نسخه چاپی

مهلت بابك زنجانی به پایان رسید

بابك زنجانی تا پایان امروز(شنبه) فرصت دارد تا چك دو میلیارد دلاری خود را به وزارت نفت پرداخت كند.



روزنامه ایران نوشت:

میلیاردر نفتی در جریان بازجویی‌ها مسائل مهمی درخصوص ارتباطش با برخی از افراد سرشناس سیاسی و مدیران سابق سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در 8 سال گذشته مطرح کرد.
در 8 سال گذشته عده‌ای که در مسند قدرت بودند تصمیم گرفتند با واسطه یا بدون واسطه زنجانی را جذب کنند. برخی تصمیم گرفتند پروژه‌های تجاری و نفتی را به بابک زنجانی واگذار کنند تا با تبانی و ویژه‌خواری سود بیشتری نصیب شان شود.

سخنگوی قوه قضائیه: «کار بابک زنجانی کلاهبرداری است و اتهامی که در حال حاضر به وی وارد می‌شود، یک نوع اخلال در نظام پولی کشور است.»

بابک زنجانی فقط امروز را فرصت دارد تا به تعهدش در برابر وزارت نفت و دستگاه قضا جامه عمل بپوشاند. او باید روز شنبه - ششم اردیبهشت 93 – چک دو میلیارد دلاری خود را پرداخت نماید. اما کمتر کسی باور دارد که این میلیاردر نفتی بتواند در این روز بدهی خود را پرداخت کند. او اکنون در لباس متهم در سلول انفرادی اوین به سر می‌برد و اخیراً نیز بازداشت موقت او برای دو ماه دیگر تمدید شد. البته او به قرار صادره بازپرس اعتراض کرده و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع شده است.

بازجویی از بابک زنجانی

یک مقام آگاه به خبرنگار ایران، گفت: این میلیاردر نفتی در جریان بازجویی‌ها مسائل مهمی در خصوص ارتباطش با برخی از افراد سرشناس سیاسی و مدیران سابق سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در 8 سال گذشته مطرح کرد.

به گفته وی، زنجانی 44 ساله که از سال 91 در محافل سیاسی، ورزشی، هنری و تجاری حضور پررنگی پیدا کرد، برای رسیدن به اهداف خود با افراد خاص در دولت دهم ارتباط برقرار کرد. در 8 سال گذشته برخی از افراد که در مسند قدرت بودند تصمیم گرفتند با واسطه و یا بدون واسطه او را جذب کنند.

بابک زنجانی در مهمانی‌های آشکار و پنهان در کیش و کشورهای دیگر، شمال، جنوب کشور و یا باغ‌ها و ویلا‌های اطراف تهران شرکت می‌کرد. هر از گاهی نیز در جلسات مدیران و معاونین برخی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از جمله (وزارت نفت، سازمان تأمین اجتماعی؛ شرکت‌های شستا، دو باشگاه ورزشی، دفاتر هواپیمایی و سینمایی، انبوه‌سازی مجتمع‌های مسکونی و تجاری و...) به عنوان سرمایه‌گذار یا پیمانکار طرح‌های صنعتی، عمرانی، ورزشی و فرهنگی حضور پیدا می‌کرد. این گزارش می‌افزاید: زنجانی در هر محفلی که قصد داشت شرکت کند، تعدادی تحت عنوان مشاور او را همراهی می‌کردند و برخی نیز محافظ وی بودند. گاهی در مهمانی‌هایی که برگزار می‌شد تعدادی از چهره‌های سرشناس سینما و عرصه ورزش و مدیران سابق شرکت‌های دولتی نیز حضور داشتند.

سرانجام در پاییز سال گذشته شایعه بدهی چندین میلیاردی بابک زنجانی در جامعه مطرح شد و پس از مدتی این شایعه در گزارش کمیسیون اصل 90 به حقیقت پیوست و وزیر نفت نیز بدهی دومیلیارد دلاری او را تأیید کرد. بابک زنجانی نیز درروز 9 دی سال 92 با حکم بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب بازداشت و به‌ اوین انتقال یافت.

در مدت بازداشت زنجانی برخی مسئولان قضایی و اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از عدم همکاری وی برای بازگرداندن اموال بیت المال خبر دادند. زنجانی در جریان بازجویی‌ها هر چند ضد و نقض صحبت کرد، اما برای تسویه بدهی خود به وزارت نفت، کلیه اموال و دارایی‌های خود را در داخل و خارج کشور بازگو نمود.

