نسخه چاپی

جلیلی: برای شكستن انحصار علمی و فناوری باید از ظرفیت بین‌المللی استفاده شود

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران اظهار داشت: اكثر كسانی كه در این نمایشگاه حضور مؤثر داشتند از جوانان بودند و این نشان می‌دهد كه نسل جوان ما امروز به خودباوری بسیار خوبی رسیده است و موفقیت خود را به رخ می‌كشد كه این بسیار ارزشمند است.

جلیلی یکی از نکات قابل توجه دیگر در این نمایشگاه را روندی دانست که از سال گذشته در معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری شروع شده و امسال هم تداوم پیدا کرده است و افزود: این روندی است که افراد شرکت‌کننده در این نمایشگاه از آن راضی هستند و این بسیار مهم است که احساس می‌کردند به نیازهای‌شان پاسخ داده شده است و این موجب خوشحالی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر نکات قابل توجه در این نمایشگاه را توجه به توانمندی‌های داخلی برشمرد و تصریح کرد: اگر به عرصه توانایی‌های داخلی توجه شود نه تنها در مسائل ابتدایی بلکه در مسائل فناوری و مسائل جدی می‌توانیم پیشرفت‌های خود را به رخ جهان بکشیم.

وی ادامه داد: اینکه دوستان در این نمایشگاه بیان می‌کردند که محصولات‌شان نمونه خارجی ندارد دلیل بسیار خوبی است از این‌رو نکته حائز اهمیت دیگر در این نمایشگاه که برای برنامه‌ریزی‌های کلان‌ هم بسیار ارزشمند است این است که امروز نه فقط در بحث کالاهای عادی بلکه کالاهای مهم فناوری توسط محققین ما تولید می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: علاوه بر این، اتکا به ظرفیت داخلی موجب کاهش شدید هزینه‌ها می‌شود؛ در سؤال من از غرفه‌داران اکثر آنها از نصف قیمت مشابه خارجی و یک دهم، یک هفتم و یک ششم نام بردند و این بسیار ارزشمند است.

وی در همین زمینه با بیان اینکه اگر در بحث توانمندی‌های داخلی بر استعدادهای خودمان تکیه داشته باشیم می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم، یادآور شد: در این صورت هزینه‌های کشور کاهش پیدا می‌کند و اشتغال در سطح تحصیل‌‌کرده‌ها افزایش می‌یابد.

جلیلی اظهار داشت: انگیزه‌ای که من امروز در بین دوستان شرکت‌کننده در این نمایشگاه دیدیم و شور و اشتیاق آنها برای تحقق ایده‌های‌شان از بهترین ابزارها برای جلوگیری از مهاجرت و خروج توانمندی‌ها از کشور است لذا این امر می‌تواند موجب انگیزه مضاعف برای کار در کشور شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کاری که شرکت‌های ما امروز در حال انجام آن هستند در این سطح کیفی، وقتی که معرفی می‌شود با استقبال مواجه شده و چنانچه روی این موضوع تمرکز جدی شود، موثر است.

وی ادامه داد: برای اینکه این شرکت‌ها بتواند بازارهای خارجی را به دست آورده و آثار خاص خود را در پی داشته باشد خیلی اهمیت دارد؛ به عنوان مثال می‌بینید که یک شرکت در کشور توانسته موفقیت هایی را کسب کند و اگر شرایطی فراهم شود که بتواند بازارهای خارجی را به دست آورد موفقیت‌های بزرگی برای صادرات، افزایش درآمدهای ارزی و همچنین امکان دادن به توان علمی کشور برای عرضه به دنیا بدست می‌آورد.

جلیلی گفت: پیشنهاد من این است، با توجه به اینکه شاید هر شرکتی نتواند به تنهایی این کار را در عرصه جهانی انجام دهد باید در این زمینه مرکزیتی شکل بگیرد که هم پشتیبانی و خدمات به اینها بدهد و هم این شرکت‌ها را به کشورهای خارجی معرفی کند و از طرف دیگر نیازها و بازارهای کشورهای خارجی را نیز به آنها ارائه کند.

جلیلی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که یکی از کارهای بزرگ شرکت‌های ایرانی این است که انحصاری که قدرت‌های خارجی خواسته‌اند در زمینه علم و فناوری باشد را بشکنند و این ارزشمند است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: امروز فرزندان کشور که اکثراً جوان تحصیل کرده هستند توانسته‌اند این انحصار را بشکنند و در اکثر موارد توانسته‌اند خودشان نیرویی شوند که بتوانند به صورت انحصاری کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ما باید از ظرفیت‌های بین‌المللی و سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش عدم تعهد که ریاست آن برعهده ما است برای شکستن انحصار استفاده کنیم، گفت: انشاءالله بتوانیم با استعدادهای داخلی این انحصار را شکسته و مرجعی علمی برای تأیید دستاوردهای اینچنینی بشویم.

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...