نسخه چاپی

30 قول حسن روحانی به مردم

وضع درآمدی كشور به ویژه در زمینه درآمد ارزی و همچنین روند تعامل ما با نظام بانكی امسال به مراتب نسبت به سال‌های گذشته بهتر خواهد بود.

به گزارش نما، سه شنبه شب، سومین گفت و گوی زنده رئیس جمهور با مردم پس از اخبار ساعت ۲۱ انجام شد. قول ها و وعده های رئیس جمهور در این برنامه زنده تلویزیونی چه بود؟

مروری بر این وعده ها خالی از لطف نیست.

- ما به مردم وعده دادیم تا پایان امسال تورم ۱۲ ماهه به ۲۵ درصد برسد و امیدوار هستیم که بتوانیم به وعده خود عمل کنیم.

- ما در مورد قیمت‌های برق، گاز و گازوئیل شیب‌ها را خیلی ملایم در نظر گرفتیم یعنی شیب‌هایی نظیر ۲۴ درصد، ۲۵ درصد و ۴۰ درصد. در مورد گازوئیل نیز ما به همین صورت عمل کردیم؛ چرا که گازوئیل به بحث حمل و نقل عمومی و چاه‌های آب و مصارف عمومی مربوط می‌شود به همین دلیل ما در شرایطی که پیشنهاد ما در مورد قیمت گازوئیل ۵۰۰ تومان و یا ۳۰۰ تومان بود مبلغی پایین‌تر یعنی مبلغ ۲۵۰ تومان را در نظر گرفتیم.



- در مورد برق ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که به اندازه هزینه شرکت برق از مردم پول بگیریم.‌ ما در این مورد شیب را ملایم و ۲۴ درصد اتخاذ کردیم و بین تمام راه‌حل‌های موجود راه‌حل میانه و متوسطی در نظر گرفتیم که فشار به مردم زیاد وارد نشود.

- اینطور نیست که در میان مردم شایعه شده و گفته شده که قیمت بنزین یا گازوئیل اثر تورمی شدیدی روی اجناس دیگر خواهد داشت. همه محاسبات کارشناسان ما این موضوع را مورد توجه قرار داده است و به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهد بود و اصلاً سازوکارهای کنترلی هم برای تأمین بازار و هم برای تأمین کالا پیش‌بینی شده است تا اینکه این پولی که گرفته می‌شود، برای نیازهای ضروری مردم مصرف شود.

- ما آنچه را که در زمینه حامل‌های انرژی دریافت می‌کنیم، سه ماه یک بار به مردم گزارش خواهیم داد و به آنها خواهیم گفت که این درآمد چقدر و در کجا صرف خواهد شد.

- این پول یا برای نظام سلامت یا بخش تولید یا حمل و نقل عمومی و نیز محیط زیست و همچنین کمک یارانه کالایی به افراد نیازمند پرداخت خواهد شد.

- از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد. از جمله اهدافی که ما در این مرحله در زمینه سلامت داریم، این است که مشکلات فراوان نظام سلامت برطرف شود.

-در مورد دارو به مردم اعلام می‌کنیم که از سال ۹۳ قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت. همچنین قیمت داروهای خارجی در سال ۹۳، ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و ملزومات پزشکی که از خارج وارد می‌شود نیز کاهش پیدا می‌کند.

- مردمی که نیازمند می‌شوند و در بیمارستان بستری می‌شوند، سهمی که تا پایان پرداخت خواهند کرد، ۱۰ درصد خواهد بود اما در گذشته شاهد بودیم هرکس به بیمارستان وارد می‌شد، از دمپایی تا ملافه و انواع داروها را باید خودش تهیه می‌کرد و همچنین مخارج سنگینی برای تشخیص بیماری نیز می‌پرداخت اما از ۱۵ اردیبهشت این روند قدم به قدم تغییر خواهد کرد و هرکس از ۱۵ اردیبهشت وارد بیمارستان شود، باید تمام نیازهایش از دارو تا تجهیزات در بیمارستان تأمین شود که این هزینه‌ها را یا بیمه یا دولت متقبل خواهد شد.

- تمام مردم را بیمه خواهیم کرد. اعلام کرده‌ایم هر کسی بیمه نیست ثبت‌نام کند و ما او را بیمه می‌کنیم، یعنی برای هر فرد دفترچه‌ای صادر می‌کنیم و ۲۳ هزار تومان بودجه برای هر نفر در سال مدنظر قرار دادیم و پیش‌بینی می‌کنیم حدود پنج میلیون نفر یا بیشتر، افرادی هستند که بیمه نیستند و ثبت‌نام خواهند کرد که همه آنها بیمه خواهند شد.

- بر اساس محاسبات ما، مخارج مردم در کارهای درمانی بسیار کاهش خواهد یافت و ۱۰ درصد از هزینه‌ها را پردخت خواهند کرد.در شرایط خاص، باز هم سهم بیمار نسبت به آنچه که قبلا بوده است، از نصف کمتر خواهد بود، پس کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد.

- آنچه در اسفند پارسال پرداخت کردیم و آنچه امسال پرداخت خواهیم کرد، ۱۰ هزار میلیارد تومان غیر از بودجه عادی نظام سلامت که در بودجه پیش‌بینی شده است، به نظام سلامت کمک می‌کنیم که چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانِ آن از بخش هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌شود.

- ما ان‌شاءالله در اردیبهت‌ماه که فکر کنم ۱۵ یا ۱۶ اردیبهشت‌ماه باشد، اعلام می‌کنیم که تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند به بالای ۳۰۰ قلم می‌رسند و ان‌شاءالله تا پایان سال به ۳۵۰ قلم خواهد رسید. در مرحله اول، این تعداد از ۲۰۰ قلم به بالای ۳۰۰ قلم می‌رسد.

