نسخه چاپی

برجسازی در شهرك غرب راه تسویه با زنجانی

رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام كرد به حكم شورای شهر و مجوز دادستانی، شهرداری تهران موظف شده گودبرداری برج خیابان ایران زمین را ایمن كند و تا سطح زمین، طبقات زیرین آن را بسازد.

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاین: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد به حکم شورای شهر و مجوز دادستانی، شهرداری تهران موظف شده گودبرداری برج خیابان ایران زمین را ایمن کند و تا سطح زمین، طبقات زیرین آن را بسازد.

"مالک پروژه برجسازی در خیابان ایران زمین شهرک غرب، مطالبات زیادی از شهرداری دارد و به دلیل ابطال پروانه ساخت& شهرداری بدهکاری قابل توجهی به او دارد. از طرفی ساکنان اطراف گودبرداری، از نشست و رانش زمین دچار خسارت شدند و باید برای ایمن سازی آنها کاری کرد. برای همین شهرداری با دستور شورای شهر و مجوز دادستانی از بودجه ماده 55 استفاده و این پروژه را ایمن سازی کرد."

این پاسخ محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بود. گزارشها و مشاهدات میدانی تایید می کند ساخت و ساز در پروژه خبرساز برج ایران زمین که مالک آن، بابک زنجانی اکنون در زندان است شروع شده است. مالکی که اکنون چک های درشت او یکی یکی برگشت می خورد و مشخص نیست از محل کدام بودجه این پروژه در حال ساخت است.

امروز عضو شورای شهر تهران در حاشیه امضای تفاهم نامه کمیسیونی که ریاست آن را بر عهده دارد با نظام مهندسی استان تهران، به خبرآنلاین درباره سرنوشت برج سازی بابک زنجانی توضیح داد.

اینطور که از پاسخ سالاری برمی آید، برج سازی ایران زمین با استفاده از بودجه شهرداری تهران، دنبال می شود و قرار است تا رسیدن به سطح زمین، طبقات زیرین این ساختمان، ساخته شود.

سالاری در این باره توضیح داد: "آخرین اتفاقی که درباره برج ایران زمین افتاد این است که بعد از ابطال پروانه این برج توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، پرونده برای تعیین تکلیف به مراجع قضایی رفت و دادگاه نسبت به الزام مالک برای مقاوم سازی اقدام کرد. البته شورای شهر نیز در این رابطه از دادگاه برای مقام سازی این پروژه و پرداخت خسارت ساکنان مجاور این برج که از نشست زمین، خسارت دیده بودند، درخواست کرده بود که دادگاه این مسایل را هم بررسی کرد. در نهایت دادگاه حکم داد مالک زمین، این گودبرداری را ایمن کند و خسارت مردم را بپردازد، ولی چون پولی در حسابهای بانکی مالک نبود، نهایتا در جلسات کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که شهرداری باید از بودجه خود، این اقدامات را انجام دهد و بعد در محاسبات بدهی و مطالبه با مالک، این ارقام را وارد کند."

او در ادامه گفت: نهایتا به دلیل ایمن سازی گودبرداری این برج، 15 متر از عمیق ترین بخش گودبراری، پر و کوبش شد تا به حالت اولیه برگردد و مابقی نیز مقرر شد مطابق نقشه های مالک، اجرا شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره روند قانونی حضور شهرداری در ساخت و ساز برج ایران زمین گفت: "شهرداری از لحاظ قانونی برای صرف هزینه در این پروژه مشکل داشت که از دادستان مربوطه استعلام کردند و دادستان اجازه داد از محل بودجه ماده 55 که بودجه برنامه های پیش بینی نشده، است، شهرداری طبقات زیرزمین را بسازد تا به سطح همکف خیابان برسد. این مجوز توسط مراجع قضایی صادر شد تا بعدا در دعوای حقوقی با مالک برج، مشکلی وجود نداشته باشد. الان روند ساخت و ساز در حال انجام است."

سالاری درباره حفظ حقوق شهروندان اطراف این برج نیز اطمینان داد شهرداری خسارات آنها را پرداخت می کند چون مالک اصلی پروژه یعنی بابک زنجانی در حبس است و قوه قضاییه نمی تواند او را ملزم به پرداخت این خسارات کند.

