نسخه چاپی

پیشنهاد به هاشمی برای ماموریت به كارگزاران

محمد كاظم انبارلویی

هفته نامه صدا ارگان حزب كارگزاران سازندگي گزارش ديدارهاي اعضاي شوراي مركزي اين حزب را با آقاي جهانگيري معاون اول رئيسجمهور و نيز آيتالله هاشمي رفسنجاني رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت روايت كرده است.(1)
در روايت اول دچار نشر اكاذيب شده و از سوي پايگاه اطلاعرساني رئيسجمهور خبر ياد شده "نادرست" و محصول "سوء برداشت" و "تحليل نادرست" برخي حاضرين دانسته شده است. در اين تكذيبيه آمده است؛ اين نشست خصوصي بوده است.
اينكه چطور خبر اين نشست خصوصي بيرون آمده است معلوم است؛ چون سردبير محترم هفتهنامه صدا عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران بوده است و او تنها منبع موثق اين خبر بوده است!
عكس او به همراه اعضاي شوراي مركزي به علاوه معاون اول رئيسجمهور در اين نشست خصوصي در صفحه هشت هفتهنامه صدا ديده ميشود. اما روايت دوم از اين ديدار اختصاص به سخنان آيتالله هاشمي رفسنجاني دارد كه اميدوارم توسط وي يا دفترش تكذيب نشود. آقاي هاشمي رفسنجاني در اين ديدار چند نكته فرمودهاند كه در زير نقد آن را ميخوانيد:
1- روايتگر صدا مينويسد: "هاشمي قصد داشت بگويد دولتش ريلگذاري درستي (در امر توسعه) كرده بود تا به خاتمي برسد خاتمي هم از اين ريل خارج نشد. اما چون به احمدينژاد ميرسد در شگفت ميماند كه اين دولت با چه سرعتي كشور را از ريل توسعه خارج كرد."
نوع روايتگري "صدا" فوقالعاده حرفهاي است زيرا طوري روايت كرده كه جاي تكذيب را خالي نگذاشته است. حال ببينيم آيا دولت دهم و نهم كشور را از ريل توسعه خارج كرد؟ در اين دو دولت ايران وارد باشگاه هستهاي جهان شد در حالي كه سالها بود سازمان انرژي اتمي در جا ميزد و هرازگاهي جاسوسي پيدا ميشد و يا در يك دور باطل به چرخه سوخت و غنيسازي نرسيده بودند. در دولت گذشته با ورود دانشمندان جوان به سازمان انرژي اتمي سرعت كار پيش رفت به طوري كه اكنون دولت جديد در مذاكرات هستهاي دارد با 1+5 راجع به همه اين پيشرفتها و توسعه كمي و كيفي آن مذاكره ميكند. اگر توسعهاي در كار نبود ما در مذاكرات با 1+5 با دست خالي چه ميتوانستيم بكنيم. دولت كنوني اكنون آن درآمد را در مذاكره هزينه ميكند آيا اين يك خواب و خيال است يا واقعيت دارد؟ ما براي اين توسعه جان عزيزترين و شريفترين دانشمندان كشور را فدا كرديم.
ما در دولت گذشته وارد باشگاه هوافضاي جهان شديم و پيروزيهاي غرورانگيز دانشمندان جوان ما در دستيابي به علوم هوافضا زبانزد ملتهاي جهان است. ما جزء 10 كشور پيشرفته جهان در اين زمينه هستيم و در فناوريهاي جديد مثل نانو پيشرفتهاي محيرالعقولي كرديم. اينها فقط مقاله نيست، در عالم ذهن هم نيست كافي است از چشم سر استفاده كنيم و آن را ببينيم سئوال اين است.
با اين واقعيت از ريل كدام "توسعه" خارج شديم؟
2- روايتگر "صدا" مينويسد: "هاشمي از كارگزاران خواست به عنوان يك حزب سياسي به دولت مشورت دهند كه چگونه ميتوان از اين بحران اقتصادي عبور كرد."
آيا واقعا كشور دچار بحران اقتصادي است؟ بحران اقتصادي چيست؟ شاخصهاي آن كدام است؟
دولت جديد در حالي سركار آمد كه ذخاير طلا و ارز دولت در بانك مركزي در هيچ دولتي از ادوار گذشته به هنگام انتقال قدرت نظير نداشته است اما رئيس دولت با بيمهري گفت؛ ما خزانه را خالي تحويل گرفتيم.
