نسخه چاپی

طرح‌های كلیدی دولت به روایت وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تدوین راهبردهای نوین و اصلاح سیاست كلان نشر از طرح‌های اساسی و كلیدی دولت یازدهم است.

مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب حضور داشتند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران که اکنون بیست و هفتمین دوره برگزاری خود را سپری می‌کند یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور محسوب می‌شود که هر ساله با حضور صدها ناشر، شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مخاطبان بسیار برگزار شده و جمعیت بسیاری را جذب می‌کند.

جنتی تاکید کرد: کیست که نداند شرح شوق یک ملت و آرزوهای آنها در لابه‌لای ستون کتاب‌هایشان پیدا می‌شود. ملتی که با کتاب خو بگیرد به آسانی می‌تواند بر مشکلات فائق آید، هرچند دنیای مجازی مخاطبان زیادی را جذب کرده اما رابطه انسان با کتاب گرم و ناگسستنی است.

به گفته وی کتاب زبان گویای پدیدآورندگانی است که نهایت اصرار هستی را در خود دارند و دوستی با آن تزکیه جان و زبان را به همراه خواهد داشت.

عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد ضمن اشاره به منزلت و جایگاه کتاب خاطرنشان کرد: کتاب از منزلت و جایگاهی برخوردار است که نمی‌توان ملتی را صاحب تمدن دانست مگر اینکه شمارگان چاپ و نشر در آن کشور و تمدن بالا باشد.

جنتی ضمن اشاره به پیشرفت علم، انتشار سریع اطلاعات توضیح داد: در دهه گذشته شاهد گسترش آموزش عالی، مراکز انتشار اطلاعات و به دنبال آن افزایش تعداد دانشجویان و هیات علمی بوده‌ایم که موجب شد جهش قابل ملاحظه‌ای در تولیدات علمی پدید آید، در نتیجه تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده نیز رشد بی‌سابقه‌ای یافت در این راستا سال گذشته 66 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد که نیمی از آن کتاب‌ها چاپ اولی بود.

وزیر ارشاد گفت: حوزه نشر نیازمند حمایت جدی است، از نیازسنجی ناشران و زمان‌سنجی و سنجش گروه‌های هدف گرفته تا فراهم کردن امکانات برای تولید کتاب، صنعت نشر آینده‌ای از علم و هنر است که با اقتصاد نسبت مستقیم دارد.

جنتی افزود: تدوین راهبردهای نوین و اصلاح سیاست کلان نشر از طرح‌های اساسی و کلیدی دولت یازدهم است اکنون صنعت نشر در دنیا در حال پیشرفت و تحول است و خوشبختانه دست‌اندرکاران کشور فرصت استفاده از تجهیزات و فناوری روز در این حوزه را فراهم کردند تا مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی هرچند همچنان با آرمان‌ها فاصله داریم اما نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خود را وارث فرهنگ غنی ایران و اسلام می‌داند. کارهای زیادی بر زمین مانده است تا ایرانیان به جایگاه واقعی خود در فرهنگ جهان دست یابند. در این میان تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند عزم ملی و تلاش همه پژوهشگران و انتشاردهندگان آثار است، بی‌تردید تقدیر از ناشران متعدد می‌تواند به نائل آمدن اهداف کمک کند.

جنتی در ادامه به برخی اهداف برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در این دوره مواردی به عنوان اولویت کاری قرار دارد از جمله تقویت اقتصاد نشر به عنوان حلقه اتصال اقتصاد و نشر در فرهنگ مکتوب، تقویت فرهنگ عمومی و نخبه‌گزینی و خانواده‌محوری از دیگر اولویت‌های این دوره محسوب می‌شود اما نیل به اهداف فوق ایجاب می‌نماید برخی تسهیلات رفاهی برای بازدیدکنندگان و مراجعان، اهالی علم و نویسندگان پیش‌بینی شود اقداماتی انجام شده که به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌کنم، به منظور توفیق در انتخاب ناشر سال و غرفه برگزیده دو کمیته جداگانه تشکیل شد از سوی دیگر برای بررسی عملکرد و ارزشیابی و ارزیابی کمیته مستندسازی معرفی شدند.

در ادامه کمیته فعالیت‌های فرهنگی موظف شد در سراهای اهل قلم، سرای فرهنگ و رسانه و سرای کودک و نوجوان نشست‌هایی با کیفیت بهتر برگزار کند اما در راستای واگذاری حداکثری فعالیت‌های نشر به تشکل‌های صنفی کلیه تشکل‌ها در قالب تفاهمی واحد اقدام به ثبت‌نام جهت جانمایی و حضور در نمایشگاه کردند. جانمایی ناشران، اختصاص غرفه، انجام امور گمرکی و... از دیگر مواردی است که برعهده تشکل‌ها است.

جنتی گفت: برای اولین‌بار سالن تولید علم در کمیته فعالیت‌های فرهنگی و علمی تشکیل شد تا هزاران عنوان کتاب علمی که طی 3 سال اخیر منتشر شده در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شود.

گفتنی است در این مراسم گروه همخوانی شکوه خلیج فارس به اجرای برنامه پرداخت.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...