نسخه چاپی

تشكیك حامیان روحانی درخاطرات هاشمی

مدیرمسؤول شرق گفت: هاشمی بخشی از مسائل را گفته و گفتن نصف حقیقت با دروغ فرقی ندارد

به گزارش نما، «من روحانی هستم» یک نقد نیست. یک «روایت» است و هجمه کم‌سابقه دولت و رسانه‌های حامی آن علیه این مستند نشان می‌دهد دولت اساسا هر روایتی غیر از روایت دلخواه خود را تحمل نمی‌کند. به گزارش «وطن‌امروز» در هیچ جای مستند «من روحانی هستم» هیچ نقدی به رئیس‌جمهور وارد نشده است. نه در نریشن و نه در تصاویر! تنها برشی از مقاطع حساس زندگی سیاسی وی به نمایش درآمده است و استناد این روایت نیز به منابع مشهود است. دولت اما این مستند را تحمل نمی‌کند.

اگرچه برخی معتقدند آن 97 درصد ثبت‌نام‌کنندگان دریافت یارانه و نه بزرگ به درخواست دولت برای انصراف از دریافت یارانه یکی از دلایلی می‌تواند باشد که هجمه دولتی‌ها روی این مستند متمرکز شده اما همین رفتار دولت و حامیان او در قبال این مستند عوارض و هزینه‌هایی نیز به دنبال داشته است. در کنار قضاوت عمومی از رویکرد دولت روحانی در قبال آزادی بیان، توجه افکار عمومی برای تماشای این مستند باعث می‌شود آن برش‌های زندگی سیاسی آقای روحانی که در مستند آمده، بیشتر نمودار شود و در واقع مردم از سوابق سیاسی و مبارزاتی رئیس‌جمهور اطلاعات بیشتری به‌دست آورند.

اما در این میان بزرگ‌ترین حامی حسن روحانی در انتخابات و پشتوانه دولت او در محافل سیاسی یعنی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی از تبعات حمله به مستند «من روحانی هستم» آسیب دیده است. پس از آنکه حامیان رئیس‌جمهور آن بخش از مستند که درباره نقش روحانی در ماجرای مک فارلین است را دروغ نامیدند؛ در واقع روایت هاشمی از ماجرای مک فارلین را زیر سوال بردند. در مستند «من روحانی هستم» نقش روحانی در ماجرای مک فارلین با استناد به خاطرات هاشمی در کتاب «اوج دفاع» به تصویر کشیده شده است.

هاشمی در این کتاب صراحتا گفته است روحانی در ماجرای مک فارلین حضور داشته و جزو «مذاکره‌کنندگان» با هیات آمریکایی بوده است: «آقای [محسن] کنگرلو اطلاع داد که هواپیمای حامل قطعات گران‌قیمت آمریکایی – که با پاسپورت ایرلندی آمده‌اند و به نام ایرلندی هستند – در فضای تهران است. به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کنند.» هاشمی در ادامه تاکید می‌کند، حسن روحانی جزو تیم مذاکره‌کننده با هیات آمریکایی است: «قرار شد هدیه را نپذیریم و ملاقات ندهیم و مذاکره را در سطح دکتر هادی و دکتر روحانی و مهدی‌نژاد مخفی نگه داریم.» این روایت صریح هاشمی در مستند «من روحانی هستم» مورد استناد قرار گرفته است.

حالا حامیان دولت معتقدند این روایت مخدوش است. آنها در تازه‌ترین مواضع خود این روایت را «دروغ» هم دانسته‌اند. مهدی رحمانیان مدیرمسؤول روزنامه شرق که از رسانه‌های اصلاح‌طلب حامی دولت است؛ صراحتا گفته است هاشمی همه واقعیت را نگفته و این با دروغ فرقی ندارد. به گزارش مشرق، مدیرمسؤول روزنامه شرق در گفت‌وگویی تلفنی در برنامه زنده «گفت‌وگوی روز» رادیوگفت‌وگو با موضوع بررسی حواشی مستند «من روحانی هستم» در پاسخ به این سوال که صحت خاطرات آقای هاشمی در کتاب اوج دفاع پیرامون حضور آقای دکتر روحانی در ماجرای مک فارلین را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: آقای هاشمی برخی مسائل را گفته است اما بخش‌های مهم‌تری از مسائل را نگفته است. گفتن نصف حقیقت با دروغ فرقی ندارد. این اظهارنظر صراحتا روایت آقای هاشمی را درباره ماجرای مک فارلین زیر سوال می‌برد. این البته بخشی از تبعات ماجراست. طی سال‌های اخیر روایت‌های متعدد آقای هاشمی‌رفسنجانی از گذشته که کاربرد آنها برای مسائل روز بوده، محل اختلاف بوده است. «خاطره»‌های آقای هاشمی تا مدت‌ها محافل سیاسی را متاثر کرده است. اکنون نارضایتی از روایت‌های آقای هاشمی به نزدیک‌ترین حلقه وی نیز سرایت کرده است و اکنون حسن روحانی، رئیس‌جمهور بسیار نزدیک به وی نیز از آنها متضرر شده است.

تشکیک حامیان روحانی در خاطرات هاشمی

سکوت هاشمی!

آقای هاشمی رفسنجانی که همواره از انبار خاطرات خود خاطره‌ها و روایت‌هایی متناسب با شرایط روز بیرون می‌کشد، این بار که نزدیکان و حامیان او نیز روایت‌های او را مخدوش می‌دانند، سکوت کرده است. این با مشی آقای هاشمی‌رفسنجانی چندان همخوانی ندارد. اکنون یک موضوع محل اختلاف درباره روایت آقای هاشمی از نقش رئیس‌جمهور در ماجرای مک فارلین، مطرح شده است.

در یک طرف عده‌ای جوان با اعتماد به خاطرات و روایت‌های هاشمی مستندی ساخته‌اند و از سوی دیگر حامیان دولت این روایت را دروغ می‌دانند! به نظر می‌رسد اکنون این هاشمی رفسنجانی است که باید درباره این روایت خود اظهارنظر کند. آقای هاشمی یا باید از روایت خود دفاع کند یا همانگونه که مدیرمسؤول روزنامه شرق گفته، واقعیت را بگوید. سکوت آقای هاشمی در این شرایط قطعا هم خود او و هم دولت وابسته به او را متضرر می‌کند.

۱۳۹۳/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...