و نيز گفت؛ 28 هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از منابع هدفمندي يارانههاست در حالي كه فقط پرداخت نقدي ما به مردم 42 هزار ميليارد تومان است. اين حرف دل مردم را خالي كرد. اما مردم با شگفتي ديدند يارانههاي نقدي سر موعد پرداخت شد و علاوه بر آن سبد كالا هم دادند. هنوز هم رئيس دولت به اين سئوال پاسخ نداده است كه اگر خزانه كشور خالي بود پرداخت به موقع يارانهها چگونه و از كدام خزانه صورت ميگرفت؟ اگر دولت دچار كسري است منابع پرداخت سبد كالا را از كجا تامين كرده است؟
حزب كارگزاران بروند تحقيق كنند اگر كشور دچار بحران اقتصادي است، بازارهاي مملو از كالا چيست؟ آيا نشاط داد و ستد در بازارهاي كشور دروغ است؟ دولت دهم عليرغم تحريمهاي بانكي پول نفتي را كه فروخته به داخل آورده، منابع بودجهاي خود را تامين كرده است. همين سال 92 هم بنابر اعلام مسئولين عليرغم تحريمهاي نفتي 43 ميليارد دلار نفت خام و ميلياردها دلار هم فرآوردههاي نفتي فروختند. اين بحران اقتصادي كجاست كه آقاي هاشمي از آن ياد ميكند؟
3- روايتگر صدا به نقل از آقاي هاشمي مينويسد: "من (هاشمي) از شما (كارگزاران) ميخواهم به اين مسئله بپردازيد كه از نحوه اجراي هدفمندي يارانهها در دولت احمدينژاد چه چيزي عايد كشور شد؟ چه كسي سود برد؟ دولت يا ملت يا هر دو ضرر كردند؟"
اين حرف حقي است كه يك ارزيابي از اجراي مرحله اول هدفمندي يارانهها صورت بگيرد تا معلوم شود كار كجا نقص داشته است. اين ارزيابي البته از زاويه سود ملت يا دولت نميتواند علمي، فني و حرفهاي باشد. اما از اين زاويه كه اهداف قانون چه بوده است، ما در رسيدن به اين اهداف چه مشكلاتي داريم و اينكه گفته ميشود "بد" يا "غلط" اجرا شد، موارد "بد" و "غلط" احصا شود تا در مرحله دوم اين انحراف تكرار نشود. اگر كارگزاران ميخواهند دولت يازدهم را در امر اجراي قانون هدفمندي يارانهها ياري دهند بايد به دولت بگويند چگونه ميتواند تا پايان برنامه پنجساله پنجم قيمت فروش نفت خام و فرآوردههاي نفتي را به 95 درصد فوب خليج فارس برساند تا هم منبعي تعيين كننده در پيشبيني در آمدهاي دولت در بودجه باشد هم جلوي قاچاق سوخت را بگيرد و هم در اقتصادي اداره كردن پالايشگاههاي كشور توفيق نسبي به دست آورد. كاري كه كارگزاران در دولت آقاي هاشمي نكردند و فروش نفت و گاز در داخل را در بودجه ساليانه مسكوت گذاشتند!
اكنون دولت بر خلاف بودجه 93 در ارديبهشت ماه حداقل به 10 ميليون پردرآمد ميخواهد يارانه پرداخت كند. كارگزاران به دولت مشورت دهند كه چگونه اين يارانه را قطع كند كه مورد رنجش آنها از دولت نشود.
همچنين كارگزاران به دولت مشورت دهند كه چگونه كشور را از ركود اقتصادي نجات دهند و آثار و تبعات افزايش قيمت حاملهاي انرژي را بر ديگر قيمت كالاها در بازار كنترل كنند.
روايتگر هفته نامه صدا از قول هاشمي مينويسد: "روحاني تاكنون كشور را خوب اداره كرده است بخصوص در سياست خارجي بسيار شجاعانه عمل كرده و پرونده هستهاي را به خوبي پيش برده است و چشمانداز بسيار مثبت است".
جا داشت آقاي هاشمي به بخشي از نقدهاي مشفقانه اساتيد دانشگاه و حوزه و صاحبنظران و كارشناسان در مورد نقد سياست خارجي دولت پاسخ ميدادند و خوب بود توضيح ميدادند. چگونه چشم انداز را مثبت ميبينند و شجاعانه عمل كردن دولت در اين مورد را بيشتر توضيح ميدادند كه نقدها را نميشود بي پاسخ گذاشت. دولت چه در اين پرونده با طرف غربي به توافق برسد و چه نرسد از باب روشنگري نبايد پاسخگويي را تعطيل كند. اگر دولت مشكل دارد آقاي هاشمي ميتواند به بخشي از نقدها از باب رفع شبهه پاسخ دهد اگر هم ايشان نميتواند، حداقل ماموريت پاسخگويي در اين مورد را به حزب كارگزاران واگذار كند.
پي نوشت:
1- هفته نامه صدا شماره اول شنبه 6 ارديبهشت 93

۱۳۹۳/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...