نسخه چاپی

عدم اتحاد اصولگرایان فرصت اصلاح طلبان

دندان تیزی اصلاح طلبان برای تصاحب بهارستان

عکس خبري -دندان تيزي اصلاح طلبان براي تصاحب بهارستان

برنامه ای كه طی آن، دامن زدن به اختلافات دولت و مجلس و تخریب اصولگرایان در دستور كار است تا فضای عمومی جامعه برای پیروزی اصلاح طلباندر انتخابات فراهم شود.

اختصاصی/به گزارش نما ،نزدیک به دو سال دیگر تا برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده اما خبرهایی مبنی بر ورود گروه ها و جناح های مختلف در گود این رقابت به گوش می رسد؛ خبرهایی که برخی علنی هستند و برخی در حد شایعه و حدس و گمان.
در این میان اما شاید عزم اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی های بهارستان جزم تر از بقیه باشد چراکه آنها نتوانستند فضای قابل توجهی از دولت را در اختیار بگیرند و حالا مترصد حضور حداکثری در مجلس هستند.
همچنانکه چند ماه پیش و پس از تشکیل دولت جدید، مسعود سلطانی فر یکی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر گفته بود که : اصلاح‌طلبان در منزل نمی‌نشینند و خود را برای هر صحنه سیاسی آماده کرده و برنامه‌ریزی می‌کنند.
او دولت و بهارستان را خاکریزهای از دست رفته ای عنوان کرده بود که اصلاح طلبان باید با برنامه ریزی و سازماندهی باز پس بگیرند.
دیگرانی نیز بودند که از لزوم کادرسازی اصلاح طلبان برای معرفی چهره های جدید و به اصطلاح یقه سفید برای انتخابات مجلس دهم خبر می دادند.
تا جایی که سیدمحمد خاتمی به محمدرضا عارف پیشنهاد کرده بود به جای پذیرفتن هر مقامی در کشور، برای ریاست مجلس دهم فعالیت کند؛ موضوعی که عارف هرچند آن را تایید نکرده بود اما او هم خبرهایی درخصوص امکان تشکیل حزبی فراگیر برای فعالیت مثمرثمر برای انتخابات آتی مجلس را مطرح می کرد: اصلا‌ح‌طلبان انتخابات مجلس گذشته را به راحتی از دست دادند، اما برای انتخابات مجلس آینده باید برنامه جدی داشته باشند.
گوشه ای از این برنامه جدی نیز تخریب مجلس به انحاء مختلف است، برنامه ای که طی آن، دامن زدن به اختلافات دولت و مجلس و تخریب اصولگرایان در دستور کار است تا فضای عمومی جامعه برای پیروزی آنها در انتخابات فراهم شود.
در این میان اما حضور دولتی ها هم برای یکدست ساختن مجلس و دولت درخور توجه است، مساله ای که از مدت ها قبل به واسطه دیدارهای مختلف آیت الله هاشمی رفسنجانی با فعالان سیاسی در استان های مختلف مطرح شده بود.

البته این مساله هم شایان ذکر است که هماهنگی میان دولت و مجلس همواره یکی از مسائل مورد توجه دولتمردان بوده است، هماهنگی ای که برای تصویب برخی لوایح و قوانین مورد نیاز دولت بر سر کار، ضروری قلمداد می شود.
هرچند در فضای سیاسی کشور ما، بهترین راهکار موثر برای ایجاد این هماهنگی تشکیل یک حزب سیاسی و حضور در بهارستان است اما این اقدام در شرایط سیاسی موضوعیتی نخواهد داشت چرا که کارگزاران سازندگی دقیقا همان حزبی است که به واسطه حضور دولت هاشمی در عرصه حاکمیت تشکیل شد.
پس تجدید قوا و شناسایی افراد تازه نفس شاید مهمترین اقدام دولتی ها برای حضور در مجلس دهم باشد؛ همچنانکه محمدشریعتمداری گفته بود: مجلس بعدی معجونی از چپ و راست معتدل در کشور است و فکر می‌کنم عقلای چپ و راست تشکیل‌ دهندگان مجلس اعتدال در دوره آینده خواهند بود.
اما این ماجرا دقیقا از آنجایی رنگ جدی تر به خود گرفت که یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام، مذاهب و اقلیت های دینی اعلام کرد که ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی پس از انتخابات ریاست جمهوری باید برای انتخابات مجلس دهم فعالیت خود را آغاز کنند.
اظهار نظر یونسی به همین جا ختم نشد؛ وی به تازگی در مصاحبه با روزنامه شرق نیز گفته: به‌طور طبیعی، میل مردم به سمت جناحی است که رای آورده و به‌دلیل عملکرد بد دولت گذشته و بخشی از نمایندگان فعلی، قطعا مردم در آینده به مجلسی رای خواهند داد که بهتر باشد و با دولت همراه‌تر. امیدوارم و مطمئن هستم که در آینده مجلس بهتری مردم ما انتخاب خواهند کرد که یکی از ویژگی‌های این مجلس همراهی با دولت باشد. حتما ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان همان‌طور که در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفت در اینجا هم صورت خواهد گرفت.
خلاصه اینکه یک روی سکه انتخابات آتی، اصلاح طلبانی هستند که رویای پاستور و بهشت و بهارستان را در سر می پرورانند و روی دیگر نیز دولتی ها قرار دارند.
اینکه دولتی ها و اصلاح طلبان تا چه اندازه به اهداف کلان خود برای انتخابات مجلس نائل خواهند آمد البته بستگی به حضور اصولگرایان دارد. اصولگرایانی که اگر به اجماع نرسند کرسی های بهارستان را نیز از دست خواهند داد.

۱۳۹۳/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...