نسخه چاپی

وزیر رفاه:

نظارت كارگران بر بیمه‌هایشان افزایش می‌یابد

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش نظارت كارگران و كارفرمایان بر بیمه‌های خودشان و همچنین ارتقای پوشش بیمه آزمایشات ژنتیك در كشور گفت: دولت هم‌اكنون امانت‌دار موقت سازمانهای بیمه‌ای است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی ربیعی در همایش هفته سلامت که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای بهداشت، آموزش و پرورش و رئیس صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: علوم انسانی و اجتماعی حرف‌های بسیار زیادی برای سبک زندگی و خودمراقبتی دارند و در این زمینه سلامت نیز بین‌رشته‌ای شده است کما اینکه از ابتدای شکل گرفتن انسانها پزشکان زحمات زیادی کشیده‌اند ولی در حال حاضر شاهد آن هستیم که اقتصاد سلامت، جامع‌شناسی سلامت و مدیریتهای سلامت به صورت چندوجهی به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: برای ارتقای حوزه سلامت باید به صورت بین‌رشته‌ای اقدام کنیم تا اثرگذاری مدیریت سلامت افزایش یابد که این امر را می‌توان در تغییرات رفتاری و ارتقای ارزش کاری مشاهده کرد البته عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز در این زمینه بسیار دخیل هستند و محققان زیادی در حال حاضر برای ارتقای سبک زندگی فعالیت می‌کنند.

وزیر رفاه ادامه داد: بنده معتقدم قطع بودن ارتباط علوم اجتماعی و پزشکی می‌تواند برای ارتقای تحقق سبک زندگی به خصوص در حوزه بهداشت آسیب‌رسان باشد بنابراین جامع‌شناسان باید ریشه‌های سبک‌های زندگی را شناسایی کنند زیرا تغییر سبک زندگی یک مقوله ساختاری براساس مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی است و صرفا پزشکی نیست بنابراین توصیه می‌کنیم برای ارتقای خودمراقبتی در سبک زندگی و تحقق آن به صورت میان رشته‌ای اقدام کنیم و به سمت محورهای پیشگیری پیش رویم.

ربیعی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز آمادگی خود را برای تولید و تحقق مقولات بین‌رشته‌ای برای ارتقای سبک زندگی کارگری اعلام می‌کند تا بتوانیم از طریق نظام‌های بیمه‌ای آن را به اجرا در بیاوریم البته ارتقای محورهای خود مراقبتی و پیشگیری محور به سرمایه و مقولات اقتصادی نیاز دارد. همانطور که برطرف کردن آلودگی هوا باید بر اساس زیرساختهای لازم صورت پذیرد تا سبک زندگی مردم تغییر یابد و از آن طرف نیز باید برای ارتقای سبک زندگی مردم چشم به محصولات کشاورزی و ساخت مراکز ورزشی که همه آنها به مسائل اقتصادی و سیاست‌گذاری مناسب مرتبط است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر منابع مناسب مالی برای ارتقای سبک زندگی مردم کشور عنوان کرد: مثلا برای کاهش مصرف دارو باید توزیع منافع در شرکتهای داروسازی به درستی صورت پذیرد بنابراین برای پیشگیری و خودمراقبتی در ارتقای سبک زندگی مداخله مؤثر بیمه‌ها بسیار تأثیرگذار است و سازمانهای بیمه‌گر باید وارد شوند و اقدامات لازم را انجام دهند همانطور که در ۶ ماهه دوم سال گذشته اقدامات موثری را انجام دادند اما به نظر بنده هنوز کافی نیست.

وزیر رفاه با اشاره به برنامه‌های متعدد برای ارزان شدن آزمایشات و تحت پوشش قرار دادن آزمایشات ژنتیک برای کاهش معلولیتها در کشور عنوان کرد: بیمه کردن مقولات پیشگیری بسیار در ارتقای مباحث خودمراقبتی تأثیر دارد: البته این مسئله را باید عنوان کنم که رسانه‌ها هنوز در این زمینه به این مقولات به خوبی نپرداخته‌اند ولی به هر حال آموزش و پرورش و رسانه‌ها با جهت‌گیری بیمه‌ها که همگی در ساختار بهداشت و درمان مکمل هستند می‌توانند یک عمر سلامتی را برای همه ایرانیان با ارتقای خودمراقبتی محقق کنند.

ربیعی در ادامه عنوان کرد: این هفته با هفته کارگر و تأمین اجتماعی مصادف شده است بیش از ۳۵ میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند و این امر از اهمیت نقش تأمین اجتماعی در جامعه را نشان می‌دهد بنابراین ما نیز برنامه‌هایی داریم تا نظارت کارگران و کارفرمایان بر بیمه‌‌های خودشان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: دولت در حال حاضر امانت‌دار موقت سازمانهای بزرگ بیمه‌ای مانند تأمین اجتماعی است و سعی کرده‌ایم گفت‌وگوهای ۳ جانبه را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم تا آینده‌ای مناسب برای سازمانهای بیمه‌گر علی‌الخصوص تأمین اجتماعی را فراهم کنیم.

۱۳۹۳/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...