای قطعه‌ای با همین نام با صدای حامد زمانی بود.

۱۳۹۳/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...