نسخه چاپی

چك‌ها متحدالشكل می‌شوند

از طرف دیگر هماهنگی بین بانك‌ها برای وصول چك‌‌ها از لحاظ نرم‌افزاری و سخت افزاری باید صورت گیرد و این مسائل مقداری زمان‌بر خواهد بود، استقرار كامل این طرح نیازمند همراهی بانك‌ها و مردم است.

به گزارش نما محمود احمدی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه فاز اول طرح چکاوک (چک الکترونیکی) با 100 شعبه از 10 بانک آغاز شده است، اظهارداشت: تا پایان خرداد ماه امسال این طرح حداقل در یک بانک به طور کامل عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه چکاوک الگوی جدیدی در سیستم نظام‌های پرداخت است، افزود: با اجرای این طرح چک های صادر شده، در همه شعب بانک‌ها قابلیت نقد شوندگی خواهد داشت و به همین دلیل طی فرایندی باید اقداماتی در جهت راه‌اندازی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شود.

دبیر کل بانک مرکزی تصریح کرد: از طرف دیگر هماهنگی بین بانک‌ها برای وصول چک‌‌ها از لحاظ نرم‌افزاری و سخت افزاری باید صورت گیرد و این مسائل مقداری زمان‌بر خواهد بود، استقرار کامل این طرح نیازمند همراهی بانک‌ها و مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چک متحدالشکل که در طرح چکاوک مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی شده و انتشار آن توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، گفت: بانک مرکزی ویژگی‌های ظاهری، امنیتی و مشخصات چک را مشخص کرده اما هنوز به مرحله انتشار نرسیده است.

احمدی افزود: چک جدید طراحی شده را چاپخانه بانک مرکزی و یا چاپخانه بانک ملی منتشر خواهد کرد.

به گزارش فارس، در 11 ماهه سال 92 بیش از 11 درصد چک‌های صادره، معادل 4 میلیون و 600 هزار چک به ارزش 45 هزار میلیارد تومان، برگشت خورده است که 18 درصد نسبت به سال 91 رشد نشان می‌دهد.

این آمار به روشنی گویای وجود ضعف در این حوزه است. پردازش دستی و کندی عملیات تسویه و همچنین بروز خطاهای نیروی انسانی، ریسک ناشی از حمل و نقل چک‌ها، هزینه نقل و انتقال، عدم امکان نظارت موثر بانک مرکزی بر فرایند تسویه بین بانکی و استاندارد نبودن مشخصات فیزیکی و محتوای چک از جمله مشکلات اصلی روش فعلی تسویه چک‌ها است.

از مزایای اجرای طرح چکاوک افزایش سرعت پردازش و نقدشوندگی چک‌‌هاست‌. با این سامانه‌ چک‌ها در دورترین نقاط کشور حداکثر ظرف مدت 24 ساعت وصول می‌شود.

ویژگی دیگر این سامانه انسجام و یکپارچگی آن با سایر سامانه‌های ملی پرداخت، مانند ساتنا و پایا است. این انسجام علاوه بر تسریع و سهولت فرایند تسویه بین بانکی و واریز وجوه به حساب مشتریان، امکان نظارت و کنترل بر فرایند نقدشوندگی چک و دسترسی به آمار و اطلاعات مربوط به چک های برگشتی را به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

۱۳۹۳/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...