نسخه چاپی

بیش از سه هزار ایرانی در زندان‌های خارج از كشور

مدیركل امور ایرانیان خارج از كشور وزارت خارجه با اعلام آزادی ۹۰۰ زندانی ایرانی در خارج از كشور در سال ۹۲، گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۱۳۰ تبعه ایرانی در خارج از كشور زندانی هستند كه مواد مخدر و عبور غیرمجاز عمده جرایم آنهاست.

به گزارش نما، سید کاظم سجادی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی با فارس به تشریح اقدامات وزارت امور خارجه و این اداره کل در خصوص ایرانیان خارج از کشور، آزادی اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور، تعداد ایرانیان زندانی در خارج از کشور و ... پرداخت.

*آزادی 900 زندانی در سال 92

وی در تشریح اقدامات وزارت امور خارجه و اداره کل ایرانیان این وزارتخانه در خصوص آزادی اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور با بیان اینکه در سال 1390 بر اثر تلاش‌های صورت گرفته 600 تبعه ایرانی زندانی در خارج از کشور آزاد شدند، گفت: این تعداد در سال 1391 به 700 نفر و در سال 1392 به 900 نفر افزایش یافت که شاهد رشد 27 درصدی در این زمینه بودیم.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه آمار زندانیان ایرانی در خارج از کشور را حدود سه هزار و 130 نفر برشمرد و گفت که از این تعداد 2 هزار و 684 نفر در آسیا و 552 نفر در آمریکا و اروپا در زندان هستند.

وی اعلام کرد از این تعداد، 450 نفر در امارات، 243 نفر در ترکمنستان، 229 نفر در مالزی، 236 نفر در عراق، حدود 200 نفر در سلیمانیه و اربیل، 240 نفر در جمهوری آذربایجان، 225 نفر در کویت و 194 نفر در ژاپن در زندان به سر می‌برند و افزود: عمده جرائم آنها حمل و قاچاق مواد مخدر، سرقت، ورود غیرمجاز، کلاهبرداری و ... بوده است.

سجادی همچنین گفت که در حال حاضر 15 تبعه ایرانی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه به امضای قرارداد انتقال محکومان با عراق اشاره کرد و افزود: این قرارداد به اقلیم کردستان عراق نیز ابلاغ شده، ولی هنوز اجرایی نشده است.

*تبرئه سه ایرانی محکوم به اعدام در مالزی

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در خصوص ایرانیان زندانی در مالزی و اخبار منتشر شده در خصوص اینکه 86 نفر از اتباع ایرانی در انتظار حکم اعدام هستند، به سفر یک ماه گذشته خود به مالزی اشاره کرد و گفت: در ملاقات با مقامات این کشور آنها قول مساعد دادند که در این زمینه کمک کنند و در تلاش برای امضای موافقتنامه انتقال محکومان با این کشور هستیم.

وی در توضیح بیشتر گفت: روند رسیدگی به جرائم در دادگاه‌های مالزی به اینگونه است که وقتی دادگاه اول درباره پرونده‌ای حکم بدهد به دادگاه دوم ارسال و بعد از تایید به دادگاه سوم که دیوان عالی است ارجاع می‌شود و پس از تأیید دادگاه سوم به منظور تأیید نهایی برای پادشاه ارسال می‌شود و قبل از دستور پادشاه حکمی اجرا نمی‌شود.

سجادی عنوان کرد: این افراد در انتظار حکم اعدام هستند ولی ما موضوع را در دست پیگیری داریم و تا الان هیچ تبعه ایرانی در مالزی اعدام نشده است.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که با همت سفارت ایران در مالزی و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و اخذ وکیل، سه تبعه ایرانی محکوم به اعدام در مالزی شامل یک خانم و 2 آقا از اتهامات وارد تبرئه شده و در حال حاضر در کمپ هستند و پس از طی مراحل آزاد و به کشور بازمی‌گردند.

وی همچنین به حرکت مردمی در مالزی که توسط ایرانیان مقیم صورت گرفته اشاره کرد و گفت: تعدادی از ایرانیان مقیم مالزی در حرکتی مردمی اقدام به تهیه مواد غذایی و بهداشتی برای زندانیان ایرانی کرده و به ملاقات آنها رفته‌اند که امید است این حرکت پسندیده در دیگر نقاط جهان نیز صورت گیرد.

* انتقال 38 زندانی ایرانی به داخل کشور برای سپری کردن دوران محکومیت/آزادی 4 نفر مرتبط با تحریم

سجادی همچنین اعلام کرد که در سال گذشته (1392) تعداد 38 نفر از زندانیان ایرانی در راستای موافقتنامه انتقال محکومان برای گذراندن دوران محکومیتشان به ایران منتقل شدند.

