نسخه چاپی

خوش‌چهره: جشن خودكفایی‌گندم عزا شد!

علی رغم اینكه ما در كالایی مانند گندم تولید كننده هستیم و روزی جشن خودكفایی آن را گرفتیم ولی در سال گذشته رقم قابل توجهی گندم وارد كشور كردیم و جشن ما به عزا تبدیل تبدیل شد.

به گزارش نما به نقل از تراز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات اقتصاد کشور درحال حاضر عدم تدبیر و سیاست گذاری درست در عرصه واردات است. محمدخوش چهره با بیان اینکه واردات بی رویه همواره سبب تبعات منفی در اقتصاد کشور است به خبرنگار تراز گفت : واردات در کشورهای توسعه یافته معنا و مفهوم مشخصی دارد .

وی گفت: غالب کشورهای توسعه یافته مبادرت به واردات در بخش کالاهای سرمایه ای و تولیدی می کنند و نه کالاهای مصرفی ؛ در حالی اکنون واردات ما بیشتر از قبل شده و نوعش نیز بیشتر مصرفی است تا سرمایه ای !

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما اولا سهم بالایی از نهاده های تولیدی به واردات وابسته است و غالب واردات در بخش کالاهای مصرفی و لوکس است.

خوش چهره گفت: معنا ندارد که دولت در کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود، مباردت به واردات کند.

وی اظهار داشت: با برنامه ریزی صحیح و محور قرار دادن تولید داخل در برنامه های اقتصادی در بسیاری از کالاهای اساسی که در داخل تولید می شود می توان نیاز به واردات را کاهش داد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تاکید کرد: این مهم دقیقا یکی از بندهایی است که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی وجود دارد ، که متاسفانه دولت هم هیچ توجهی به آن نکرده است .

وی گفت: علی رغم اینکه ما در کالایی مانند گندم تولید کننده هستیم و روزی جشن خودکفایی آن را گرفتیم ولی در سال گذشته رقم قابل توجهی گندم وارد کشور کردیم و جشن ما به عزا تبدیل تبدیل شد.

خوش چهره در پایان گفت: متاسفانه واردات بی رویه همواره در طول چند سال گذشته به اقتصاد کشور آسیب زده است. وی گفت: عملکرد دولت یازدهم در بخش واردات همچون دولتهای گذشته بوده است.

خوش چهره با اشاره به این موضوع که وابستگی واقعی اقتصاد به نفت در سال ۹۳ بیش از ۷۰ درصد است، تصریح کرد: قانون بودجه سال ۱۳۹۳ به خوبی نشان میدهد که میزان واردات نسبت به سال گذشته چه میزان تغییر کرده است.

۱۳۹۳/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...