نسخه چاپی

رئیس كمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفت و گو با نما مطرح كرد:

میزان دریافتی داوران لیگ برتر فوتبال/ این مبلغ پولی نیست

عکس خبري -ميزان دريافتي داوران ليگ برتر فوتبال/ اين مبلغ پولي نيست

اصفهانیان گفت:در هر بازی به داور وسط 500، كمك داوران 350 و داور چهارم 200 هزار تومان می‌دادیم. باید وضعیت داوران ساماندهی شود چون آنها نیاز به تمرین، تغذیه، فیزیوتراپ و تفریح دارند و با محاسبه تمامی اینها به این نتیجه می‌رسیم كه داوران اصلا پولی نمی‌گیرند.

به گزارش نما ،لیگ سیزدهم در حالی به پایان رسید که همانند دوره‌های قبل اعتراضات به داوری کم نبود و از همان هفته‌های نخست مربیان بیشتر تیم‌ها این اعتقاد را داشتند که از قضاوت داور مسابقه لطمه خورده‌‌‌اند. در نقطه مقابل، فریدون اصفهانیان، رئيس کميته داوران فدراسیون فوتبال معتقد است با توجه به فشردگی رقابت‌های ليگ برتر و لیگ‌های آزادگان، داوران قضاوت خوبی داشته‌اند و با برنامه‌ريزی، بی‌‌شک از فصل‌های آینده عملکرد بهتری هم خواهند داشت، همانطور که سرمربیان و مدیران عامل تیم های لیگ برتری دل پری از داوران داشتند و بسیاری از باختهای تیم خود و نتیجه نگرفتن‌ها را به گردن داوران انداختند اصفهانیان نیز دل پری از همه جا داشت. متن گفتگوی نما را با این پیشکسوت داوری‌مان بخوانید.
گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا

سال گذشته همانند سالهای پیش انتقاد از عملکرد داوران در لیگهای مختلف بسیار زیاد، با توجه به این انتقادها شما به عنوان شخص اول در تصمیم گیریهای مربوط به داوران فوتبال ایران عملکرد داوران را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به اينکه بازی‌های ليگ در مقاطع برتر، دسته يک، دسته‌های دوم و سوم، ليگ فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال و فوتسال بانوان به صورت مستمر و فشرده برگزار شد، داوران عملکرد خوبی داشتند و معتقدم فصلی کم‌حاشيه را از لحاظ قضاوت داوران در مسابقات گوناگون پشت سر گذاشته‌ایم.

نظر روسای فدراسیون هم با نظر شما همسو است؟
بله ،  در نشست هيات رئيسه فدراسيون فوتبال، رئيس و نايب رئيس دوم فدراسيون به دليل عملکرد داوران از اين کميته تشکر کردند. ما قصد داريم تا با برگزاری دوره‌های آموزشی مدون، زمینه را به گونه‌ای فراهم کنيم که اشتباهات داوری به حداقل برسد. اشتباهات داوری جزئی از فوتبال دنياست و ما نيز از اين قاعده مستثنا نيستم اما با دوره‌های آموزشی و ميدان دادن به جوان‌ترها قصد داريم از اشتباهات بکاهیم.

کمیته تحت هدایت شما چه رویکردی را در فصل جدید در نظر دارید؟
در فصل جديد از داوران جوان‌تر نیز استفاده خواهيم کرد تا بتوانند با کسب تجربه جايگزين داورانی شوند که از فوتبال خداحافظی کردند يا به هر دليلی ديگر قضاوت نمی‌کنند.

مگر خبرهای خاصی دارید؟
تعدادی از داوران بزرگ ايران در اين فصل امر قضاوت را کنار گذاشتند و ما بايد به فکر جايگزين برای اين عزيزان باشيم. بر همين اساس با دوره هاي توجيهی پيشرفته ای که برگزار خواهيم کرد، بستر را برای جوان‌ترها آماده کنیم تا شاهد قضاوت خوبی از آنها در مسابقات ليگ برتر و دسته‌های اول، دوم و سوم باشيم.

