نسخه چاپی

اصرار دولت بر انصراف!

مسؤولان پیام همه‌پرسی 97درصدی رانگرفته‌اند!

گویا مسؤولان دولت از موضوع ثبت‌نام 97 درصدی مردم برای دریافت یارانه درس نگرفته‌اند و برای جبران شكست ثبت‌نام‌ها قرار است كارهای دیگری انجام دهند!


به گزارش نما به نقل از وطن امروز، شکست دولتی‌ها در مرحله ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه آنقدر سنگین بوده که 10 روز بعد از پایان ثبت‌نام‌ها هم مسؤولان جزئیات آمار ثبت‌نامی‌ها را اعلام نکرده‌اند؛ جزئیاتی مانند اینکه چند درصد مردم درآمد خود را کمتر از 600 هزار تومان اعلام کرده‌اند یا چند درصد آنهایی که انصراف داده‌اند اصلا اجازه ثبت‌نام نداشته‌اند یا کدام نقطه از کشور بیشتر انصراف داده‌اند و... با این اوصاف برخی از مسؤولان دولت باز هم در حال درانداختن طرح نو درباره انصراف از یارانه هستند و امیدوارند که تعداد قابل‌توجهی از مردم انصراف دهند! در این باره معاون شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهارات جالبی درباره طرح‌های خود گفته است.

بگویید یارانه‌تان را کجا بریزیم
براساس طرح جدید، مردم می‌توانند مدت زمان انصراف خود از دریافت یارانه نقدی را تعیین کنند، البته دولت نیز طبق همان انتخاب، در واریز یارانه نقدی عمل خواهد کرد. مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان این مطلب به مهر گفت: دولت بنا دارد با تشکیل نوعی دیگر از کمپین و ایجاد تشکل‌هایی مثل «میهن‌یاران محیط زیست»، «میهن‌یاران آموزش» یا «میهن‌یاران سلامت»، بار دیگر از مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی دعوت کند. محسن بهرامی‌ارض‌اقدس با اشاره به برنامه جدید دولت برای افزایش انصرافی‌های یارانه‌ای اظهار داشت: برخی مردم مایل هستند که به نفع اهداف خاصی از دریافت یارانه نقدی کنار روند و بنابراین دولت این تدبیر را اندیشیده است که مردم برای هر موردی که دلخواه‌شان است، یارانه‌شان را تخصیص دهند. وی تصریح کرد: مردم می‌توانند یارانه خود را برای مدتی کوتاه و مشخص یا همیشه، به این امور اختصاص دهند و برای مدتی کوتاه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. به گفته بهرامی‌ارض‌اقدس، اگر این طرح پخته و آماده شود، شاهد خیل عظیمی از افرادی خواهیم بود که به نفع این امور کنار می‌روند و دولت را کمک می‌کنند که در انجام برنامه‌های خود موفق باشد. به گفته بهرامی‌ارض‌اقدس، هم‌اکنون که مشخص شده افزایش نرخ حامل‌های سوخت چشمگیر نبوده و شیب آن ملایم است، ممکن است مردم انصراف دهند. با سخنان محسن بهرامی ارض‌اقدس متوجه می‌شویم که دولتی‌ها هنوز به انصراف مردم امیدوارند و به جای دریافت پیام ثبت‌نام مردم باز هم به دنبال طرح‌های عجیب و غریب انصراف از یارانه هستند. مسؤولان فکر می‌کنند خیل عظیم انصرافی‌ها در راه است و برخی از آنها در توهم این مساله باقی مانده‌اند. بهرامی ارض‌اقدس همان مسؤولی است که خبر کمپین انصراف از یارانه را منتشر و اعلام کرد که رئیس‌جمهور از دریافت یارانه انصراف داده در حالی که اصلا روحانی یارانه نمی‌گرفته است! جالب اینکه برخی دولتی‌ها در خلال ثبت‌نام متقاضیان یارانه درباره لبیک مردم به دولت و انصراف میلیون‌ها نفر از دریافت یارانه سخن می‌گفتند در حالی که بعدا اعلام شد فقط 2 میلیون و 400 هزار نفر انصراف داده‌اند که برخی از آنها هم نمی‌توانسته‌اند برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند. به نظر می‌رسد دولت اگر به جای طرح‌های عجیب و غریب انصراف، پیام ثبت‌نام‌ها را درک کند و برای ارتقای معیشت مردم تلاش کند بیشتر موفق خواهد بود. تحلیل عجیب و غریب مسؤولان تا جایی است که هنوز افزایش حامل‌های انرژی را شیب ملایم می‌دانند و فکر می‌کنند اگر دوباره از مردم ثبت‌نام کنند خیلی‌ها انصراف می‌دهند!

