نسخه چاپی

چرا شاهزاده طلال به برادرش تبریك نگفت؟

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز برادر پادشاه عربستان اعلام كرد كه جانشینی ولایت عهدی را به شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز برادر كوچكتر خود تبریك نگفته است.

به گزارش نما به نقل از العالم، شاهزاده طلال در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: من پیام تشکری را از شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز دریافت کردم که وی در این پیام به تبریک گفتن من به خودش به خاطر انتصاب به سمت جانشین ولیعهدی اشاره کرده بود؛ درحالی که من اصلا قبلا به وی به این خاطر تبریک نگفته بودم و مقرن با ارسال این پیام می خواست به (طور کنایه) به من بگوید که به او به خاطر تصدی این سمت تبریک نگفته ام.
شاهزاده طلال با اشاره به اینکه تصمیم به تعیین جانشین ولیعهد، نوعی نقض قوانین به شمار می آید، اظهار داشت: همانگونه که در 23 ژانویه 2012 اعلام کردم، موضع من در پرهیز از هرگونه نقض حقوق و قوانین - که منجر به تفرقه در خاندان سعودی می شود- ثابت است و تغییر نخواهد کرد.
شاهزاده طلال که یکی از مهمترین و برجسته ترین شاهزادگان از فرزندان ملک عبدالعزیز است، خواستار انجام اصلاحات اداری و قانون اساسی در حکومت عربستان بوده است و در 13 ژانویه نیز با تاکید مجدد خود بر مخالفت با تعیین شاهزاده نایف بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد، اعلام کرده بود که فقط از ملک عبدالله فرمانبرداری می کند.
این شاهزاده عربستانی در صفحه خود در توییتر خاطرنشان کرد: با صراحت تمام می گویم که اخلاص و وفاداری من در وهله اول برای خدا و سپس برای ملک عبدالله است. در غیر این صورت از کسی فرمانبرداری نمی کنم مگر آن که شخصی شایسته بر سر کار آید که مقید به شریعت الهی و قوانین باشد و این قوانین را نقض نکند تا اینکه تفرقه ایجاد نشود.
منابع نزدیک به شاهزاده طلال تاکید کردند که علت تبریک نگفتن وی به برادرش مقرن بن عبدالعزیز، نوعی اعتراض و مخالفت به شخص برادرش نیست بلکه اعتراض به اصل و شیوه تعیین جانشین ولیعهد است زیرا شاهزاده طلال این اقدام را نوعی نقض قوانین و نقض مستمر اساسنامه و ساختار هیات بیعت می داند که شاهزاداگان خاندان سعودی درباره آن توافق کرده بودند.
ملک عبدالله در سال 2006 هیات بیعت را تاسیس کرد و براساس ساختار این هیات، پادشاه جدید می تواند در صورت موافقت اعضای هیات، جانشین خود را از خاندان سعود انتخاب کند.
اما ناظران گفتند: پادشاه عربستان به تعیین برادر کوچکتر خود به عنوان جانشین ولیعهد روی آورد تا از هرگونه اختلاف بر سر ولایت عهدی، پس از به پادشاهی رسیدن شاهزاده سلمان ولیعهد کنونی، جلوگیری کند و این اقدام همچنین به این دلیل بود تا راه را به روی ولایت عهدی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برادر بزرگتر شاهزاده مقرن ببندد.
به نوشته روزنامه القدس العربی، افراد نزدیک به شاهزاده طلال نیز خاطرنشان کردند: شاهزاده طلال در اکتبر 2011 در اعتراض به تعیین برادرش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور سابق به عنوان ولیعهد، از هیات بیعت استعفا داد.
آنها تاکید کردند: شاهزاده طلال و برادرانش که پس از مرگ شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز، برای انتخاب ولیعهد دعوت شده بودند، از اینکه پادشاه از آنها خواست با تعیین شاهزاده نایف به عنوان ولیعهد موافقت کنند، کاملا غافلگیر شدند؛ زیرا به نظر رسید که این درخواست پادشاه، جنبه مشورتی نداشت بلکه یک فرمان بود. این مساله برخی از شاهزادگان حاضر در هیات بیعت از جمله شاهزاده عبدالرحمن بن عبدالعزیز و شاهزاده طلال را خشمگین کرد؛ به گونه ای که شاهزاده طلال از هیات استعفا داد و تمام امور حکومتی را کنار گذاشت.
شاهزاده طلال به عنوان یکی از مدافعان اصلاحات در کشورش مطرح است و دست به فعالیتهایی در زمینه توسعه بویژه آموزش و بهداشت زده است و رییس هیات خلیج فارس برای حمایت از نهادهای سازمان ملل را به عهده دارد و نیز یک دانشگاه آزاد عربی که شاخه های متعددی در کشورهای مختلف عربی دارد، تاسیس کرده است.
شاهزاده طلال از دعوت کنندگان به گفتگوی سیاسی و اجتماعی و نیز از تشویق کنندگان نهادهای جامعه مدنی عربی است. وی نخستین کسی بود که خواهان برخورداری زن سعودی از حق خود در رانندگی شد.

۱۳۹۳/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...