نسخه چاپی

انتقادات‌شدیدبعیدی‌نژادازكشورهای‌هسته‌ای

مدیركل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه تصریح كرد: كشورهای هسته‌ای نمی‌توانند از مسئولیت‌های خود برای برداشتن اقدامات اجرایی به منظور ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای شانه خالی كنند.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی در نیویورک طی سخنانی اظهار داشت مایه نگرانی است که بعد از 45 سال پس از اجرایی شدن معاهده ان پی تی، کشورهای هسته‌ای نه تنها قدمی برای اجرای تعهدات خود برای کاهش و انهدام سلاح‌های هسته‌ای برنداشته‌اند، بلکه بر عکس اقدام به توسعه انواع جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای، مدرنیزه کردن و ارتقای سلاح‌های خود، ادامه آزمایشات هسته‌ای با روش‌های جایگزین و افرایش نقش سلاح‌های هسته‌ای در دکترین‌های امنیتی و نظامی خود کرده‌اند.

به گزارش فارس، وی گفت: کشورهای هسته‌ای با کمک کردن به اعضای غیر عضو معاهده و انتقال تجهیزات، مواد و فنآوری هسته‌ای به آنها تعهدات خود نسبت به عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را زیر سوال برده و باعث تضعیف پایه‌های معاهده شده و اعتبار آن را به خطر انداخته‌اند.

بعیدی‌نژاد افزود: کشورهای هسته‌ای باید با معکوس کردن تلاش خود در توسعه و مدرن سازی سلاح‌های هسته‌ای، با حمایت از مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای و اتخاذ گام‌های عملی برای خلع سلاح هسته‌ای، از جمله شروع انهدام ذخایر هسته‌ای خود، تعهد جدی خویش به اهداف معاهده و پایبندی به هدف خلع سلاح هسته‌ای را به اثبات برسانند.

وی همچنین اظهار داشت: حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مهرماه سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با طرح یک پیشنهاد جدید که از طرف جنبش عدم تعهد ارانه شد، نقشه راه مهمی را برای اقدامات خلع سلاح هسته‌ای ارائه کردند که به تصویب مجمع رسیده و اجرای آن باید پیگیری شود. در این راستا، تعیین روز 26 سپتامبر به عنوان روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای توسط مجمع عمومی سازمان ملل، اقدام مهمی برای پیشبرد اهداف معاهده ان پی تی می‌باشد.

وی گفت: کنفرانس خلع سلاح ژنو باید با تصویب دستور کار لازم، هر چه سریع‌تر زمینه آغاز مذاکرات کنوانسیون جامع ممنوعیت دستیابی، اکتساب، توسعه، تولید، آزمایش، ذخیره سازی، انتقال، استفاده و یا تهدید به استفاده و انهدام سلاح‌های هسته‌ای را آغاز کند.

به گفته مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه تعیین اقدامات برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای به ویژه در منطقه خاورمیانه از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از گسترش و توسعه سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد که می‌باید در دستور کار کنفرانس ان پی تی باشد.

بعیدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنرانی خود برنامه‌های هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی را که تنها غیرعضو معاهده در منطقه خاورمیانه است، تنها خطر برای صلح و امنیت منطقه و تنها مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه نامید.

وی گفت: رژیم صهیونیستی با وجود موافقت تمامی اعضای ان پی تی و درخواست جدی جامعه بین‌المللی برای تشکیل کنفرانس سال 2012 برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، با برگزاری این کنفرانس مخالفت کرده و مانع تشکیل این کنفرانس برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه شده است.

وی افزود: کشورهای هسته‌ای مسئول برگزاری این کنفرانس نمی‌توانند از مسئولیت‌های خود برای برداشتن اقدامات اجرایی و عملی به منظور اجرای قطعنامه 1995 ان پی تی به منظور ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شانه خالی کنند و باید برای تحقق این هدف قدم‌های عملی بردارند.

سخنران کشورمان در این اجلاس تحقق کامل حق مسلم هسته‌ای برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بدون تبعیض برای همه کشورهای عضو ان پی تی را از مهمترین اهداف معاهده دانست.

بعیدی نژاد تاکید کرد: کشورهای عضو حق کامل دارند که در عالیترین سطح لازم به تبادل تجهیزات، مواد و اطلاعات علمی و فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بین خود و با همکاری سازمان‌های بین‌المللی مبادرت کنند.

وی در پایان افزود: بر اساس متن معاهده ان پی تی هیچ یک از مفاد این معاهده نمی‌تواند به گونه‌ای تفسیر شود که حق مسلم اعضای معاهده در استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهدف صلح آمیز را محدود و یا خدشه دار کند. به ویژه کشورهای صنعتی وظیفه دارند که اجرای حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای همه کشورها را تسهیل کنند. این حق حاکمیتی کشورهای عضو ان پی تی است که خود سیاست‌های ملی انرژی هسته‌ای از جمله سیاست چرخه سوخت خود را انتخاب کنند و همه کشورها باید به انتخاب کشورهای عضو احترام بگذارند.

شایان ذکر است سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان پی‌ تی از 8 تا 19 اردیبهشت ماه جاری در نیویورک در حال برگزاری است.

۱۳۹۳/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...