- از این به بعد در بعدازظهرها، شب‌ها و همچنین روزهای تعطیل پزشک متخصص در بیمارستان حضور خواهد داشت.

- به تدریج متخصصان را به شهرستان‌ها اعزام می‌کنیم تا مردم مجبور نباشند که برای مراجعه به شهرهای بزرگ بیایند.

- با اقداماتی که انجام می‌شود، مردم از نظر پولی که برای بیماری و بستری شدن خود پرداخت می‌کنند، کاملا متحول می‌شوند و ان‌اشاءالله ما این موضوع را از اردیبهشت‌ماه مشاهده خواهیم کرد.

- دولت در سال جاری مبلغی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کمک می‌کند و مردم می‌توانند تأثیر این کمک را هم در خرید دارو و هم در مراجعه به بیمارستان و در کاهش قیمت‌ها مشاهده کنند.

- تلاش می‌کنیم تا پایان سال پنج یارانه کالایی به نیازمندان بدهیم.ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال حداقل پنج مرتبه یارانه کالایی را به این دو گروه نیازمند پرداخت کنیم. این یازده میلیون نفر نیازمندترین افراد کشور هستند و هر کسی که در آینده نیز در این دو نهاد ثبت‌نام کند، تحت پوشش یارانه کالایی دولت قرار می‌گیرد.

- دولت در نظر دارد مصرف حدود ۲۰ میلیون بخاری را به نصف کاهش دهد.

- تولید برق را مورد توجه قرار می‌دهیم و معتقدیم اگر امروز به صورت فوری به برق کمک نکنیم، در تابستان امسال دچار مشکل خواهیم شد و ما نباید بگذاریم که مشکلی برای مردم ایجاد شود.

- ما حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید برق کمک خواهیم کرد تا خاموشی نداشته باشیم. همچنین ۲۲۰۰ میلیارد تومان به صورت یارانه تسهیلات پرداخت خواهد شد. ضمن این‌که دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود. برای این‌که ما بخواهیم یارانه‌ای در سود تسهیلات و سرمایه در گردش پرداخت کنیم. یعنی وام با سود کمتر را مورد توجه قرار دهیم.

- امسال ۴ فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید. این موضوع به این معناست که ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه می‌شود و در زمستان امسال دست ما باز خواهد بود و در نهایت با طی این روند درآمد هم ایجاد خواهد شد، البته این برنامه در همان منبع مشترک در پارس جنوبی ادامه پیدا می‌کند.

- مردم ما امسال آثار تحول را در بخش گندم و جو و سایر بخش‌های محصولات کشاورزی خواهند دید. از جمله در سال گذشته کود را به موقع رساندیم که در گذشته با مشکلات بسیار فراوان همراه بود.

- مسیر ما صلح و آشتی در دنیا و داخل کشور است و من این قول را به مردم داده بودم؛ تحقق این قول را آغاز کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد.

- تحریم ها ظلم بزرگی بود که به ملت ما شد و هم ملت ما و هم دنیا از این تحریم‌ها ضرر کردند. البته تعداد محدودی نیز متأسفانه از این فشار و ظلم سود بردند که برخی از ارقام در این ارتباط و اسامی برخی از افراد در این ارتباط اعلام شد و به تدریج اگر افراد دیگری نیز در این زمینه هستند، اعلام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید یک نفر، ۹ هزار میلیارد تومان برداشت کرده و نمی‌دانیم چه وقت و چه زمانی این مبلغ وصول خواهد شد. این اتفاق در سایه تحریم‌ها رخ داده است.

- چنانچه گروهی بخواهد رای اکثریت مردم را نادیده بگیرد و به مسیری که مسیر دولت و منافع مردم است، لطمه بزند، در آنجا خود مردم باید به صحنه بیایند و چنانچه لازم بود، دولت برای مردم توضیح می‌دهد، اما من اکنون این نیاز را احساس نمی‌کنم.

- وضع درآمدی کشور به ویژه در زمینه درآمد ارزی و همچنین روند تعامل ما با نظام بانکی امسال به مراتب نسبت به سال‌های گذشته بهتر خواهد بود.

- اگر طرف مقابل ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و حفظ حقوق ملت ایران و منافع ایران حرکت کند، ما در زمان کوتاهی می‌توانیم مسائلمان را حل و فصل کنیم .

- ما آماده تعامل درست هستیم. کشور و ملت ما آماده است برای این‌که با استدلال و تعامل سازنده با دنیا حرف بزند و پای میز مذاکره بنشیند و با منطق صحبت کند. البته فشار، زور و سخن ناحق را هیچ‌وقت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

- اخلاق، تعامل سازنده با دنیا و احیای اقتصاد از جمله شعارهای اصلی من در انتخابات بود. من امروز در حال دنبال و پیگیری همه آن شعارها هستم و فراموش نکرده‌ام که چه شعارها و وعده‌هایی داده‌ام. من به همه قول‌هایی که به مردم در ۲۲ فروردین سال ۹۲ و روز ثبت‌نام ریاست‌جمهوری در همه سخنرانی‌های خودم اعلام کردم وفادار خواهم بود.

- من هیچ چیز یادم نرفته است و به شکر خدا حافظه‌ام خوب بوده و هنوز خوب است و به خوبی می‌دانم که چه قولی داده‌ام و چه باید بکنم.
منبع: خبرآنلاین

۱۳۹۳/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...