نسخه چاپی

ناچارم خاطراتم را بنویسم/

محسن رضایی: صبرم در حال اتمام است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من همیشه نگران این بودم كه از خاطراتم از افراد و شخصیت های حاضر در جنگ استفاده دیگری شود اما صبر من هم دیگر در حال تمام شدن است و ناچارم كه این خاطرات را به خاطر برخی تحریف‌های غیر منصفانه بنویسم.

به گزارش نما به نقل از مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بازدید دو ساعته خود از نمایشگاه بین المللی کتاب در عصر روز جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه در نشستی خبری با حضور اهالی رسانه ضمن تبریک روز معلم و نیز روز کارگر و روز ملی خلیج فارس گفت: باید از مسئولان وزارت ارشاد تشکر کرد که این همایش سالانه را تشکیل می دهند و مشکلات فراوان مردم در رسیدن به کتاب را می کاهند. اگر در کشور ما عیدی برای کتاب وجود داشته باشد همین ایام است و به همین خاطر ار مسئولان انتظار داریم در خدمات دهی به مردم در این عید بیشتر تلاش کنند. به هر روی اینجا مصلی است و نه محل برپایی نمایشگاه کتاب و از سویی نیز می دانیم که بهتر از اینجا برای برپایی نمایشگاه کتاب جایی را نمی توان متصور بود پس به تعامل بیشتری برای خدمات رسانی به مردم در این محل باید رسید.

رضایی در ادامه تمدن ایرانی را به عنوان تمدن سازنده فرهنگ ستود و گفت: در طول تاریخ ایران کمتر دوره ای را سراغ داریم که در آن خبری از کتاب و کتابت نباشد. خیلی از ملت ها هستند که تنها تمدن می سازند یعنی فرهنگ دیگران را می گیرند و تمدن می سازند و ایران هم از جمله کشورهایی است که از آن فرهنگ گرفته شده و تمدنهای زیادی ساخته شده است.

رضایی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال مهر در مورد لزوم سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمنیه تقویت تولید کاغذ در داخل کشور گفت: سیاست های کلی کشور در زمنیه فرهنگ تدوین شده و به زودی تقدیم مقام معظم رهبری می شود. در این سیاست های کلی موضوع کاغذ و جوهر و چاپ و مسائلی از این دست دیده شده و ما نیز در مجمع بر حسن اجرای آن نظارت خواهیم کرد.

به خاطر برخی تحریف های غیر منصفانه خاطرات جنگم را می نویسم

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره چرایی مکتوب نکردن خاطراتش از دفاع مقدس گفت: اگر تا به حال چیزی از خاطراتم مکتوب نکردم به خاطر فضای سیاسی موجود در کشور است که باعث می شود از این خاطرات سوء استفاده سیاسی شود. من در دروان دفاع مقدس در فرماندهی جنگ بودم و از نزدیک به مسائلی واقف بودم و جدای از این از امام و مسئولان کشور و فرماندهان کشور نیز مسائل ناگفته زیادی دارم اما نگرانم که از بیان حقائق جنگ سوء استفاده شود و از آنها استفاده حزبی شود.

رضایی ادامه داد: هر دولتی که در ایران عوض می شود فضایی خاص نسبت به جنگ ایجاد می کند. اصطلاح طلب اگر باشد می گوید که چرا بعد از فتح خرمشهر جنگیدید و اصول گرا اگر باشد می گوید چرا جام زهر به امام راحل دادید. همین شده که به نظرم مسائل جنگ بازیچه دست گروه های سیاسی شده است. من همیشه نگران این بودم که از خاطراتم از افراد و شخصیت های حاضر در جنگ استفاده دیگری شود اما صبر من هم دیگر در حال تمام شدن است و ناچارم که این خاطرات را به خاطر برخی تحریف های غیر منصفانه بنویسم.

