نسخه چاپی

بفرمایید تلویزیون به ماهواره!

عکس خبري -بفرماييد تلويزيون به ماهواره!

خالی بودن كنداكتور شبكه های مختلف، پر كردن آنتن با سریال های خارجی دسته چندم، تكرار فیلم های سینمایی نوروز با فاصله كمی نسبت به پخش اول شان این روزها حسابی توی ذوق می زند.

به گزارش نما به نقل از روزنامه هفت صبح: مردم مثل همیشه سر کار می روند، سر ساعت همیشگی برمی گردند و از حدود ساعت 19 تا 22، روی راحتی لم می دهند، کنترل تلویزیون را دست شان می گیرند و بالا و پایین می کنند تا بلکه چیزی درست و حسابی برای تماشا پیدا کنند اما در چنین شرایطی چه چیزی عایدشان می شود؟ شبکه های تلویزیون، عملا در پربیننده ترین ساعت های روز، برنامه جذابی ندارند و در یک کلمه می شود گفت: «تعطیل اند!»

حالا تازه اینها روزهای معمولی هفته است و وقتی به آخر هفته ها می رسیم مشکل چندین و چند برابر می شود چون شبکه های مختلف، هنوز حال و حوصله رفتن سراغ فیلم ها و کارتون های جدید را ندارند و همینطور پشت سر هم، فیلم ها و کارتون های عیدشان را ردیف می کنند داخل کنداکتور آخر هفته و لبخند رضایت هم از صورتشان محو نمی شود!
گزارش زیر، حال و هوای تلویزیون را بعد از تعطیلات به صورت جزیی بررسی می کند.

تخته شدن در شبکه ها

بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، سوت پایان در شبکه های مختلف تلویزیون زده شد و کرکره ها یکی یکی پایین آمد. شبکه یک که تا همین چند روز پیش، با «پایتخت 3» هیاهویی میان مردم به وجود آورده بود، مجموعه «کارآگاهان پلیس» را روی آنتن برد و بخش عمده ای از مخاطبانش را پراکنده کرد.

بعد از آن هم از شنبه شب، آنتن را در اختیار سریال «قهر و آشتی» گذاشت؛ سریالی که محصول گروه اجتماعی و خانواده شبکه یک است و طبیعتا انتظار مخاطبان باکس 22:30 این شبکه را برآورده نمی کند. شبکه دو، بلافاصله بعد از نوروز، یکی دو قسمت آخر «خوب، بد، زشت» را پخش کرد و بعد از آن تله فیلم «بهترین همسایه دنیا» را به صورت مینی سریال روی آنتن برد. حالا هم که آنتن اش را یک بار دیگر در اختیار «رازهای میدسامر» گذاشته؛ مجموعه ای چند فصلی که شبکه دو در فاصله میان سریال های ایرانی اش یکی از فصل هایش را روی آنتن می برد. قطعا این سریال تا زمان پخش «راه شیری» روی آنتن خواهد بود.



تنها شبکه ای که با برنامه ریزی به روزهای بعد از نوروز وارد شد، شبکه سه بود. بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، «نیلی تر از مهتاب» را به مناسبت ایام فاطمیه پخش کرد و حالا هم مجموعه «خط» را روی آنتن دارد. شبکه تهران هم که تا یک هفته بعد از تعطیلات، همچنان «ما فرشته نیستیم» پخش می کرد، حالا دوباره سراغ سریال های خارجی «هشدار برای کبرا 11» و «ماموران پلیس» رفته و فعلا خبری از پخش سریال تولیدی در آن نیست. خلاصه اینکه اگر از ساعت 19 تا 23 بخواهید روی یکی از این شبکه ها دست بگذارید، حق انتخاب چندانی ندارید.

تقلب تماشا و آی فیلم از هم

زمانی که شبکه های آی فیلم و پشت سرش «تماشا» به میدان آمدند، همه یک نفس راحتی کشیدند و گفتند خب حالا که شبکه های مختلف سریال قابل توجهی ندارد، می توانند به یکی از آنها سر بزنند و بالاخره چیزی برای تماشا پیدا کنند. جالب اینجاست که این دو شبکه هم با وجود اینکه در دو هفته اخیر می توانستند از خلأ برنامه های خوب در سایر شبکه ها برای جلب مخاطب استفاده کنند، باز هم تلاش چندانی نکردند.

شبکه آی فیلم، در پرمخاطب ترین ساعت های روز، آنتن را در اختیار پنج سریال «قاب خاطره»، «ساختمان پزشکان»، «سهمی برای دوست»، «متهم گریخت» و «پهلوانان نمی میرند» گذاشته. «قاب خاطره» حالا شاید سریال جذاب و باب طبع خیلی ها نباشد و انتظار مخاطبان آی فیلم را در مقایسه با «یادآوری» برآورده نکند اما حداقل، سریال تولیدی خود این شبکه است و مخاطبان پیش از این، آن را ندیده اند؛ چهار سریال دیگر اما در این برهه زمانی واقعا عجیب به نظر می رسد.

«ساختمان پزشکان» و «پهلوانان نمی میرند»، همین دو سه ماه قبل روی آنتن شبکه تماشا رفته بودند و هر چقدر هم که جالب باشد، دیگر قطعا کسی حال و حوصله تماشا کردنشان را ندارد. «متهم گریخت» هم که از اوایل دهه 80 تا الان، بارها از شبکه های مختلف پخش شده و خود آی فیلم هم چند بار سراغش رفته. می ماند «سهمی برای دوست» که در همان زمان پخش هم یکی از سریال های ناموفق تلویزیون بود و تکرار آن، چندان نمی تواند دردی از بی سریالی تلویزیون دوا کند.

