نسخه چاپی

بنزین امسال دوباره گران می‌شود؟

یك مقام مسئول ارشد در وزارت نفت با اشاره به وجود بسترهای قانونی به منظور افزایش 5 درصدی قیمت بنزین از محل تعیین عوارض فروش سوخت، اعلام كرد: این احتمال وجود دارد در صورت عدم تحقق اهداف كاهش مصرف بنزین، این افزایش مجدد قیمت از نیمه دوم سال جاری ابلاغ و اجرایی شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، با گذشت چهار روز از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تعیین قیمت های جدید بنزین، زمزمه های جدیدی به منظور افزایش مجدد قیمت این فرآوردده استراتژیک نفتی به گوش می‌رسد.

مسئولان وزارت نفت اسفند ماه سال گذشته از اخذ عوارض پنج درصدی از محل فروش بنزین در هشت کلانشهر کشور شامل تهران، کرج، اراک، اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد و اهواز خبر داده بودند.

بر این اساس، مطابق با مصوبات قانونی تعریف شده در سطح دولت و مجلس شورای اسلامی بستر قانونی به منظور افزایش پنج درصدی قیمت بنزین با اخذ عوارض فراهم شده است.

از سوی دیگر با تعیین قیمت های جدید بنزین با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هنوز اطلاع رسانی رسمی درباره اینکه این افزایش قیمت با احتساب اخذ 5 درصدی عوارض انجام گرفته و یا نه از سوی دولت تدبیر و امید انجام نگرفته است.

یک مقام مسئول ارشد در وزارت نفت با بیان اینکه در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و تعیین قیمت بنزین عوارض 5 درصدی در نظر نگرفته شده است، گفت: این در حالی است که وزارت نفت از دولت و مجلس برای اخذ این عوارض 5 درصدی مجوز گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه با رایزنی هایی که انجام شده، احتمال اخذ این عوارض 5 درصدی از نیمه دوم سال جاری وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود هم اکنون مشغول بررسی میزان کاهش مصرف بنزین با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هستیم.

این مقام مسئول ارشد در وزارت نفت خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که در صورت عدم تحقق اهداف کاهش مصرف بنزین با افزایش قیمت‌ها، عوارض 5 درصدی افزایش این فرآورده نفتی در ادامه سال جاری اخذ شود.

با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی بهای گازوئیل یارانه‌ای هر لیتر 250 تومان، بنزین سهمیه‌ای هر لیتر 700 تومان، بنزین آزاد هر لیتر 1000 تومان، بنزین سوپر سهمیه‌ای هر لیتر800 تومان، بنزین سوپر آزاد هر لیتر 1100 تومان و قیمت بنزین تحویلی به خودروهای دولتی هر لیتر 1000 تومان تعیین شده است.

در این بین هر چند حسن روحانی رئیس جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و علی طیب نیا وزیر اقتصاد از شیب ملایم افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داده بودند اما بهای هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای حدود 75 درصد و قیمت هر لیتر بنزین آزاد حدود 45 درصد افزایش یافته است.

سید مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت باید با کمترین تغییرات بیشترین درآمد را از محل هدفمند سازی یارانه ها کسب کند، گفته است: نرخ بنزین یارانه‌ای از 400 به 700 افزایش یافته و نمی توان این رشد 75 درصدی قیمت را شیب ملایم نامید.

۱۳۹۳/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...