نسخه چاپی

گمانه‌زنی در مورد نماینده آینده ایران در سازمان ملل

گزینه‌های جایگزین دولت برای ابوطالبی

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت: خبرها از بررسی انتخاب جانشین ابوطالبی برای تصدی پست نمایندگی ایران در سازمان ملل حكایت می‌كند.

روزنامه اعتماد نوشت: با گذشت يك ماه از ماجراي عدم صدور ويزا براي حميد ابوطالبي، نماينده ايران در سازمان ملل ايران همچنان در حال بررسي اين موضوع از طريق كميته ميزبان سازمان ملل است و مقامات ايران بارها اعلام كرده‌اند كه هيچ‌كس را به عنوان جانشين ابوطالبي در نظر نگرفته‌اند.

اما در همين حال خبرها از بررسي انتخاب جانشين ابوطالبي براي تصدي پست نمايندگي ايران در سازمان ملل حكايت مي‌كند. اگر تا چند روز پيش خبرها از انتخاب عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه به جاي ابوطالبي حكايت مي‌كرد، اين‌بار نام گزينه‌هاي ديگري از گوشه و كنار به گوش مي‌رسد. نام‌هايي چون غلامعلي خوشرو معاون وزير خارجه دولت اصلاحات، محمد نهاونديان رييس دفتر رييس‌جمهوري و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري و محمد كاظم سجادپور سفير سابق ايران در دفتر اروپايي سازمان ملل در ژنو. اما در ميان اين اسامي اين روزها نام محمد نهاونديان بيشتر از ديگران شنيده مي‌شود. بر اساس شنيده‌ها او يكي از كانديداهاي دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل است.

نهاونديان از سال - تا پاييز - رياست اتاق بازرگاني ايران را برعهده داشت. وي در زمان دبيري علي لاريجاني بر شوراي عالي امنيت ملي معاون او بود. همچنين نهاونديان عضويت ستاد ويژه اجراي اصل ?? قانون اساسي، رياست مركز بررسي براي الحاق به سازمان تجارت جهاني در جمهوري اسلامي، معاونت سابق وزارت بازرگاني را در كارنامه خود دارد. او همچنين دكتراي اقتصاد از امريكاست. اما شايد يكي از دلايلي كه نام او را براي تصدي پست نمايندگي ايران در سازمان ملل مطرح ساخته است مجوز اقامت او در امريكا باشد.

نهاونديان يكي از چهره‌هاي خبرساز دولت روحاني است. از همان زماني كه حسن روحاني او را به عنوان رييس دفترش انتخاب كرد گرين‌كارت داشتنش با انتقاد مخالفان روبه‌رو شد اما با وجود اين انتقادها او يكي از بانفوذترين چهره‌هاي نزديك به روحاني است و از اين رو از او به عنوان يكي از گزينه‌هاي دولت براي جايگزيني ابوطالبي ياد مي‌كنند. البته خبرساز بودن نهاونديان تنها به دليل گرين‌كارت داشتنش در كابينه روحاني نيست. او پيش از اين نيز به دليل داشتن گرين‌كارت و رفت‌وآمدش به امريكا در سال ?? خبر ساز شده بود. در سال 85 و در زماني كه پرونده هسته‌يي ايران در شرايط حساسي قرار داشت، روزنامه فايننشيال تايمز از سفر او به امريكا و رايزني‌هاي او با مقامات امريكايي پرده برداشت، خبري كه واكنش علي لاريجاني را در پي داشت و اعلام كرد: «از آنجايي كه امريكا به ديپلمات‌هاي ايراني ويزا نمي‌دهد، ما از سفر محمد نهاونديان به امريكا استفاده كرديم تا مطالب مورد نظر خود را به محمدجواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل منتقل كنيم.»

