نسخه چاپی

رسوایی مبلغان وهابی در یك برنامه‌تلویزیونی

مجری سرشناس عربستانی از مبلغان سلفی و وهابی كه جوانان عرب را به جنگ و خون ریزی تشویق می‌كنند، خواست مردم را به حال خود بگذارند و شر خود را كم كنند.

به گزارش نما به نقل از العالم، داود شریان در برنامه الثامنه (ساعت8 ) در شبکه تلویزیون «ام بی سی» عربستان، از دو تن از مبلغان افراطی به علت دعوت آنان از جوانان برای رفتن به جنگ در سوریه به شدت انتقاد کرد.



شریان در این برنامه خطاب به العریفی مبلغ سلفی سعودی و همتای سوری اش عدنان العرعور که مقیم عربستان است گفت: ما از شما و اقدامات شما به تنگ آمده ایم. ما را از شر خود خلاص کنید. لعنت بر شما.



در ابتدای این برنامه، گزارشی از قسمتهای قبلی آن درباره موضوع جنگ در سوریه پخش شد. در آن قسمتها "محمد العریفی" از مبلغان سعودی یک مادر سعودی را دروغگو خطاب کرد. این مادر سعودی که با نام "ام محمد" به بینندگان معرفی شده بود، به شدت از رفتن فرزندش به سوریه ناراحت بود.



اظهارات توهین آمیز العریفی، با واکنش بسیاری در شبکه های اجتماعی همراه شد، به صورتیکه هشتگی در توییتر تحت عنوان "العریفی اشک مادر محمد را به تمسخر می گیرد" به راه افتاد. شرکت کنندگان در این فراخوان خواستار عذرخواهی و یا بازخواست العریفی شدند.



در آن زمان اشکهای این مادر عربستانی در برنامه زنده تلویزیونی، با واکنشهای گسترده‌ای در عربستان در اعتراض به اقدامات مبلغان وهابی همراه شد.



درحالیکه العریفی این مادر عربستانی را دروغگو توصیف کرده بود؛ در برنامه این هفته داود الشریان گزارشی از استقبال از فرزند این زن در فرودگاه منتشر شد.

مسفر

فرزند این زن عربستانی پس از بازگشت از سوریه با حضور در برنامه الثامنه گفت، گروههای مسلح در سوریه به وی می گفتند که اگر صحنه نبرد را ترک کند و قصد بازگشت به عربستان را داشته باشد، به گونه‌ای شکنجه خواهد شد که روزی صد بار آرزوی مرگ کند.



مسفر اظهار داشت: بسیاری از سعودی‌ها می‌خواهد به کشورشان بازگردند، اما از بازداشت و شکنجه شدنشان می‌ترسند؛ زیرا گروههای مسلح آنها را تهدید به این کار کرده‌اند اما من فکر می‌کنم که آنها به این دروغ‌ها گوش نخواهند داد و به میهن بازخواهند گشت.



وی افزود: پس از مراجعه به سفارت عربستان در ترکیه، با یک تیم پزشکی از من استقبال شد و در یک هتل اقامت کردم و به همه درخواست هایم پاسخ داده شد. بسیاری از جوانان سعودی به علت شایعات، می‌ترسند که بازگردند اما سخنان مادرم در من تاثیر گذاشت و سفارت عربستان در ترکیه به من اطمینان داد که همه چیز به خیر و خوبی خواهد بود، و همین امر نیز اتفاق افتاد.



مسفر تأکید کرد: من رویدادهای سوریه را در توییتر دنبال می کردم، و می دیدیم که در آنجا به سخنان شیخ العرعور استناد می شد و افراد برای رفتن به سوریه تشویق می شدند؛ این تبلیغات در من تاثیر زیادی گذشت و خودم به تنهایی تصمیم گرفتم.



مسفر خاطرنشان کرد: با یک سوری در توییتر توافق کردم و شماره تلفن همراه خود در ترکیه را به من داد و وعده داد که مرا وارد خاک سوریه کند. من به ترکیه و سپس به سوریه رفتم و به گروه مسلح احرار الشام ملحق شدم که غنیمت های مختلف از جمله مشروبات الکلی می گرفتند و می خوردند.



مسفر گفت: من دیدم که شهروندان سعودی با عضویت در گروه مسلح "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) و جبهه النصره بایکدیگر در سوریه می‌جنگند.



وی افزود: من وقتی به صورت تصادفی در یوتیوب تماس تلفنی مادرم با برنامه الثامنه را دیدم گریه کرده و تصمیم گرفتم که فوری از سوریه برگردم.



ام محمد مادر مسفر در یکی از قسمتهای گذشته برنامه الثامنه، روی خط تلفن آمد و داستان فرزندش را تعریف کرد و از وی خواست تا از سوریه به عربستان برگردد.



برخی افراد بویژه محمد العریفی از مبلغان وهابی سعودی در آن زمان صحبتهای ام محمد را تقبیح کرده و در شخصیت و درستی روایت وی شک و تردید به خرج دادند.



العریفی، در یک برنامه تلویزیونی ام محمد را به دروغ گویی متهم کرد و مدعی شد که اشکهای او ساختگی است.

۱۳۹۳/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...