نسخه چاپی

كری: قلمرو ناتو تجاوزپذیر نیست

وزیر امور خارجه آمریكا روسیه را به تلاش برای تغییر ساختار امنیتی شرق اروپا متهم كرد.

به گزارش نما، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: روسیه با ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین، قصد دارد ساختار امنیتی شرق اروپا را تغییر دهد.

کری در سخنانی در اندیشکده‌ای در واشنگتن افزود: سرزمین کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تجاوزپذیر نیست و آمریکا از تمام کشورهای عضو این سازمان دفاع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که هزاران طرفدار روسیه در اوکراین بسیاری از ساختمان‌های دولتی در لوهانسک در شرق این کشور را به اشغال خود در آورده‌اند، جان کری افزود: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، فراخوانی است برای این که ما بیدار شویم.

وزیر امور خارجه آمریکا بارها طی هفته‌های گذشته از تنش بین‌المللی‌ که به‌واسطه‌ تقابل روسیه و اوکراین ایجاد شده، ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: متحدان اروپایی ما تلاش کرده‌اند تا روسیه را وارد جامعه اروپایی کنند اما آنچه که این کشور در اوکراین انجام می‌دهد نشان دهنده این است که روسیه با قوانین دیگری بازی می‌کند.

جان کری خاطرنشان کرد: روسیه با اشغال شبه‌جزیره کریمه و ایجاد بی‌ثباتی در شرق اوکراین، در تلاش است تا ساختار امنیتی شرق و مرکز اروپا را تغییر دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: هر راهی که روسیه انتخاب کند آمریکا و متحدانش پشت یکدیگر ایستاده‌اند تا از اوکراین دفاع کنند و از همه مهمتر ما باید با اتحاد خود خیلی واضح به کرملین اعلام کنیم که سرزمین کشورهای عضو ناتو تجاوز پذیر نیست. ما از هر تکه از خاک این کشور دفاع می‌کنیم.

وی در تماسی تلفنی با کشورهای عضو ناتو گفت که اتحاد ضروری است و بودجه‌های دفاعی کشورهای عضو نباید کاهش یابد.

کری گفت: ما باید با اتحاد مقابل کسانی که تلاش می‌کنند تا با استفاده از زور، مرزها را تغییر دهند بایستیم. ما در لحظه حساسی هستیم که وضعیت اتحاد ترانس آتلانتیک را مشخص می‌کند. قدرت ما از اتحاد ما ناشی می‌شود. این لحظه فقط متعلق به ما نیست؛ حقیقت این است که مدل کلی ما برای رهبری جهان در معرض خطر است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا و متحدان اروپایی باید با یکدیگر همکاری کنند تا امنیت کشورهای اروپایی را تضمین کنند. ما به انرژی روسیه وابسته نیستیم. چنانچه ما بتوانیم منابع موجود در بازار انرژی اروپا را گسترش دهیم، می‌توانیم استقلال بیشتری در حوزه انرژی داشته باشیم. بحران اوکراین زنگ هشداری برای ما بود تا همکاری برای ایجاد جامعه‌ای قوی‌تر و سعادتمندتر را افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود گفت: آمریکا مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد مسکو در حال راه اندازی یک شبکه جاسوسی در شرق اوکراین است چرا که دولت آمریکا مکالمات آن‌ها را ضبط می‌کند. شرکت اینتل (Intel) در حال ضبط مکالمات عاملان اطلاعاتی است که دستورات خود را از مسکو می‌گیرند و هر کسی می‌تواند متوجه تفاوت گویش‌ها و اصطلاحات و زبان آن‌ها شود. ما دقیقا می‌دانیم که چه کسی این دستورها را می‌دهد. ما می‌دانیم که آن‌ها از کجا می‌آید.

با این حال کری به نام مقام روسی خاصی اشاره نکرد و تنها مدعی شد که مکالمات ضبط شده نشان می‌دهد که روسیه عمدا تلاش دارد تا مناطق شرقی اوکراین را ناآرام نگه دارد و به همه از جمله آمریکا و مردم دروغ می‌گوید.

کری گفت: این تصادفی نیست که شما عده‌ای را در اوکراین و گرجستان شناسایی می‌کنید و سپس همان افراد در شرق اوکراین دیده می‌شوند. این توهین به شعور مردم است. دیگر الان باید بدانیم که در قرن 21 چگونه باید رفتار کنیم. این شرارت است. این بدترین رفتار انسانی است.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...