نسخه چاپی

در دیدار "گس" با مقامات ایرانی چه گذشت؟

مدیركل سیاسی وزارت خارجه انگلستان در دیدار با مقامات ایرانی درباره وضعیت فعلی سفارتخانه‌ها،خدمات رسانی كنسولی به ایرانیان مقیم بریتانیا و تسهیل كاركرد روان سفارتخانه‌ها، برنامه هسته‌ای و تحولات خاورمیانه گفت‌وگو كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس که بامداد امروز (دوشنبه) در رأس هیأتی به منظور انجام رایزنی و تبادل نظر با مقامات کشورمان در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وارد تهران شد، با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار سایمون گس با مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه، طرفین در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه شامل وضعیت فعلی سفارتخانه‌ها، کارکنان، خدمات رسانی کنسولی به ایرانیان مقیم بریتانیا و تسهیل کارکرد روان سفارتخانه‌ها مذاکره و روند بهبود تدریجی مناسبات دو کشور را مرور کردند.

*اعتراض ایران به گزارش حقوق بشری انگلیس و اقدام خزانه‌داری بریتانیا

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات مراتب ناخرسندی کشورمان را نسبت به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه انگلیس و همچنین اقدام وزارت خزانه داری انگلیس برای روزآمد کردن فهرست تحریم علیه برخی از مقامات کشورمان به طرف انگلیسی اعلام کرد و اینگونه اقدامات را مغایر با حسن نیت در بهبود روابط دو کشور دانست.

طرف انگلیسی نیز در این ملاقات ضمن ارائه توضیحاتی در این خصوص، مشکلات پیش روی بازسازی و بازگشایی سفارت آن کشور در تهران را مطرح و پیگیری کرد.

*رایزنی با تخت روانچی، عراقچی و امیرعبداللهیان

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس همچنین با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه دیدار کرد و در خصوص موضوعات بین‌المللی از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که وی نیز مسئولیت کشورش در این گروه را بر عهده دارد، تبادل نظر کرد.

سایمون گس در آخرین مرحله از گفت‌وگوهایش با مقامات وزارت امور خارجه، در دیدار با حسین امیرعبدالهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در خصوص تحولات خاورمیانه به تبادل نظر پرداخت.

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس در پایان سفر خود به کشورمان، امشب تهران را به مقصد لندن ترک کرد.

سایمون گس طی سال‌های 2009 تا 2011 عهده‌دار سفارت انگلستان در ایران بود.

هشتم آذر ماه 1390 پس از تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران همزمان با یکمین سالگرد شهادت مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان و 2 روز پس از تصویب طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی در ششم آذر ماه مبنی بر کاهش روابط تهران و لندن، دانشجویان معترض وارد سفارت انگلستان در تهران و همچنین باغ قلهک شدند و در حدود 6 ساعت در آنجا حضور داشتند. این اقدام که واکنش دولت انگلستان را در پی داشت، به فراخواندن دیپلمات‌های انگلیسی از تهران و فرصتی 48 ساعته به دیپلمات‌های ایرانی برای ترک خاک انگلیس منجر شد.

پس از مدتی عمان و سوئد به عنوان حافظان منافع دو کشور معرفی شدند.

محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ همتای انگلیسی او در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و در خصوص مناسبات تهران و لندن گفت‌وگو کردند و پس از چندین دور گفت‌وگوی معاون وزیر خارجه ایران و سایمون گس، در نهایت دو طرف توافق کردند که کاردار غیرمقیم (ترددی) معرفی کنند.

در حال حاضر آجی شارما کاردار غیرمقیم انگلستان در ایران و محمدحسن حبیب الله زاده کاردار غیرمقیم ایران در انگلستان است.

گفتنی است علاوه بر وزرای خارجه و هیأت‌های پارلمانی، مدیران کل سیاسی اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز طی سه ماه گذشته برای پیگیری مسایل مربوط به روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی سفرهایی به تهران داشته‌اند.

۱۳۹۳/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...