سرانجام او در بهمن سال گذشته بخاطر بدهی 8هزارو 500میلیون تومانی به وزارت نفت، چک دو میلیارد دلاری به شاکی داده و تاریخ این چک روز شنبه 6/2/1393
است.

در حال حاضر او امروز (شنبه) را فرصت دارد تا بدهی خود را پرداخت کند. وکیل بابک زنجانی پیگیر این موضوع است و تلاش می‌کند تا با فروش اموال و دارایی‌هایش چک دو میلیارد دلاری موکلش را
پرداخت کند.

اخلال در نظام پولی کشور

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در خصوص پرونده و اتهام‌های بابک زنجانی در نشست خبری به خبرنگار قضایی ایران گفت: کار بابک زنجانی کلاهبرداری است و اتهامی که در حال حاضر به وی وارد می‌شود، یک نوع اخلال در نظام پولی کشور است. اما این‌که چه عنوان مجرمانه و اتهامی در خصوص این فرد صدق کند، به نظر قاضی بستگی دارد و شاید کلاهبرداری، خیانت در امانت، اخلال در نظام اقتصادی و مفسد فی‌الارض عناوینی باشد که برخی یا همه آن به این فرد تعلق گیرد.

وی پیش از این درباره ادعای بابک زنجانی مبنی براینکه او با سپاه و وزارت اطلاعات ارتباط و همکاری داشته است، گفته بود: «باید دید که منظور از ارتباط چیست؟ مثلاً فرض کنید که دو سه سال قبل فردی به وزارت نفت مراجعه می‌کند و می‌گوید که من می‌توانم نفت‌ها را خریداری کنم یا آن‌ها را بفروشم که در واقع این یک نوع همکاری است و فاقد مشکل است. اما اگر منظورتان ارتباط ناصحیح است، من واقعاً از آن مطلع نیستم. اما اگر منظور شما همان ارتباط کاری است، بله این ارتباط با سپاه وجود داشته است. البته گفته‌اند که ارتباط وزارت اطلاعات با بابک زنجانی موقعی بوده است که می‌خواستند پول‌ها را به کشور بازگردانند».

به گفته سخنگوی دستگاه قضا در پرونده زنجانی پای پنج نفر (یک متهم و چهار نفر دیگر) در میان هست. البته یکی از مدیران زنجانی چند روز پس از بازداشت وی، دستگیر و بازداشت شد. همچنین دو نفر از مدیران سیستم بانکی در رابطه با این پرونده، اسفند سال گذشته بازداشت شدند که یکی از آن‌ها با سپردن قرار وثیقه مناسب آزاد شده است. یک مدیر دیگر نیز دستگیر شده که در حال بازجویی است.

محسنی اژه‌ای افزود: زنجانی فردی را به عنوان امین خود انتخاب کرده و وکالت داده است تا زیر نظر دادستان اموال او را شناسایی کنند و در صورتی که وزارت نفت عین اموال را خواست آن را به جای طلب خود بردارد؛ در غیر این صورت آن را بفروشند تا اموال بدهکاران را بپردازند. محسنی اژه‌ای افزود: این متهم مدعی بود که من در خارج از کشور نیز اموالی دارم که شناسایی این اموال صورت گرفته است. البته در پرونده این متهم به جز وزارت نفت دو نفر دیگر نیز به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت کرده‌اند.

فرصت پایانی زنجانی

محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی می‌گوید: در حال حاضر مهم‌ترین مسأله در مورد پرونده بابک زنجانی استرداد وجوه است.

نماینده مردم کبودرآهنگ با بیان این‌که زنجانی باید با مسئولان قضایی همکاری کند، گفت: این شخص تاکنون با دستگاه قضایی همکاری کرده است، اما باید بیشتر همکاری کند. او تعهدی به وزارت نفت داده است مبنی براینکه تا 6 اردیبهشت 93 چک دو میلیاردی خود را پرداخت کند. هم‌اکنون وقت پرداخت بدهی زنجانی است و قرار نیست با این پول چه در داخل و چه در خارج کار کند و بعد بگوید ندارم، ما این را قبول نمی‌کنیم و باید بدهی خود را پرداخت کند. او فقط تا روز شنبه 6 اردیبهشت فرصت دارد،تا تعهدش را عملی سازد.

رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به رابطه بابک زنجانی با برخی مسئولان شاخص دولت دهم، گفت: اعتقادم این است که زنجانی با آن‌ها هم صادقانه کار نکرده است و کاملاً در جهت منافع خودش اقدام کرده است.

۱۳۹۳/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...