نسخه چاپی

دیدار روحانی و پوتین در شانگ‌های چین

سركنسول روسیه در رشت گفت: وزرای امور خارجه ایران و روسیه در كنفرانس وزیران امور خارجه كشورهای حاشیه خزر، دیدار آتی حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در اجلاس سیكا در شانگ‌های چین را گام موثری برای همكاری‌های دوجانبه عنوان كردند.

ماکسیم بارانوف امروز با اشاره به برگزاری کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای حاشیه خزر با حضور سرگی لاوروف، المار مامد یارف، محمدجواد ظریف، ارلان ادریسوف، رشید مردوف وزیران امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان و ترکمنستان اظهار کرد: این وزرا تدارکات لازم را برای برگزاری چهارمین کنفرانس سران کشور‌های حاشیه خزر را مورد بحث قرار دادند که پاییز امسال در شهر آستراخان روسیه برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مذکور افزود: وزیر امور خارجه روسیه عنوان کرد که روسای جمهور ما در پایان سومین کنفرانس سران خزر در باکو در سال 2010 میلادی تعدادی از اهداف مشخص در رابطه با موقعیت حقوقی خزر را مطرح کردند.

این مقام روسی، تدوین مشخصات مرزبندی حوزه خزر، عرصه امنیت، اجرای توافقنامه‌های همکاری در زمینه امنیت دریای خزر، در عرصه ماهیگیری و وضعیت بقای ماهی‌های خاویار، ایجاد مکانیزم توقف صید آنها و بالا بردن اختیارات کمیسیون تخصصی مربوطه از جمله موارد مطرح شده در کنفرانس مذکور بود.

وی گفت: طبق اظهارات لاوروف، قرار است در کنفرانس روز سه‌شنبه اجرای دستورات مذکور مورد بحث قرار گیرد و جهات اصلی تلاش‌های آینده در نظر گرفته شود.

بارانوف تصریح کرد: از اکنون واضح است که دستور کار مشترک در خزر ضرورت تقویت مکانیزم تعامل آینده و احتمالاً از جمله ایجاد عرصه‌های جدید برای افزایش ثمربخشی کارها را به وجود می‌آورد.

وی درباره اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای حاشیه خزر در مسکو گفت: ظریف عنوان کرد؛ که تهران حضور نیروهای مسلح کشورهای غیر ساحلی در خزر را غیر قابل قبول می‌داند.

سرکنسول روسیه در رشت، تبدیل دریای خزر به دریای صلح، دوستی و ثبات، خودداری از مسابقه تسلیحاتی، امتناع از توسل به نیروهای مسلح و غیر قابل قبول بودن حضور نیروهای مسلح کشورهای غیر ساحلی را پیش‌شرط‌های اصلی برای تضمین صلح و ثبات پایدار در منطقه از نگاه ظریف عنوان کرد.

وی گفت: وزیر امور خارجه ایران امنیت را موجب شکوفایی اقتصادی و رفاه مردم دانست و اظهار کرد؛ که توافقنامه امنیت در دریای خزر امضا شده و کشور ایران خواهان رسیدن به تفاهم در زمینه راه‌های ایجاد ساختار نظامی و همکاری در این زمینه است.

بارانوف خاطرنشان کرد: سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از آغاز کار کنفرانس وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در مسکو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرده و موضوعات مختلف دو جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث قرار دادند.

به گفته بارانوف، در این دیدار دو طرف نسبت به ضرورت تداوم رایزنی در طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله امنیت منطقه‌ای و اوضاع سوریه و تروریسم تاکید کردند.

وی یادآور شد: وزرای خارجه ایران و روسیه پیگیری چگونگی اجرا و پیشرفت توافقات صورت گرفته در مذاکرات سال گذشته روسای جمهور در بیشکک (در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های)، دیدار آتی حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در اجلاس سیکا در شانگ‌های چین را گام موثر دیگری در حوزه همکاری‌های تهران و مسکو ارزیابی کردند.

بارانوف یادآور شد: مذاکرات جاری هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نیز در این دیدار مورد گفت‌وگو قرار گرفت و دو طرف نسبت به دستیابی به راه حل جامع در زمان‌بندی پیش‌بینی شده ابراز امیدواری کردند.

۱۳۹۳/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...