نسخه چاپی

تعهدات امنیتی آمریكا به رژیم صهیونیستی در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران

عکس خبري -تعهدات امنيتي آمريكا به رژيم صهيونيستي در قبال گفت‌وگوهاي هسته‌اي با ايران

روزنامه هاآرتص 3 می‌2014 (13 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریكا در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای آتی با ایران و تعهدات امنیتی آمریكا به رژیم صهیونیستی پرداخت

گروه ترجمه - روزنامه هاآرتص 3 می‌2014 (13 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای آتی با ایران و تعهدات امنیتی آمریکا به رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، هفته آینده از اسرائیل[سرزمین‌های اشغالی] دیدار خواهد کرد. این سفر در حالی انجام می‌شود که قرار است گفت‌وگوهای هسته‌ای در مورد توافق نهایی با ایران انجام شود. خانم رایس نخستین‌بار است که به‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا به اسرائیل سفر می‌کند و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز وی را در این سفر همراهی می‌کند. خانم شرمن رئیس گروه گفت‌و‌گوکننده آمریکا با ایران است. همچنین انتظار می‌رود نمایندگان ارشد وزارت خارجه، کاخ سفید، وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی آمریکا در این سفر حضور داشته باشند.

در ادامه مقاله آمده است: یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی نیز ریاست گفت‌وگوهای طرف اسرائیلی را بر عهده خواهد داشت و تمرکز بحث‌ها برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. در عین حال، قرار است خانم رایس دیدار جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، داشته باشد.

رایس 8 می‌ به اسرائیل سفر می‌کند که تنها چند روز پیش از چهارمین دور گفت‌وگوها در وین میان ایران و شش کشور مذاکره‌کننده خواهد بود. انتظار می‌رود دیدار وی دو روز به طول انجامد. گفت‌وگوهای وین که 13 می ‌آغاز خواهد شد و چهار روز به طول خواهد انجامید، به‌منظور تدوین مفاد توافق‌نامه هسته‌ای دائمی با ایران صورت می‌گیرد که مطابق آن، ایران توافق خواهد کرد به طور جدی برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی کاهش دهد.

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که گفت‌وگو با خانم رایس به‌منظور افزایش هماهنگی میان اسرائیل و آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران صورت می‌گیرد. موضع‌ اسرائیل نفی هرگونه مصالحه با ایران و نابودی تمام سانتریفیوژهای این کشور است. اسرائیل با توجه به این مسائل، درک می‌کند که پیشرفت قابل‌توجهی در گفت‌وگوها صورت گرفته و شانس رسیدن طرف‌ها به توافق، بسیار بیشتر از پیش‌بینی اسرائیل است. در نتیجه، مقامات ارشد اسرائیلی معتقدند که زمان آن رسیده از طریق مسیرهای غیرعلنی، از محتوای توافق هسته‌ای با ایران مطلع و مطمئن شوند. دغدغه اصلی اسرائیل کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعالی است که ایران می‌تواند مطابق توافق دارا باشد. یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به‌تازگی سفری محرمانه به چین داشت و با شماری از مقامات ارشد این کشور دیدار کرد. برنامه هسته‌ای ایران محور بحث‌های آقای کوهن بود. اسرائیل تمایل دارد چین با هرگونه انعطاف در مفاد توافق‌نامه هسته‌ای دائمی مخالف باشد.

 تحلیل‌:
تعهدات ایران بر اساس توافق‌نامه ژنو که متضمن کاهش سطح برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مانند از دسترس خارج شدن اورانیوم با غنای بیست درصد است، موجب خشنودی مقامات رژیم صهیونیستی شد؛ اما این خشنودی، موقت است و آن‌ها نگران نتیجه مذاکرات هستند و این نگرانی بیشتر بر تعداد سانتریفیوژهای ایران متمرکز است. آن‌ها می‌دانند چنانچه ایران و غرب بر سرمسئله هسته‌ای ایران به توافق احتمالی برسند، دیگر کاری از صهیونیست‌ها برنمی‌آید؛ از‌ این‌رو علاوه بر تلاش غرب برای کاهش سانتریفیوژهای ایران، صهیونیست‌ها نیز تلاش می‌کنند که تعداد آن‌ها را هر چه بیشتر، کم کنند.

۱۳۹۳/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...