وی با اشاره به امضای توافقنامه انتقال محکومان با تعدادی از کشورها خاطرنشان کرد: با تعدادی از کشورها نیز در حال مذاکره برای انعقاد این موافقتنامه هستیم.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر در بحث انتقال محکومان تا حدودی موفق شویم و در سال جاری در تلاشیم این روند را توسعه داده و تعداد دیگری را به کشور منتقل کنیم. قرار است انجمن مردم نهادی راه‌اندازی شود که مجوز آن باید به زودی گرفته شود.

وی اعلام کرد که در سال 1392 تعداد 4 نفر از ایرانیانی که به دلیل مرتبط بودن با تحریم‌های ضد ایرانی در خارج از کشور در بازداشت به سر می‌بردند، بر اثر تلاش‌های وزارت خارجه و این اداره کل آزاد و به کشور بازگشته‌اند.

سجادی در پاسخ به این سؤال که اگر همه تحریم‌های اعمالی علیه ایران لغو شود، آیا به آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور که مرتبط با تحریم‌ها هستند منجر خواهد شد؟ عنوان کرد: قطعا باید آزاد شوند. تمام زندانیان مرتبط با تحریم باید آزاد شوند چون آنها مجرم نیستند و جرمی مرتکب نشده‌اند.

وی درباره وضعیت رحمت اسدی عضو تیم پینت بال که در دبی زندانی است، با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که این فرد به چه جرمی در بازداشت به سر می‌برد و در حال پیگیری این موضوع هستیم، گفت که اسدی با خانواده خود تماس تلفنی داشته است.

*6 هزار زندانی خارجی در زندان‌های ایران/ عمده آنها افغان هستند

سجادی همچنین گفت که 6 هزار زندانی خارجی در زندان‌های داخل کشور به سر می‌برند که عمده جرمشان عبور غیرمجاز، ضرب و شتم و ... است و افزود: حدود 5 هزار نفر آنها افغان هستند که 600 نفر مشمول عفو شدند.

*بودجه‌ای که به حساب وزارت خارجه واریز نشده/تعامل با بنیاد تعاون قوه قضائیه

سجادی در ادامه این گفت‌وگو با ذکر این نکته که بودجه‌ای برای وزارت امور خارجه به منظور استیفای حقوق شهروندان ایرانی در خارج از کشور منظور شده، یادآور شد: این بودجه هنوز به حساب وزارت خارجه واریز نشده است. اگر مسئولان این بودجه را در اختیار وزارت خارجه قرار دهند، می‌توانیم آزادی بخشی از این عزیزان که در قضیه تحریم‌ها در خارج از کشور در بازداشت به سر می‌برند را با اخذ وکیل و هزینه‌های دیگر رقم بزنیم.

وی به تعامل ایجاد شده با بنیاد تعاون قوه قضائیه اشاره کرد برای اینکه خانواده‌های زندانیان ایرانی خارج از کشور تحت حمایت این بنیاد قرار گیرند تا برای آنها یک مقرری در نظر گرفته شود تا زمانی که اعضای خانواده آنها در خارج از کشور در زندان به سر می‌برند، در تامین معیشت دچار مشکل نشوند.

* ستاد انگلستان در وزارت خارجه تعطیل شد/ فعالیت ستاد کانادا کماکان ادامه دارد

سجادی در خصوص ستاد کانادا و انگلستان در وزارت خارجه نیز گفت که ستاد انگلستان در پی آغاز به کار بخش کنسولی سفارت ایران در لندن تعطیل شده، ولی ستاد کانادا هنوز در حال فعالیت است.

*استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور

وی در این گفت‌وگو ایرانیان خارج از کشور را سرمایه و ظرفیتی خواند که باید به بهترین وجه از آنها استفاده کرد و افزود: خوشبختانه در دولت جدید به این موضوع پرداخته شده و این حرکت در حوزه وزارت امور خارجه نسبت به گذشته سرعت بیشتری گرفته و در پی اجرای برنامه‌های منسجمی برای حضور، ارتباط و کار با ایرانیان و ارائه خدمات به آنها هستیم که مستلزم یکسری جلسات، برنامه‌ها و گفت‌وگوها بین مراجع ذیصلاح است که بتوانیم تردد ایرانیان را به داخل کشور تسهیل کنیم.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایرانیان در خارج از کشور اکثرا سرمایه مادی یا معنوی و علمی با خود برده‌اند، اظهار داشت: در گفت‌وگو با مسئولان کشورهایی که ایرانیان در آنجا حضور دارند از ایرانیان به عنوان شهروند خوب آن کشور سخن می‌گویند به نحوی که در حال حاضر ایرانیان موفق در آمریکا در دانشگاه‌ها و موسسات فرهنگی و اقتصادی صاحبنظرند. با چنین پتانسیلی باید در تلاش باشیم که دید ایرانی‌های خارج از کشور را به سمت ورود به کشور تغییر دهیم. نباید زمینه را به گونه‌ای فراهم کنیم که اتباع ایرانی پایگاه اصلی خود را خارج از کشور بدانند و تنها برای سفر به کشور تردد کنند بلکه باید بر عکس باشد.

