نسخه چاپی

روزشمار انتخابات 92/ سال پیش در این روز قالیباف، عارف، روحانی و ولایتی در كجا سخنرانی كردند؟

عکس خبري -روزشمار انتخابات 92/ سال پيش در اين روز قاليباف، عارف، روحاني و ولايتي در کجا سخنراني کردند؟

سال گذشته این روزها هزار و یك احتمال را می شد برای پیروز انتخابات 24 خرداد زد.

روز دهم اردیبهشت سال 92 هنوز بیش از چهل روز تا انتخابات سرنوشت ساز 24 خرداد باقی مانده بود. هنوز یک هفته تا آغاز نام نویسی از نامزهای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود و تکلیف ائتلاف ها و اتحاد ها نا مشخص بود.

مروری گذرا بر لیست کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یادآور این موضوع بود که بسیاری از کاندیداها دارای گرایش سیاسی مشترک بودند؛ گرچه با چهره‌های متفاوتی حضور پیدا کرده بودند، و اگرچه برخی اعتقاد به مستقل بودن خود داشتند و عنوان می‌کردند این مشی را تا پایان انتخابات حفظ می‌کنند.

از جریان اصلاح‌طلب افرادی چون محمدرضا عارف ، محمد شریعتمداری و مصطفی کواکبیان برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کردند . علی‌اکبر ولایتی‌، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر، یحیی آل‌اسحاق، سیدحسن ابوترابی‌فرد، منوچهر متکی، محسن رضایی، مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی،‌علیرضا زاکانی، کامران باقری لنکرانی نیز از چهره های اصولگرایی بودند که نامشان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به چشم می خورد.

در روز دهم اردیبهشت پارسال ، حجت الاسلام موسی پور که دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان بود اعلام کرد که اکثریت اصولگرایان این تصمیم را دارند که با یک کاندیدا وارد انتخابات شوند. اتفاقی که هرگز نیفتاد. در همان روز محمدباقر قالیباف که یکی از جدی ترین گزینه های اصولگرایان برای این انتخابات بود در اهواز برای هوادارانش سخنرانی می کرد. در همین روز کمیته 16 نفره ای از فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حدادعادل و رضایی دیگر کاندیداهای اصولگرا دیدار کردند.

در همین حال مصطفی پورمحمدی که در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق سخنرانی می کرد در رابطه با علت حضور زودهنگام خود در عرصه انتخابات پیش از رسیدن به کاندیدای واحد در جامعتین گفت: جامعتین ممکن است تا آخر هم به یک کاندیدای واحد نرسد و در جلسات متعدد این موضوع مشخص شده بود و هر چقدر برای نتیجه واحد در جامعتین تامل کردم، این نتیجه حاصل نشد.

علی اکبر ولایتی دیگر کاندیدای اصولگرا در جمع انصار حزب الله حاضر شده بود و از نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سخن می گفت. محسن رضایی هم که بین دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی رفته بود ، گفت: فرض را بر این گذاشتم که آقایان خاتمی، هاشمی و مشایی به صحنه آمده‌اند و با این وجود وارد عرصه انتخابات شدم پس آمدن و نیامدن آنها تاثیری در حضور من در صحنه انتخابات ندارد.

اما این تنها محسن رضایی نبود که برایش حضور یا عدم حضور هاشمی و خاتمی اهمیت داشت. علی فلاحیان هم که خود را نامزد انتخابات معرفی می کرد در همدان به خبرنگاران گفت:ورود هاشمی و خاتمی به عرصه انتخابات تنش به همراه خواهد داشت.

محمدرضا باهنر هم که به آذربایجان شرقی رفته بود در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دلایل ضعف در سالهای اخیر ناشی از شعار" ما در دولت ژنرال نمی خواهیم" بود؛ اتفاقا در بدنه دولت باید مدیران دولتی از بین ژنرال ها انتخاب شوند، البته در اینجا ژنرال فقط به معنی ژنرال‌های نظامی نیست. وی همچنین گفت: در دیپلماسی خارجی تا حد ممکن لبخند بزنیم.

در سمت دیگر فضای سیاسی کشور مصطفی کواکبیان ، کاندیدایی که خود را اصلاح طلب می خواند، در چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که در کابینه خود از زنان استفاده خواهد کرد.

محمدضا عارف، دیگر کاندیدای اصلاح طلب هم در جمع دانشجویان دانشگاه علوم قرآن و حدیث شهرری درباره سرمقاله یکی از روزنامه‌ها که سیدمحمد خاتمی را مفسد فی‌الارض نامیده بود نیز اظهار کرد: من از این سرمقاله بسیار متاسف هستم، چون کار خلاف اخلاق قرار گرفت. آقای خاتمی فردی متعهد است که تعهدشان بر هیچکس پوشیده نیست. آیا جفا به انقلاب نیست که با رییس جمهوری که هشت سال سکان مدیریت اجرایی کشور را بر عهده داشت اینگونه برخورد کنیم؟

حسن روحانی هم که آن روزها یکی از جدی ترین نامزدهای انتخاباتی بود در جمع معلمان و فرهنگیان بازنشسته حاضر شد و گفت : معلمی شغلی تمام‌وقت و بسیار حساس است و یک معلم به طور مرتب باید خود را از جهات مختلف جسمی، روحی و روانی برای آموزش و تربیت نسل آینده کشور آماده کند؛ به همین منظور، معلمان باید از آرامش درونی و نشاط کافی برخوردار باشند.

در همین حال و در فضای اجرایی انتخابات، شورای نگهبان و وزارت کشور یک جلسه مشترک با موضوع برگزاری انتخابات رایانه ای برگزار کردند. علی اکبر کدخدایی هم که در آن روزها سخنگوی شورای نگهبان بود از شرکت چاپ و نشر بانک ملی محل چاپ تعرفه‌های انتخاباتی بازدید کرد و امنیت چاپ تعرفه ها را تایید کرد. کدخدایی همچنین اعلام کرد که اسامی افرادی از لیست معتمدان هیات مرکزی اجرایی به وزارت کشور ارسال شد.

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...