نسخه چاپی

واكنش ایران به ماجرای بنیادعلوی

سخنگوی وزارت خارجه تصریح كرد بنیاد علوی یك بنیاد خیریه مستقل در آمریكاست و هیچ وابستگی به جمهوری اسلامی و دولت ایران ندارد.

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع) به روز ملی خلیج فارس اشاره کرد و خلیج فارس را پهنه آبی و تاریخی برشمرد که همواره سمبل دوستی برای کشورهای ساحلی و حاشیه‌ای بوده و افزود: امیدواریم شاهد تحکیم و تقویت هرچه بیشتری پیوندها بین کشورهای منطقه باشیم.

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی در خصوص صدور حکم اعدام از سوی دادگاه مصر برای ۳۷ نفر از اعضای اخوان‌ المسلمین با بیان اینکه جمهوری اسلامی تحولات مصر را به دقت دنبال می‌کند، اظهار داشت: ما برای دستاورد بزرگ انقلاب مردم مصر احترام ویژه‌ای قائلیم و حفظ دستاوردهای این انقلاب را منوط به تحقق مطالبات مردم و رفتار مبتنی بر مساوات و ایجاد وحدت ملی بین جریان‌ها و نهادهای مدنی برای حفظ شکوه و عظمت تاریخی و اقتدار منطقه‌ای مصر می‌دانیم.

به گفته افخم صدور چنین احکام قضایی که می‌تواند تبعات اجتماعی و سیاسی داشته باشد، دشمنان مصر را مستعد دامن زدن به شرایط کنونی مصر می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: صدور چنین احکامی مغایر اصل تسامح و تساهل تاریخی، سیاسی و فرهنگی مصر است.

افخم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه تاکید کرد: تحریم ها را محکوم می‌کنیم، اروپا و آمریکا باید متوجه باشند که این روش‌ها ناکارآمد بوده و نباید از موضع برتری جویی با کشورها برخورد کنند.

وی تحریم را یک تجربه ناکارآمد مبتنی بر روحیه برتری جویی خواند و افزود: معتقدیم بحران‌ها باید از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل شود.

اسخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اظهارات اخیر دستیار معاون وزیر آمریکا درباره خطر ایران برای منطقه و پیشنهاد تشکیل سپر دفاعی با همکاری آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: این گونه اظهارات برای منحرف کردن افکار عمومی نسبت به طیفی از اشتباهات، تهدیدات و اقدامات دوگانه آمریکا در منطقه است. مسئولان آمریکا با توجه به اینکه آمریکا دو جنگ با هزینه‌های انسانی را در این منطقه به راه انداخته فاقد مشروعیت برای هرگونه اظهار نظر هستند.

افخم تقویت روابط و اعتماد متقابل با همسایگان را اولویت دولت خواند و گفت: همسایگان ما هم اهمیت حسن همجواری و لزوم همکاری سازنده را به خوبی درک می‌کنند.

وی تصریح کرد: پیشرفت نظامی و موشکی ایران هیچگونه تهدیدی برای همسایگان و منطقه نیست و راهبرد دفاعی ما تضمین صلح، امنیت و ثبات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص انتخابات عراق ابراز امیدواری کرد که انتخابات پارلمانی عراق در روز دهم اردیبهشت ماه با موفقیت برگزار شود و گفت: امیدواریم نتایج این انتخابات موجب تحکیم حرکت مستقل مردم عراق در مسیر ساختن و پیشرفت این کشور دوست و برادر باشد.

وی تحکیم روند دموکراتیک کنونی عراق را گزینه کلیه جریان‌های سیاسی برای حل و فصل مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: تحکیم این روند راهکاری برای خروج از مشکلات امنیتی عراق است.

افخم ادامه داد: معتقدیم انتخابات و حضور هر چه بیشتر مردم عراق در صحنه و مشارکت سیاسی، جریان افراطی را به انزوا خواهد کشاند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر روحانی به جمهوری آذربایجان نیز گفت که این سفر در دستور کار قرار دارد و به محض قطعی شدن زمان آن اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

افخم همچنین گفت که بنیاد علوی یک بنیاد خیریه مستقل در آمریکاست و هیچ وابستگی به جمهوری اسلامی و دولت ایران ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه را که در این مسئله مورد انتقاد قرار داده‌ایم این بود که اینگونه اقدامات که علیه یک بنیاد مستقل صورت می‌گیرد و نقض حریم و حقوق شهروندان آمریکایی است موجب نگرانی است. این پرونده مسیر خود را دارد و از نظر ما بنیاد علوی بنیادی مستقل است و حساسیت‌های ما نسبت به این است که بخش زیادی از کسانی که مرتبط با آن بودند مسلمانان و شهروندان ساکن آمریکا بوده‌اند و برخورد این چنینی در واقع محروم کردن شهروندان و مسلمانان داخل آمریکا از دسترسی به چنین امکاناتی در داخل کشورشان است.

۱۳۹۳/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...