نسخه چاپی

پیشنهاد جدید نفتی ایران به 1+5

مدیرعامل بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران با ارائه پیشنهادی به كشورهای 1+5 خواستار خروج گاز مایع از لیست تحریم‌ها شد و اعلام كرد: بر خلاف محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری، گاز مایع تولیدی پتروشیمی‌ها هنوز در لیست تحریم قرار دارد.

به گزارش نما، عادل نژاد سلیم امروز در گفتگو با مهر درباره دلایل کاهش تولید و صادرات گاز مایع تولیدی برخی از مجتمع‌های پتروشیمی کشور با وجود آزادسازی صادرات پتروشیمی ایران توسط غرب، گفت: پس از توافق ایران با کشورهای عضو گروه 5+1 صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ویژه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا آزاد شد.

مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه با وجود آزادسازی صادرات پتروشیمی اما هنوز گاز مایع تولیدی پتروشیمی ها در لیست تحریم قرار دارد، تصریح کرد: از این رو به اعضای مذاکره کننده وزارت امور خارجه درخواست کرده ایم تا با گروه 1+5 برای آزادسازی گاز مایع از لیست تحریم مذاکره کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی 6 درصد محصولات پتروشیمی کشور به بازارهای اروپایی صادر می شود، اظهار داشت: علاوه بر این حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین و کشورهای آفریقایی افزایش یافته است.

نژادسلیم همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص شرایط صادرات ارتوزایلین و پارازایلین پس از توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، توضیح داد: در صورت توقف تولید بنزین و ریفورمیت در مجتمع های پتروشیمی امکان صادرات محصولات مایع پتروشیمی‌های تولیدکننده بنزین همچون نوری و بندر امام وجود دارد.

وی با اعلام اینکه در شراط فعلی هیچگونه مشکلی برای صادرات ارتوزایلین و پارازایلین پتروشیمی پس از توقف تولید بنزین وجود ندارد، بیان کرد: هم اکنون به جز گاز مایع مشکلی برای صادرات سایر محصولات پتروشیمیایی وجود ندارد.

به گزارش مهر، همزمان با آغاز صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چندین محموله از محصولات پتروشیمی به کشورهای آفریقایی صادر شده است.

در سال‌های گذشته کشورهایی همچون چین، هند، بنگلادش، سریلانکا، پاکستان و عراق و تا حدودی ارمنستان، مالزی و چندین کشور آسیایی مشتری اصلی برخی محصولات پتروشیمی ایران به ویژه کود اوره و آمونیاک بودند که سال گذشته علاوه بر کشورهای آسیایی چندین کشور آفریقایی همچون موزامبیک و تانزانیا هم به جمع خریداران ین دو محصول پتروشیمی پیوسته اند.

حسن پیوندی قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه حضور ایران در بازار پتروشیمی اروپا برای دو طرف دارای مزیت های متعددی است و تبادل محصولات به یک معامله برد- برد برای ایران و کشورهای اروپایی تبدیل شده است، تاکید کرده است: بر خلاف بازارهای اروپایی، بازارهای آسیایی جذابیت بالاتر اقتصادی و تجاری برای محصولات پتروشیمی ایران برخوردار است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی هر چند از کشورهای چین، هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و خاور دور به عنوان مشتریان اصلی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران یاد می‌کنند اما کشورهای آفریقایی هم به تدریج در صف خرید محصولات پتروشیمیایی ایران قرار می‌گیرند.

۱۳۹۳/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...