پس از آن بود كه وزارت خارجه ايران رسما اعلام كرد كه سفر نهاونديان شخصي است و هيچ ارتباطي به مناسبات دو كشور ندارد. محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري سابق نيز همان زمان از رييس‌جمهور ايران در كنفرانس مطبوعاتي خود از سفر نهاونديان ابراز بي‌اطلاعي كرد. اين خبر در امريكا نيز واكنش‌هايي را در پي داشت. تا آنجا كه كاندوليزا رايس، وزير خارجه وقت امريكا گرين‌كارت داشتن نهاونديان را نگران‌كننده خواند و اعلام كرد كه گرين‌كارت او را باطل خواهند كرد. اما با گذشت هشت سال از آن ماجراها آمدن دولت يازدهم و تغيير رويكرد ديپلماسي ايران همه‌چيز درباره محمد نهاونديان تغيير كرده است و او مي‌تواند يكي از گزينه‌هاي مطرح براي جايگزيني حميد ابوطالبي باشد. در همين حال از غلامعلي خوشرو نيز اين روزها در محافل سياسي به عنوان يكي از چهرهاي مطرح براي پست نمايندگي ايران در سازمان ملل ياد مي‌كنند. بر اساس اين گزارش‌هاي تاييد نشده، حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران درصدد است خوشرو را به عنوان جايگزين ابوطالبي معرفي كند. خوشرو از تحصيلكردگان امريكا با مدرك دكترا در رشته جامعه‌شناسي و از افراد نزديك به محمد جواد ظريف، وزير امورخارجه است. وي پس از بازگشت به ايران در دهه 60، به عنوان رييس دانشكده روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه تعيين شد و پس از آن به عنوان سفير ايران در نيويورك منصوب و راهي امريكا شد. خوشرو با معرفي خرازي به عنوان وزير امور خارجه به تهران بازگشت و به عنوان معاونت امور بين‌الملل وزارت خارجه مشغول خدمت شد.

البته در محافل سياسي از كاظم سجادپور نيز به عنوان يكي ديگر از گزينه‌هاي دولت روحاني به عنوان جانشين حميد ابوطالبي كه به بهانه دست داشتن در ماجراي تسخير سفارت امريكا در ايران نتوانست به عنوان نماينده ايران به سازمان ملل برود، ياد مي‌كنند. سجادپور نيز همچون نهاونديان و خوشرو، سابقه حضور در امريكا را دارد.

او از سال 1374 تا 1378 عضو هيات علمي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك بوده و از سال 1378 تا 1383 مسووليت مديركلي دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امورخارجه را به عهده داشته و از سال 1383 تا 1386نيز به عنوان سفير دوم نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران نزد دفتر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو خدمت كرده است.

البته در اين بين نبايد از عباس عراقچي نيز چشمپوشي كرد. او نيز از نام‌هايي است كه از همان روزهاي نخست ماجراي عدم صدور ويزا براي ابوطالبي نامش مطرح شد و البته بلافاصله تكذيب شد.

هر چند نام اين افراد اين روزها بيش از گذشته در محافل سياسيون به عنوان نام‌هاي پيشنهادي جايگزين ابوطالبي زمزمه مي‌شود اما هنوز خبر انتصاب جايگزين ابوطالبي از سوي هيچ مقامي تاييد نشده است. همچنين هنوز خبري مبني بر استعفاي ابوطالبي نيز منتشر نشده است. اين در حالي است كه بسياري براين نظرند كه استعفاي او و پذيرش اين استعفا مي‌تواند راه را براي فرستادن نماينده‌يي ديگر از سوي ايران به سازمان ملل هموار كند. چرا كه حضور نمايده ايران در سازمان ملل براي كشورمان از اهميت بسياري برخوردار است. اما با وجود تمام اينها سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز ديروز در نشست خبري هفتگي خود در مورد ماجراي ابوطالبي گفت: «ما اين موضوع را از طريق سازوكارهاي قانوني و بين‌المللي پيگيري مي‌كنيم كه يكي از آنها كميته روابط با كشور ميزبان در سازمان ملل است.»

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: «پيگيري‌ها براي اين موضوع همچنان ادامه دارد.» افخم از اظهارنظر درباره احتمال معرفي فرد جايگزين نماينده پيشنهادي ايران در سازمان ملل خودداري كرد و گفت: «انتخاب اين نماينده ايران در سازمان ملل براساس معيارها و گزينه‌هاي هميشگي انتخاب سفرا و ديپلمات‌ها انجام شده است.»

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...