اشتباه استراتژیک یارانه‌ای دولت
عماد افروغ از اشتباه استراتژیک دولت در 2 اتفاق اقتصادی انصراف از یارانه و سبد کالا خبر داد و گفت: دولت نمی‌تواند با صرف توصیه مردم را مجاب به انصراف از دریافت یارانه کند بلکه باید رأسا اقدام به حذف عده‌ای از دریافت یارانه کند. به گزارش تسنیم، به‌رغم اینکه دولت تلاش کرد با استفاده از ابزارهای مختلف افراد متنعم را از دریافت یارانه منصرف کند ولی آنچه در عمل رخ داد، متفاوت از هدفگذاری دولت بود به‌طوری که بیش از 90 درصد از مردم با ثبت‌نام، یارانه را حق خود دانستند. عماد افروغ، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس، در بررسی موضوع اشتباه استراتژی دولت در انصراف از یارانه و سبد کالا گفت: از روز اول، نحوه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور با فلسفه وجودی یارانه‌ها و تجربه سایر کشورها مغایرت داشت. وی افزود: هدفمندکردن یارانه‌ها طبق آنچه تعریف شده است، سیاستی برای پر کردن شکاف طبقاتی و حل مساله اشتغال و تولید است. اینکه دولت به همه یارانه بدهد، کدام شکاف طبقاتی را پر می‌کند؟ پرداخت یارانه به همه اقشار اجتماعی با کدام فلسفه اجتماعی و نظریه اقتصادی همخوانی دارد؟ این نحوه پرداخت به‌لحاظ ساختاری از ریشه غلط است. وی در پاسخ به اینکه آیا اقدام دولت در فراخوان عمومی جهت انصراف از یارانه اقدام درستی بود؟ یعنی آیا این حرکت می‌تواند ساختار غلطی را که اشاره کردید، اصلاح کند؟ گفت: اگر تنها به این مساله اکتفا شود، خیر! چرا که هیچگاه یک سیاست ساختاری غلط را نمی‌توان به صرف توصیه، آن هم به این شیوه اصلاح کرد بلکه تنها راه تغییر، اتخاذ یک سیاست درست ساختاری است. وی افزود: بنابراین دولت نمی‌تواند به صرف توصیه مردم را مجاب به انصراف از دریافت یارانه کند. این موضوع دقیقاً همانند بستن کمربند ایمنی است. ابتدا راهنمایی و رانندگی با توصیه تلاش کرد این موضوع را فرهنگ‌سازی کند اما نشد. در نتیجه از ابزار قانون و جریمه استفاده کرد که در عمل به‌خوبی جواب داد، یارانه نیز همین‌طور است. این استاد دانشگاه گفت: دولت نمی‌تواند با توصیه و خواهش اقشار مختلف اعم از برخوردار و غیربرخوردار را مجاب کند که یارانه نگیرند. اتخاذ ساختار غلط یا تقلیل ساختار به توصیه فردی و به‌عکس خطاست. بنابراین دولت در 2 مساله اشتباه استراتژیک کرد؛ اول اینکه برای کاهش تعداد یارانه‌بگیران صرفاً به توصیه اکتفا کرد البته در صورتی که تنها به این سیاست اکتفا کند و رأسا اقدام به حذف عده‌ای از دریافت یارانه نکند، دوم هم درباره توزیع سبد کالا. سبد کالا هم یک سیاست غلط ساختاری بود.

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...