نسخه چاپی

تحولات سیاسی افغانستان و ضرورت میانجی‌گری ایران و آمریكا

عکس خبري -تحولات سياسي افغانستان و ضرورت ميانجي‌گري ايران و آمريکا

پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط انگلیسی ۲۶ آوریل ۲۰۱۴ (۶ اردیبهشت) در مقاله‌ای به تحولات سیاسی افغانستان و ضرورت میانجی‌گری ایران و آمریكا در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این كشور پرداخت

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط انگلیسی ۲۶ آوریل ۲۰۱۴ (۶ اردیبهشت) در مقاله‌ای به تحولات سیاسی افغانستان و ضرورت میانجی‌گری ایران و آمریکا در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پرداخت و نوشت: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان قرار است نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری را امروز اعلام کند. حضور گسترده مردم در این انتخابات، باعث شگفتی جهانیان شد؛ اما حال سه هفته از برگزاری انتخابات بدون اعلام نتایج گذشته و مانند انتخابات پیشین ادعاهای بسیاری در مورد تقلب صورت گرفته است. این بار اما این ادعاها چندان جدی و گسترده نبود. کمیسیون انتخابات از این ادعاها به‌عنوان بهانه‌ای برای شمارش کند آرا استفاده می‌کند. در کابل جو سیاسی شدید وجود دارد و در واقع نخستین بار است که افغان‌ها در تاریخ خود، قدرت را به روش دموکراتیک از یک رئیس‌جمهور به رئیس‌جمهوری دیگر منتقل می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: سیاستمداران و رهبران قومی و قبیله‌ای افغان با دموکراسی یا احترام به انتخاب مردم بیگانه هستند و چنین تجربه‌ای ندارند. پس از دوازده سال و تغییرات بسیار و در نبود دخالت آمریکا، کهنه‌جنگ‌سالاران چنان مبارزه می‌کنند که گویی این آخرین شانس آن‌هاست. در عین حال، دو نامزد پیشرو ریاست‌جمهوری یعنی عبدالله عبدالله و اشرف غنی در وضعیت خاصی هستند و تمرکز همچنان بر عبدالله است. برای رهبران تندروی پشتون که برخی از آن‌ها با طالبان پیوندهایی دارند، دشوار است که اجازه دهند فردی لیبرال و عضو سابق ائتلاف شمال، رئیس‌جمهور بعدی شود. پیشینه ضدیت شدید عبدالله با طالبان و همکاری علیه نیروهای مورد حمایت پاکستان در افغانستان، سبب شده وی به گزینه‌ای نامطلوب برای آن‌ها بدل شود. رهبران قدرتمند قومی و نیز حامد کرزای و حامیانش برای ایجاد وضعیتی شبیه سال ۲۰۰۲ تلاش می‌کنند که طی آن، در دولت انتقالی هر نیروی سیاسی، یک کرسی در دولت داشت. این موضوع تغییری جدی و شدید خواهد بود و همگان خواهان چنین موضوعی نیستند و در واقع تأخیر در اعلام نتایج نیز می‌تواند ناشی از بحث در این مورد باشد. از هفته گذشته سفرای غربی در کابل به‌آرامی نگرانی‌های خود در مورد شکاف‌های ملی و درگیری فرقه‌ای احتمالی را اعلام کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: دولت اوباما هنوز در این روند دخیل نشده که احتمالاً به دلیل مشکلات موجود میان اوباما و کرزای است. دیگر بازیگران منطقه‌ای از جمله ایران که بیشترین نفوذ را در افغانستان دارند، نیز سکوت اختیار کرده‌اند. عبدالله از نظر ایران بسیار لیبرال است و با رویکرد محافظه‌کارانه ایران تفاوت‌هایی دارد. وی گفته که با آمریکا توافق‌نامه امنیتی امضا خواهد کرد که ایران مخالف این امر است. ایران و آمریکا هر دو نظاره‌گر جدی انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در افغانستان بوده‌اند و نتوانستند البته نامزد مناسبی را برای حمایت پیدا کنند و آمریکا نیز به هیچ وجه خواهان دخالت نیست؛ اما حال نخبگان افغان به دلیل اوضاع پیچیده، خواهان کمک ایران و آمریکا به‌منظور برون‌رفت از بن‌بست و جلوگیری از بی‌ثباتی و کشمکش احتمالی در افغانستان هستند. افغانستان به مرحله‌ای رسیده که به منظور گفت‌وگو میان جناح‌های مختلف به میانجی نیاز دارد. آمریکا و ایران هر دو نفوذ شدیدی در افغانستان دارند. پیش‌تر نیز این دو کشور در میانجی‌گری در افغانستان (نشست بن در سال ۲۰۰۱) موفق بوده‌اند. حال همگان به آغاز دوره جدیدی در تاریخ افغانستان چشم‌ دوخته‌اند. امروز مشخص خواهد شد که آیا ایران و آمریکا میانجی‌گری خواهند کرد یا خیر؟ در غیر این صورت، قطعاً انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده خواهد شد.

۱۳۹۳/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...