نسخه چاپی

زاكانی:باید كانون "هسته‌ای" منطقه شویم

گام جدی كه تیم هسته‌ای باید در راستای آن اقدام كند این است كه ایران باید تبدیل به یك كانون فناوری هسته‌ای در منطقه شود. ایران باید علاوه بر استفاده از مواهب دانش هسته‎ای، بتواند آن را آماده و در اختیار دیگران نیز قرار دهد.

به گزارش نما، مهمترین محورهای سخنان علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با «نسیم» بدین شرح است:

ـ آن چه که مطلوب ماست و تیم هسته‌ای باید مکلف شوند تا از آن حراست کنند، حق مسلم ما در برخورداری از "همه مواهب دانش و فناوری هسته‌ای" است؛ یعنی، رعایت آن خطوط قرمزی که ما به آن قائل هستیم و آن را قابل مذاکره نمی‌دانیم.

- معتقدیم که غیر از استفاده غیرصلح آمیز از فناوری هسته‌ای و نیز استفاده از این دانش برای اقدامات نظامی همچون بمب هسته‌ای، حق استفاده از همه مواهب فناوری هسته‌ای را در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، انرژی، پزشکی و هوافضا و حوزه‌های مختلف دیگری که افق آن با تحقیقات به روی ما باز خواهد شد، داریم. لذا صحبت از 3000 تا یا 10000 تا یا 24 هزار تا سانتریفیوژ صحبت بی‌موردی است که جزو همان بهانه‌جویی‌هایی است که آمریکایی‌ها و کشورهای پیرو آن در رسیدن به مطامع و اهدافشان در جهت نفی حق مسلم ما، می‌کوشند ما را محدود کنند و در نهایت، در سایه این محدودیت ما را از استفاده از مواهب هسته‌ای محروم کنند. لذا معتقد هستم مذاکره ما باید در جهت تعیین خط قرمزها برای استفاده غیرصلح آمیز از فناوری هسته‌ای باشد و این مسأله، هیچ ربطی به تعداد سانتریفوژها ندارد.

ـ گام جدی که تیم هسته‌ای باید در راستای آن اقدام کند این است که ایران باید تبدیل به یک کانون فناوری هسته‌ای در منطقه شود. ایران باید علاوه بر استفاده از مواهب دانش هسته‎ای، بتواند آن را آماده و در اختیار دیگران نیز قرار دهد.

- ما باید به جایی برسیم که امروز امثال آفریقای جنوبی به آن رسیده‎اند. اینها تبدیل به کانون‎های صنعتی تولید مواد رادیواکتیو شده‎اند و محصولات خود را زیر نظر آژانس انرژی اتمی در اختیار دیگر کشورها نیز می گذارند.

ـ ما نه تنها نباید از مواضع عقب‌نشینی کنیم بلکه معتقد هستم باید افقی را دنبال کنیم که ما حصل آن، تبدیل شدن ایران به یک کانون فناوری هسته‌ای باشد که زیر نظر آژانس، محصولات رادیواکتیو خود را به دیگر کشورها نیز ارسال کند.
منبع: نسیم

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...