نسخه چاپی

لرها روسری‌شان را جهانی كردند

لرستانی‌ها در ایجاد جنبشی برای لباس محلی‌شان پیشتاز شدند تا جایی كه روزی را در تقویم به نام یكی از لباس‌های سنتی‌شان مشخص كردند، كاری كه اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری حالا با سربند معروف لرها آشنا شده‌اند.

بیست و ششم اردیبهشت، به همت جمعی از دختران خرم آبادی، به عنوان روز سربند لُری یعنی «گُلوَنی» نامگذاری شده تا زنان و مردان لر با استفاده از این پوشش که هم برای زنان و هم برای مردان کاربرد ویژه داشته و دارد، مراسمی نمادین و همایشی برگزار کنند.

به گزارش جام جم، ضمن این که قرار است هر سال در بهار و تا بیست و ششم اردیبهشت، دختران لر با به سر کردن روسری لری، این پوشش اصیل و زیبا را به دیگران معرفی کنند.

گُلوَنی، سربندی باستانی است که زنان لرستانی به شکل خاصی به سر می کنند و بخشی از پوشش زیبای زنان و مردان لر است. نسل جدید، از نوع کوچک آن به عنوان روسری استفاده می کند. این روسری با طرح زیبای سنتی بین دیگر دختران ایرانی هم طرفدار زیادی دارد و یکی از سوغات های لرستان است.

عطا حسن پور، سرپرست گروه کاوش در لرستان -که بتازگی کاوش پرسروصدا و حساس قلعه گوری در منطقه سیمره لرستان را به پایان رسانده است- درباره پیشینه گلونی به مهر می گوید: آنچه مشخص است ریشه سربند، آن هم سربند لُری بر اساس بیان مورخانی چون هرودت به دوره هخامنشیان و ماد برمی گردد.

براساس شواهد و نوشته های تاریخی، سربند از اجزای لباس های ایرانی همه ایرانیان، وابسته به آن و جدایی ناپذیر است و نقل است دیاکونوف روسی در کتاب تاریخ ماد، پوشش ایرانی را توصیف می کند و سربند را در مورد زن و مرد ایرانی، هر دو به کار می برد.

وجود دستاری به دور سر در نقش برجسته های تاریخی تائید می شود. در دوران میلادی و حتی پیش از مادها هم زنان و هم مردان دستار یا همان سربند بر سر دارند.

سربندی که از نوع لُری اش حالا برای خودش روزی را در تقویم دارد، روزی که در هیچ تقویم مکتوب رسمی نوشته نشده، اما شهروندان دوست داشتنی این خطه آن را پاس می دارند زیرا سربندشان را توانسته اند به دنیا بشناسانند.

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...