نسخه چاپی

روسیه رسما "اوكراین" را تهدید كرد

روسیه تهدید كرد در صورتی كه اوكراین هیچ پرداختی بابت بدهی گازی خود نداشته باشد صادرات گاز به این كشور را از ماه ژوئن متوقف خواهد كرد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: قطع احتمالی جریان صادرات گاز روسیه به اوکراین به ضرر مصرف کنندگان انرژی در اروپا نیز خواهد بود. اوکراین حاضر نیست بدهی گازی خود به روسیه را بپردازد و شرط پرداخت بدهی گازی را کاهش قیمت گاز صادراتی روسیه اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش پس از تحولات اخیر اوکراین و برکناری ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور سابق این کشور، روسیه قیمت گاز صادراتی را به شدت افزایش داده که این مساله با مخالفت شدید کی یف روبرو شده است.

بحران اوکراین موجب شده تا سطح روابط روسیه و غرب به پایین ترین حد خود پس از جنگ سرد برسد. آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در جریان نشست مشترک با مقام های اوکراینی و کمیسیون اروپا در شهر ورشو پایتخت لهستان تاکید کرد: اگر مبلغی بابت بدهی گازی اوکراین مربوط به ماه ژوئن گذشته دریافت نکنیم صادرات گاز طبیعی به اوکراین تا 31 می کاهش خواهد یافت.

وی هشدار داد: اوکراین همچنین قادر نخواهد بود تا گاز کافی را در فصل تابستان برای ترانزیت به کشورهای اروپایی در فصل زمستان ذخیره کند. حدود یک سوم گاز اتحادیه اروپا توسط روسیه تامین می شود. حدود نیمی از گاز صادراتی روسیه به اروپا نیز از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می شود.

شرکت گازپروم روسیه نیز از بدهی 3/5 میلیارد دلاری اوکراین بابت واردات گاز خبر داده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از مقام های اتحادیه اروپا خواسته است تا برای جلوگیری از تکرار اتفاقات گذشته بر سر اختلاف قیمت گاز دخالت کنند.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: اتحادیه اروپا از شرکت نفت و گاز اوکراین از نظر اقتصادی حمایت خواهد کرد و امیدوار است که هیچ کمبود گازی وجود نداشته باشد.

وزیر انرژی اوکراین نیز ضمن رد افزایش قیمت گاز روسیه تاکید کرد: کی یف می خواهد قیمت عادلانه بازار را برای گاز طبیعی بپردازد. قیمت گاز طبیعی روسیه از ابتدای آوریل 2014 میلادی به طور تبعیض آمیزی افزایش یافته و به مرز 500 دلار به ازای هر هزار متر مکعب رسیده است. این رقم پیش از این حدود 300 دلار بوده است.

۱۳۹۳/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...