نسخه چاپی

ماجرای دیدار پنهان امام و آیت‌الله طالقانی

مهدی طالقانی گفت:‌بعد از دستگیری فرزند آیت‌الله طالقانی و سفر پدر به شمال كشور، حضرت امام،‌سید احمد را مامور كرد تا آیت‌الله طالقانی را پیدا كرده و به قم بیاورند و در قم آیت‌الله طالقانی با حضرت امام دیدار خصوصی داشتند.

امام خمینی(ره) در نهم اردیبهشت سال 1358 ش، طی فرمانی به شورای انقلاب، توصیه کردند که آیین‏نامه تدوین شوراها را تنظیم کند تا اصلِ حضور و مشارکت مردم تامین شود. با پایان جنگ و به وجود آمدن ثبات و آرامش جهت تحقق آرمان‏های والای حضرت امام و پیاده شدن این اصل قانون اساسی و مشارکت مردم در سرنوشت خود، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تمام نقاط کشور باحضور گسترده مردم و با شرکت بیش از 24 میلیون نفر در هفتم اسفندماه سال 1377 برگزار شد. این شوراها در سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) به شورای انقلاب، همزمان با بیستمین بهار انقلاب اسلامی، در نهم اردیبهشت سال 1378، با پیام مقام معظم رهبری، آغاز به کار کردند.

مهدی طالقانی فرزند آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در سالروز شورا در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس اظهار داشت: آیت‌الله طالقانی به صورت توامان در فضای عمومی و فضای خاص به امر شورا کاملا باور داشت.

وی افزود: آیت‌الله طالقانی بر این باور بود که حضرت رسول که عقل کامل بود، از مشورت بهره می‌برد و در کارها از روش شورایی استفاده می‌کرد و این الگویی است که ما باید از آن بهره ببریم و همیشه بر این اعتقاد بود که عقل چند نفر بهتر از عقل یک نفر راهگشاست. حتی به این روش تصمیم‌گیری یک کودک می‌تواند پیشنهادی ارائه دهد که به ذهن یک مرد بزرگ خطور نکند.

طالقانی با اشاره به زندگی مبارزاتی آیت‌الله طالقانی اظهار داشت: مرحوم پدر در دوران مبارزه علیه نظام پهلوی گاهی اوقات در جلسه هم‌اندیشی با دوستان مبارز خود اعم از روحانی و غیر روحانی تاکید داشت با مشورت روحانی و غیر روحانی کار‌ها بهتر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بزرگ آیت‌الله طالقانی ایجاد شورا در همه سطوح تصمیم‌گیری بود، گفت:‌ بعد از دستگیری فرزند آیت‌الله طالقانی و سفر به شمال کشور، حضرت امام سید احمد خمینی را مامور کرد تا آیت‌الله طالقانی را پیدا کرده و به قم بیاورند، در قم آیت‌الله طالقانی با حضرت امام دیدار خصوصی داشتند.

وی گفت: در آن سخنرانی آیت‌الله طالقانی تاکید کردند دیداری که شب گذشته با امام داشتند امام کاملا موافق قانونی شدن شوراها است. همچنین پدر با شرکت در مجلس خبرگان نسبت تصمیم گیری به طریق شورایی در همه سطوح تصمیم‌گیری تاکید داشتند و پیشنهاد شورای رهبری را نیز در مجلس خبرگان ارائه که مورد پذیرش قرار گرفت.

طالقانی گفت: شوراها بعد از فوت آیت‌الله طالقانی مورد بی‌مهری قرار گرفت، این در حالی بود که آیت‌الله طالقانی در آخرین نماز جمعه به مسئله شورا تاکید داشتند و گفتند: در مورد اجرا شدن شورا ما فریاد می‌کشیم و دولت دستور می‌دهد و امام تاکید می کند که شوراها قانونی شود اما متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند که شورا باشد آنها چه کاره می‌شوند که هیچ بروند در خانه‌هایتان بنشینید.

فرزند آیت‌الله طالقانی با اشاره به اینکه بخش کوچک از شوراها در زمان دولت سید محمد خاتمی اجرایی شد گفت: اما شورای مورد نظر آیت‌الله طالقانی کلی‌تر بود و ایشان بحث‌ شوارها را در تمام سطوح تصمیم‌گیری کشور می‌دانستند.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...