برگزاری سالن یاس تجربه خوبی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد کیفیت نمایشگاه کتاب گفت: موضوع مشاوره کتاب در نمایشگاه امسال که در سالن یاس در حال رخ دادن بود به نظرم کاری خوب آمد و نیاز به گسترش آن در کشور احساس می شود. امیدوارم در سال های بعد وزارت ارشاد در این زمینه بیشتر کار کند. از سوی دیگر مساله ایجاد وسائل سرگرمی مانند تئاتر و سرود در نمایشگاه امسال از نظر من بسیار قابل توجه بود و نیاز مردمی که برای یک روز به نمایشگاه می آیند را برآورده می کرد.

رضایی همچنین از دعوت نمایشگاه کتاب از کشورهای فارسی زبان تشکر کرد و خواستار توسعه آن شد و افزود: دیپلماسی بدون پشتوانه های فرهنگی و اقتصادی فایده ای ندارد. مذاکره دائم بدون داشتن ارتباط فرهنگی راه به جایی نمی برد. به نظر من باید به پهنه عظیم فارسی زبانان که امروز جزئی از آن هستیم بیشتر از این توجه کنیم. ۲۰۰ سال پیش از این در هند زبان فارسی رایج بود و در کشمیر ۸۰۰ شاعر فارسی داشتیم اما حالا نه. پس نمایشگاه می تواند در معرفی گستره کشورهای فارسی زبان تلاش بیشتری به کار ببندد. از سوی دیگر ما نزدیک به ۳۰ هزار کتاب خوب داریم که می شود درباره ترجمه معکوس آنها بیشتر سرمایه گذاری کرد.

من روحانی هستم مسیر قانونی را طی نکرده است

رضایی در پاسخ به سوالی در مورد مستند من روحانی هستم نیز گفت: من این مستند را ندیده ام ولی درباره اش شنیده ام. به نظر من نقد کردن از دستاوردهای مهم انقلاب است و ما فضای باز سیاسی کشو را باید از نعمت های انقلاب بدانیم اما اگر فیلم و سریال و کتابی می خواهیم تولید کنیم باید مجوز مربوط به آن را کسب کنیم و از راه قانونی منتشرش کنیم. این فیلم مسیر قانونی برای انتشار را طی نکرده است. به نظرم در حال حاضر در کشور لزومی برای دست زدن به چنین اقدامات عیر قانونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: الان در کشور ما قوانین سیاسی وجود دارد اما قواعد مکمل آن وجود ندارد. همه چیز را نمی شود در قانون دید. نقد هم قانون و قاعده را با هم می خواهد. در ایران متاسفانه هنوز قواعد نقد و رفتار آن کاملا جا نیفتاده است. هر دولتی که روی کار می آید بعد از دو یا سه ماه توپخانه ها علیه آن فعال می شوند اما اگر قاعده باشد بعد از مستقر شدن دولت یکی دو سال به آن وقت می دهند و بعد می کوبندش.

وزیر ارشاد گفت نظر رهبری را بر رییس جمهور ترجیح می دهد

رضایی افزود: آقای علی جنتی به بنده صراحتا گفت که به آقای روحانی گفته است اگر در حوزه فرهنگی میان دیدگاه های شما و مقام معظم رهبری اختلافی به وجود بیاید من نظر رهبری را ترجیح می دهم. به نظر من باید اجازه داد تیم فعلی وزارت ارشاد مستقر شود چون نقل و انتقالات معمولا یکسالی زمان می برد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته من اشکال جدی در حوزه فرهنگی را در بیست و یکی دو سال گذشته متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانم که تا به حال نتوانسته یک فرهنگ انقلابی اسلامی و جهادی را در کشور محقق کند. به نظرم اگر این نهاد درست کار کرده بود فرهنگ جهادی الان در کشور ما مستقر شده بود. از سو دیگر انتقادات صریح رهبری از این شورا هم نشان داده که این نهاد در کارش موفق نبوده است.

۱۳۹۳/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...