نسخه چاپی

روحانی در مراسم تقدیر از اساتید نمونه كشور:

قدرت‌های بزرگ برای ایران و همسایگانشان نقشه، طرح و برنامه دارند

عکس خبري -قدرت‌هاي بزرگ براي ايران و همسايگانشان نقشه، طرح و برنامه دارند

رئیس‌جمهور گفت: برای اینكه دانشگاه‌های ما مدرك‌گرا نباشند و تنها آموزشی نباشند و پژوهشی هم باشند، نیاز به تغییراتی دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم تقدیر از 14 استاد برتر و نمونه کشور حضور یافت و از آنان تقدیر کرد.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

اساتید باید به گونه‌ای شاگرد تربیت کند که مشکلات را حداقل کم کند. مهم این است که امروز جامعه و کشور ما به چه دانش و رشته و راه حلی نیاز دارد. باید علم را کاربردی کنیم.

برای اینکه دانشگاه‌های ما مدرک‌گرا نباشند و تنها آموزشی نباشند و پژوهشی هم باشند، نیاز به تغییراتی دارد.

امتیاز انسان آن است که می‌آموزد و آن هم از طریق علامت.

امروز باید هم رشته علمی را گزینش کنیم.

آقای وزیر علوم اشاره کردند که مقایشه استاد و دانشجو 70 درصد است . همه ما مسئولان باید این نواقص را برطرف کنیم.

سوال من این است که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل جذب چه مشاغلی می‌شوند؟

دانشگاه را باید به مقام و منزلتی برسانیم که در پایان ترم تحصیلی دل‌های فراوانی دل خوش شوند و مهندسان و پزشکانی را که می‌خواستیم جذب کنیم، اما اگر پایان ترم تحصیلی ما به اندوهی برای دانشجو و پدر و ماردش باشدف چه باید کرد؟ باید چه شغلی برای وی پیدا کنیم؟ این متاسفانه پایان تحصیل علم و دانش در کشورماست.

به همه اساتید و بزرگان و دانشگاهیان احترام می‌کنم. لااقل در حد خودم حوزه و دانشگاه را می شناسم. بیش از 10 سال در حوزه و کمی کمتر از 10 سال در دانشگاه درس خواندم.

حوزه و دانشگاه باید به کمک دولت بشتابد.

از این دانشگاه است که نامه‌های برای رئیس‌جمهور، وزرا و و وزیر اقتصاد ارسال شود. در این مدت خیلی از این نامه‌ها از دانشگاه‌ها و اساتید دریافت نکردیم.

گزارشی به من رسیده که اساتیدی هستند در هفته در چند شهرستان 25 تا 35 ساعت درس می دهند که واقعا باید گفت آن استاد در مباحث علمی چه خواهد گفت؟ علم دائم در حال پیشرفت است و اساتید باید دائم در حال مطالعه باشند.

راه‌حل را باید اساتید رائه دهند.

در دنیای سیاست‌خارجی در یک دنیا و منطقه پیچیده هستیم. قدرت های بزرگ نه تنها برای ما بلکه برای همسایه ها و دوستان خود نقشه، طرح و برنامه دارند و باید ما چه کنیم؟ حل معضلات سیاسی شعار نیست. راه‌حل را باید پیدا کنیم.

مگر ما معصوم هستیم. ما غلط و اشتباه داریم، منتهی باید یکی انتقاد کند. یکی بیاید انتقاد کند که سیاست را بشناسد و حقوق را بشناسد. اشکالی ندارد بیاید نقد کند و این حق همه هست.

نباید راه را اشتباه بپیماییم. مبانی علم جهانی است. اگر می‌خواهیم علم کاربردی باشد باید بومی‌سازی کنیم. اگر در بخشی از علم در راستای مبارزه با اسلام است باید آن را بررسی کنیم.

این دولت از آغاز هم گفته و امروز هم تاکید می‌کند که راهی جز اعتدال و دوری از افراط، تفریط و تحجر و راهی جز عقلانیت نمی‌شناسد.

تندروی و افراط راست یا چپ به ما ضرر زده و فرقی نمی‌کند. باید مسیر اعتدال و مسیر آرام را طی کنیم.

در دانشگاه اگر کسی اشکالی را مطرح کرد باید پاسخ وی را دهیم یا وی را به کمیته انضباطی معرفی کنیم؟

آنچه من در این کشور می‌فهمم این است که راه تقابل ما به دنیا درست نیست. وقتی می‌گوییم می‌خواهیم با دنیا راه سازنده داشته باشیم می‌گویند شما می‌خواهید با دنیا بسازید. نخیر می‌خواهیم خنجر بکشیم.

این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت ایران است. هر کس از تحریم خوشش می‌آید، بیاید استدلال کند.

برخی‌ها انگار سلول آنها با شک درست شده است. باید به اساتید اجازه داد تا بروند و وارد دنیا شوند و بیاموزند.

باید به دانشجو زبان، متد یاد داد و این کلید است.

باید در شرایط امروز دانشگاه‌مان ببینیم دانشگاه ما چگونه می‌تواند برای کشور مفید شود تا به قدرت ملی، بهبود زندگی مردم و تولید برسیم.

باید ایرادها و اشکال‌ها را رفع کنیم. مسائلی را که مطرح کردم درد و دل من بود و همه باید دیت به دست هم دهین از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا دولت و دانشگاه‌ها و اساتید باید راه بهتر را در پیش بگیریم.

۱۳۹۳/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...