یک میدان و سه بودجه ساماندهی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همچنین در بخشی از نشست خبری خود با انتقاد از پراکندگی تصمیمات در شهر تهران گفت: "امروز طرح الزام شهرداری به ساماندهی میدان امام خمینی در کمیسیون مطرح بود. معلوم شد شهرداری منطقه، تانون نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان برای ساماندهی این میدان هزینه کرده، همچنین سازمان زیباسازی حدود 1 میلیارد تومان در بودجه امسال خود برای ساماندهی این میدان نظر گرفته و اکنون نیز شورای شهر، شهرداری مرکزی تهران را ملزم به این کار کرده، جالب اینجاست زمانی که دو فوریت این طرح در صحن علنی شورای شهر مطرح شد و نماینده شهردار نیز در شورا بود، هیچ یک اطلاع نداشتند چنین تصیماتی گرفته شده است."

سالاری در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره نگاه شورای شهر به عدم ساخت و ساز بالاتر از حد قانونی در سرای دلگشا توضیح داد و گفت: "قطعا ما اجازه نمی دهیم از 12 متر بیشتر، ارتفاع سرای دلگشا در حریم کاخ گلستان ساخته شود، چون باعث می شود این کاخ از لیست میراث جهانی خارج شود، ولی متاسفانه تاکنون 13 متر از این بنا ساخته شده و جلوی آن را می گیریم."

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در انتقاد از روند سابق معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: "در دوره های قبل شورای شهر، معاونت شهرسازی تهران، خوراک برای کمیسیون ماده 5 در زمینه تغییر کاربری ها و بلندمرتبه سازی ها و زمینه سازی تخلفات را فراهم می کرد و در حقیقت زیرمجموعه معاونت مالی شهرداری تهران شده بود. این روند موجب اعتراض مردم و نخبه گان و استادان شهرسازی شده بود و با ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری در شورای شهر و نظارت این کمیسیون، در ماه های اخیر، دیگر شاهد تصویب مصوبات غیرقانونی در کمسیون ماده 5 نیستیم."

او مهمترین دستاورد شورای چهارم را افزایش اعتماد عمومی مردم و تقویت نظارت اجتماعی در ابعاد مختلف شهرداری از جمله عملکرد معاونت شهرسازی دانست و گفت: سرمایه گذارانی مانند مالکان پروژه ایران زمین تقصیری نداشتند ولی مسیر کمیسیون ماده 5 در ادوار قبل اشتباه بود. دیدیم که بعدا نیز مجوز ساخت و ساز در باغ معنوی لغو شد و اخیرا توانستیم با همراهی معاونت شهرسازی و معماری، 1156 بخشنامه و دستورالعمل مغایر با طرح تفصیلی در پهنه شهر تهران را لغو کنیم. "

شهرداران تهران جو سازی نکنند

سالاری در بخش دیگری از سخنان، با انتقاد از آنچه "مقابله برخی شهرداران" با مصوبات کمیسیون شهرسازی و معماری شهرسازی شورا خواند، گفت: "متاسفانه در روزهای اخیر شاهد مقابله تعدادی از شهرداران مناطق با لغو مصوبات خلاف قانون شهرداری های مناطق هستیم. تعدادی از شهرداران برای به چالش کشاندن مسیر؛، سعی می کنند عدم رتق و فتق امور شهروندان را به گردن شورای شهر بیندازند. این در حالی است که از اساس نباید شاهد صدور بخشنامه ای باشیم که مغایر طرح تفصیلی است."

او به شهرداران مناطق توصیه کرد: "اگر از مجموع بخشنامه هایی که ما لغو کردیم، احساس می کنید باید بخشی احیا شود و لازم و ضروری است که این بخشنامه ابطال نشود، آن را احصا کنید تا در سامانه طرح تفصیلی به همه مردم اعلام کنیم. چرا بخشنامه هایی از این دست به صورت موردی تصویب می شود و یک سری دلالها، از آن سوءاستفاده می کنند؟"

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همچنین به تشکیل کارگروه های نظارت بر مصوبات شهرداران مناطق مختلف تهران، به خصوص روند صدور پروانه اشاره کرد و این کارگروه ها را از دستاوردهای قابل توجه کمیسیون متبوع خود اعلام کرد.

۱۳۹۳/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...