سجادی اضافه کرد: ما در معاونت کنسولی وزارت خارجه چه در بخش اداره کل کنسولی و همچنین اداره کل امور ایرانیان تلاش کردیم تسهیلات را در اختیار ایرانیان خارج از کشور قرار داده و خدمات کنسولی به آنها ارائه دهیم. ارائه تسهیلات از جمله گذرنامه، شناسنامه، ثبت ازدواج‌ و تولد‌ و ... از جمله اقداماتی است که توسط این معاونت صورت می‌گیرد.

وی از دیگر مواردی که معاونت کنسولی و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه به آن اهتمام ورزیده را فراهم کردن تسهیلات برای پذیرش دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج به داخل کشور برای ادامه تحصیل، ارائه فرصت‌های دانشگاهی، ارزشیابی مدارک تحصیلی و ...برشمرد و افزود: در سال 1392 مشکلات ارزی دانشجویان را رفع کردیم. دانشجویان ایرانی در رشته‌های مرتبط با تحریم اجازه تحصیل نداشتند که تلاش کردیم مشکلات این چنین را از میان برداریم.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه به بورسیه‌ها در خارج از کشور و ارائه تسهیلات به آنها برای همراه شدن همسر و فرزندانشان اشاره کرد و گفت: فرصت‌های علمی برای دانشگاه‌های ایران و تعامل آنها با خارج را فراهم و همین امکانات را در اختیار اتباع خارجی در ایران قرار دادیم.

وی درباره ارائه خدمات به دانشجویان ایرانی در خارج از کشور گفت: حدود 70 هزار دانشجوی ایرانی در حال حاضر از خدمات کنسولی بهره‌مند هستند.

سجادی در خصوص مدارس ایرانی در خارج از کشور نیز عنوان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری، سال گذشته اعزام معلمان به خارج از کشور به بهترین نحو انجام و امسال نیز برنامه‌های اعزام را دنبال می‌کنیم و در جاهایی که امکان اعزام معلم نبود از فرصت‌های آموزش مجازی استفاده کردیم.

*مشمولان نظام وظیفه

وی درباره خدمت سربازی و نظام وظیفه گفت: در سال 1392 به ما ابلاغ شد که خرید خدمت سربازی متوقف شد و بر این اساس این امتیاز برای ایرانیانی که حداقل سه سال در خارج از کشور حضور دارند در نظر گرفته شد که بتوانند از مهر خروج مشمولان استفاده و 2 بار در سال به مدت 3 ماه وارد کشور شوند و بعضا به دلایلی که ضرورت پیدا کرد 3 بار هم در نظر گرفته شد.

سجادی خاطرنشان کرد: در امر خرید خدمت سربازی همچنان از طریق شورای عالی امنیت ملی با همکاری ستاد فرماندهی کل قوا و سازمان نظام وظیفه و ارگان‌های ذیربط این موضوع را دنبال می‌کنیم تا وضعیتی ایجاد کنیم که معافیت خدمت سربازی برای ایرانیان خارج از کشور نیز مورد پذیرش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث عتبات عالیات و حج از طریق آژانس‌های مسافرتی تسهیلات خوبی را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور فراهم کردیم، عنوان کرد: در سال 1392 در مورد تعویض گواهینامه رانندگی اقداماتی را انجام دادیم که تمدید و تعویض گواهینامه از طریق سفارت و توسط نماینده ما در راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد و در کشورهایی که ایرانیان حضور دارند در تلاشیم با عقد قراردادهایی، گواهینامه‌های ایرانیان نیز در آنجا مورد پذیرش قرار گیرد تا هموطنان بتوانند از گواهینامه‌های خود در آنجا استفاده کنند که در حال حاضر این قراردادها با برخی کشورها منعقد شده است.

سجادی ادامه داد: در مناسبت‌های فرهنگی نیز بر اساس بضاعتمان در راستای اعزام گروه‌های فرهنگی و هنری به خارج از کشور اقدام کردیم.

سجادی همچنین گفت: در سال گذشته برگزاری آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها را داشتیم که امسال نیز این روند صورت خواهد گرفت.

*سامانه امور کنسولی و ایرانیان

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با اعلام سامانه امور کنسولی و ایرانیان به آدرس www.econsulate.mfa.ir گفت:‌هموطنان از طریق این سایت می‌توانند کلیه اطلاعات کنسولی را دریافت کنند.

وی همچنین با اعلام پست الکترونیکی به آدرس iranianaffairs@mfa.ir خاطرنشان کرد: هموطنان ایرانی در خارج از کشور از طریق این آدرس می‌توانند درخواست‌های خود از جمله سؤالاتی درباره تردد خود به ایران را به این آدرس ارسال تا ما از طریق قوه قضائیه پیگیری کنیم.

۱۳۹۳/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...