شبکه تماشا هم عملا سریال جذابی ندارد و اگر «در برابر باد» نوستالژیک را از آن بگیریم باید به «پول کثیف» یا «تاجر پوسان» رضایت دهیم یا در خوشبینانه ترین حالت ممکن، تصمیم بگیریم «نردبان آسمان» یا «غیرمحرمانه» را ببینیم.

پخش دوباره فیلم های نوروزی

از 15 فروردین که تعطیلات نوروزی به پایان رسیده تا امروز که اول اردیبهشت است، دوتا آخر هفته سپری شده. در هر کدام از این آخر هفته ها طبق کنداکتوری که از طرف معاونت سیما برای رسانه ها ارسال می شود، 26 فیلم پخش شده. جالب است بدانید که از این تعداد، 11 فیلم در ایام نوروز روی آنتن رفته اند!

فیلم های «دهلیز»، «ماجراهای عید من و بابام»، «سال تحویل»، «هابیت 1 و 2»، «آخرین مقاومت»، «چشماتو ببند» و «آزمایشگاه»، در تعطیلات نوروز از شبکه سه روی آنتن رفتند و حالا این شبکه آنها را در روزهای 22، 28 و 29 فروردین هم یک بار دیگر روی آنتن برده.

دو فیلم «تعطیلات» و «راننده بدلکار» هم که شبکه تهران، در کنداکتور نوروزی اش قرار داده بود، آخر همین هفته، یک بار دیگر روی آنتن رفتند. شبکه یک هم با اینکه فیلم «بوسیدن روی ماه» را روز 14 فروردین به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) پخش کرده بود، 22 فروردین یک بار دیگر آن را روی آنتن فرستاد.

وقتی کارتون ها روی اعصاب می روند

پخش کارتون تکراری، یک جورهایی به اصل ثابتی در تلویزیون بدل شده و مثلا از اینکه کارتونی مثل «ماداگاسکار» برای بار بیست و N ام هم روی آنتن برود، چندان جای تعجب نیست. با اینحال اما مدیران گروه کودک شبکه های مختلف می توانند یک مقدار اجازه نفس کشیدن به بچه ها بدهند، نه اینکه کارتون هایی که چهار بار در ایام نوروز روی آنتن رفته اند را بلافاصله در آخر هفته های بعد از عید تکرار کنند.

در آخر هفته های بعد از تعطیلات نوروزی، سر جمع 12 کارتون از شبکه تهران، دو و پویا پخش شده که 9 تای آنها نوروز هم روی آنتن بوده اند. کارتون های «دانشگاه هیولاها»، «تام و جری و لوبیای سحرآمیز»، «نوربو»، «من شگفت انگیز 2»، «شهر پرندگان»، «هواپیماها»، «خرس های مهربون»، «ریو» و «بامبی 82»، عینا در تعطیلات نوروز روی آنتن بوده اند و معلوم نیست به چه دلیلی یک بار دیگر روی آنتن رفته اند! جالب اینجاست که دو کارتون «توربو» و «هواپیماها»، هر دو آخر هفته پخش داشته اند، یک بار از شبکه تهران و یک بار هم شبکه دو!

تکرار تکرارهای اصیل

در کنار فیلم ها و کارتون های تکراری که دو آخر هفته بعد از نوروز از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده، فیلم هایی هم روی آنتن رفته اند که شاید یکماه از پخش شان نگذشته باشد. مثلا همین اواخر، شبکه نمایش در باکس فیلم های دنباله دارش، «میراث بورن» را روی آنتن برد و قبل از عید هم شبکه آی فیلم، فیلم «نغمه نوروزی» را پخش کرد. با همین فاصله کوتاه، شبکه سه و دو، آنها را یک بار دیگر در کنداکتور آخر هفته 21 فروردین گذاشتند. غیر از اینها «شکار روباه»، «خواستگاری»، «گلناز» و «قهرمان» هم، همگی از جمله فیلم هایی هستند که تا الان بارها و بارها از شبکه های مختلف پخش شده اند.

چرا آنتن اینطوری پر می شود؟

از دو هفته مانده به شروع سال نو، مدیران شبکه های مختلف، مدام اعلام می کنند که قصد دارند بیش از 150 فیلم جدید در نوروز از تلویزیون پخش کنند. درست است که عین همان تعداد فیلم در این مناسبت پخش می شود اما طبیعتا تلویزیون برای هر کدام از آنها برنامه ویژه ای دارد.

150 فیلم در نوروز پخش می شود و بعد از آن در تمام ایام سال، چندین و چند بار با توجیه اینکه مخاطبان در ایام نوروز به دلیل تراکم برنامه ها موفق به دیدن فیلم هایشان نشده اند، روی آنتن می روند. درباره قضیه بی سریالی شبکه های مختلف هم باید گفت در اینکه شبکه های مختلف، هر کدامشان یکی دو سریال پس دستشان دارند شکی نیست اما سوال اینجاست که چرا یکمرتبه تصمیم می گیرند، کرکره هایشان را پایین بکشند و آنتن هایشان را بدون داشتن کار قابل توجه پر کنند؟

یکی از پاسخ های احتمالی به این سوال، می تواند این باشد که شبکه ها از الان به فکر جام جهانی فوتبالند. می خواهند تا شروع جام جهانی، کج دار و مریز آنتن هایشان را به این شیوه پر نگه دارند. بعد از آن هم که مخاطبان یک ماه درگیر جام جهانی هستند و بعد از آن هم می توانند خیلی راحت سراغ پخش سریال های مناسبتی رمضان بروند. البته قطعا دلایل دیگری هم در این میان وجود دارد که فقط مدیران شبکه های مختلف می توانند جوابی برایشان داشته باشند.

۱۳۹۳/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...