برنامه کمیته داوران برای لیگ چهاردهم چیست؟
ما برای لیگ چهاردهم قصد داریم داوران جدیدی را به فهرست داوران اضافه کنیم. برخی از داوران به علت عملکرد ضعیفشان کنار گذاشته می‌شوند. تشکیل کلاس‌های آموزشی و بازبینی داوران از لحاظ جسمانی،‌ روحی و روانی را قبل از شروع لیگ چهاردهم را در رأس برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم.

در لیگ سیزدهم برای یک مسابقه به هر داور چقدر پرداخت می‌شد؟
ما نسبت به لیگ دوازدهم 30 درصد افزایش داشتیم اما با توجه به تلاشی که داوران در طول 90 دقیقه می‌کشند این مبلغ پولی نیست.
در هر بازی به داور وسط 500، کمک داوران 350 و داور چهارم 200 هزار تومان می‌دادیم. باید وضعیت داوران ساماندهی شود چون آنها نیاز به تمرین، تغذیه، فیزیوتراپ و تفریح دارند و با محاسبه تمامی اینها به این نتیجه می‌رسیم که داوران اصلا پولی نمی‌گیرند.

مسئولان سازمان لیگ هنوز برای فصل آینده صحبتی با شما برای افزایش دستمزد داوران نکرده‌اند؟
همان طور که می‌دانید در مسابقات حساس وقتی تیم پر هواداری نتیجه نگیرد مقصر اول داور مسابقه است و متاسفانه حرف‌های ناپسندی نثار او می‌شود. انتظار جامعه داوری این است با توجه به سختی‌های کار قضاوت در سال آینده شاهد افزایش پرداخت برای هر مسابقه باشیم. داوران که حقوق ثابت ماهیانه ندارند و بر اساس هر قضاوتی که انجام می‌دهند پول می‌گیرند. داوران لیگ‌های خارجی قرارداد با فدراسیون فوتبالشان دارند اما در ایران داوران قرارداد ندارند.

طی صحبت هایی که علی خسروی داشت کمیته داوران در لیگ انتخاب داور را با تصمیم هئیت‌های فوتبال هر استان انجام می‌دهد، نمی خواهید جواب ایشان را بدهید؟
ما زیاد دنبال حاشیه نیستیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم.  اصلا اعزام داور برای کل بازی‌ها را هئیت‌های هر استان انجام می‌داد، ولی انتخاب داور بر عهده کمیته داوران بود.
هئیت‌ها با توجه به بضاعتی که دارند داوران را می‌فرستادند اما تمامی این افراد قبلا مدارک امتحان آمادگی جسمانی و دانش داوری را اخذ کرده بودند. مدارک همه اشخاص منتخب هئیت‌ها به تایید AFC رسیده است و ما کاملا مطابق قوانین عمل کردیم.

نظر AFC  در این باره چیست؟
پیش از این بعضی داوران با استان خود همکاری نمی‌کردند و مستقیم با خود ما کار می‌کردند. بر اساس قوانین AFC و فدراسیون فوتبال هراستان داوران خود را گزینش و اعزام می‌کردند تا ما با توجه به نیاز خود داوران مورد نظرمان را برای هر مسابقه انتخاب کنیم.
 
پس شما صحبت های خسروی را نقض می کنید؟
خسروی به طور کامل از این موضوع مطلع است و صحبتی که در این مورد از وی منتشرشده غلط عنوان شده است. چینش داوری با همکاری دو کمیته دپارتمان و داوری صورت می‌گیرد. کمیته دپارتمان فیلم بازی‌ها را آنالیز و داوران خوب را به ما معرفی می‌کند و ما تصمیم نهایی در این خصوص می‌گیریم.

۱۳۹۳/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...